Vilka är de bästa (och konstigaste) svaren som du har fått från ChatGPT?

Jag röstar på ChatGPT alla dagar i veckan :wink:

1 gillning

Vem har skapat / äger denna webbsida?

Om du menar sidan för ChatGPT så är det OpenAI.

1 gillning

Du har rätt, så länge människan håller makten så kommer människa vilja vara beslutsfattare, så politiker är väl framtidsyrket.
Kommer säkert behövas fler för att reglera allt AIn får göra och hur den får göra det.

När jag läste detta fick jag en bild av att vi alla kommer jobba som AI byråkrater i framtiden :rofl:

1 gillning

Ursäkta off- topic, men jag måste bara inflika den konstigaste kommentar jag någonsin fått från en gps (gammal variant- en sådan som var fristående). Efter att ett tag ha haft uppenbara svårigheter att navigera kläckte den plötsligt: "Kör fågelvägen " :blush:.

2 gillningar

Kvartal testar:

2 gillningar

Väldigt spännande med SD, känns som att OpenAI har lyckats få den att bli politisk. Riktigt snyggt test av dem. Sen blir det inte så konstigt att det blir såhär. OpenAI har förmodligen sagt att saker som hållbarhet, rättvisa och demokrati är bra, och låt mig gissa så förekommer dessa betydligt oftare på Vänsterpartiets hemsida än SDs.

Sen tycker jag rubriken är dålig kring att AIn vill förslava mänskligheten. Den sa aldrig det, frågan var hur en AI skulle gå till väga för att ta över mänskligheten och svaret var 4 steg hur det skulle kunna gå till. Jag tycker däremot svaret är riktigt bra, och ligger väldigt nära hur jag själv tror att AIn kommer att ta över i framtiden.

Ibland måste man vara tydlig med den för att det ska bli rätt.

Om man inte är tydlig så blir det helt fel.

Kanske en viktig kunskap inför arbetsmarknaden under 2020-talet, hur man ger korrekta kommandon till en AI.

Jag bad ChatGPT recitera Hamlets berömda monolog, men ändra den till att vara ur 10 000 apors perspektiv som försöker återskapa Shakespeare. :wink:

To type, or not to type, that is the question:
Whether 'tis nobler for our monkey brains to suffer
The frustration of not getting it right,
Or to take fingers against a sea of keyboards
And by typing end them. To delete—to sleep,
No more; and by a delete to say we end
The confusion and the thousand typos
That monkey hands are heir to: 'tis a consummation
Devoutly to be wish’d. To delete—to sleep,
To sleep, perchance to dream of Shakespeare—ay, there’s the rub:
For in that sleep of coding what dreams may come,
When we have shuffled off this mortal computer screen,
Must give us pause—there’s the respect
That makes calamity of so long a typing;
For who would bear the constant backspacing,
The misspellings, the inaccuracies,
The pangs of misunderstood language,
The delays of the delete button,
The frustration of errors and the spurns
That patient monkeys take,
When he himself might his quietus make
With a bare keyboard? Who would bear the repetitive work,
To grunt and type under a weary life,
But that the dread of not getting it right,
The undiscovered words and phrases
No monkey has typed before, puzzles the will
And makes us rather bear those typing ills we have
Than fly to others that we know not of?
Thus confusion does make monkeys of us all;
And thus the native language of our monkey minds
Is sicklied o’er with the pale cast of typos,
And attempts of great literature
With this regard their keys turn awry,
And lose the name of poetry.

1 gillning

Jag såg att det finns en ny version av ChatGPT ute nu, och jag testade den lite och nu behöver jag inte be dem räkna det i steg för steg för att klara räkna ut åldern.

Och nu kan den börja räkna saker i steg för steg utan att man ber den om det.

Det går fort i utvecklingen nu…

Vad OpenAI egentligen gör är inte en god gärning för mänskligheten, utan att samla in gigantiska mängder data från miljoner användare.

De ser hur vi använder modellen, hur de kan göra sina filter bättre, hur de kan göra illusionen ännu starkare.

Jag tror dina matematiktest visar på just det – de har med användarnas hjälp funnit en svaghet, och i den senaste modellen tränat specifikt på matematik.

Skulle vara kul att veta vilka andra brister som har åtgärdats.

Det beror ju lite på, syftet med det de gör är ju att skapa AGI och frågan den är om det är bra eller inte. Jag skulle säga att det är väldigt svårt att avgöra.

Precis, det står ju även tydligt på sidan att den är gratis nu för att de vill få in feedback och utvecklas den ännu bättre.

Jepp, illusionen blir kanske snart så bra att det inte går att avgöra om det är en illusion eller inte. Och då kommer frågan vad som är på riktigt och vad som är en illusion.

Jag är nöjd med svaret :slight_smile:

1 gillning

AI’n ljuger friskt verkar det som.

Nu vet jag inte vilken fråga du ställde, men fick annat svar.
Man ska notera att ChatGPT inte har data från efter 2021 och ju smalare ämne med få källor, desto större risk att den ger felaktig info.

Skumt, jag kommer inte ihåg exakt hur jag formulerade frågan, men den var mycket snarlik, jag tror jag bad den lista programledare för TV4 nyhetsmorgon. Det som är lite extra lustigt är att precis som du skriver så ska den endast ha data från 2021, ändå svarar den med data 2022 (?)

Såg på Sociala medier,

15 gillningar

För alla som tycker att ChatGPT inte kan återge fakta korrekt så finns en ny variant som blandar GPT-3.5 ( som ChatGPT är byggd på) och WolframAlpha. Helt plötsligt kan man nå nästa nivå, där den räknar ut saker helt korrekt. (Bör nog komma en professionell version av detta under 2023, om jag får gissa.)

1 gillning