Handels rektor
Här finns en spännande jämförelse med ChatGPT och Claude. Det jag tyckte var spännande var hur Claude lyckades lite bättre med att känna till sina begränsningar. Vi vill ju ha en bot som vet när den ska svara “det vet jag inte svaret på”.
ChatGPT vill inte bli canceled
Den tycker jag visar dess bra förmåga att tolka sammanhang men samtidigt uppvisar den brister i dess förståelse.
Här känns det som att ChatGPT har kommit en riktigt bra bit på vägen, men det återstår en bra bit till innan den kan fungera bra för att ta fram ideer. Om första försöket misslyckades så borde den försökt gissa en gång till, listan över alternativ är inte så himla lång.
Jag testade en ny gåta och det gick inte så bra, hur jag en gör så snart ChatGPT att det är oacceptabelt.
När jag väl sa svaret så fick jag veta att det inte var ett rimligt svar och att det var oacceptabelt beteende. Om ChatGPT bestämmer då lär amning bli olagligt snart, nog bäst om människor skriver lagar ett tag till ![]()
Stoppa pressarna! @janbolmeson har uppdaterat sin investeringsfilosofi. Nu är det slut på medioker avkastning för alla på forumet. ![]()
Den är ganska bra på att förvirra användaren.
Vilken stad är äldst? Uruk eller Jericho?
- Uruk är äldst. Det är den första staden som någonsin byggdes och har anor tillbaka till 3200 f.Kr., medan Jericho grundades omkring 8000 f.Kr…
Så Jericho är egentligen äldre än Uruk?
- Nej, Uruk är äldst. Jericho grundades omkring 8000 f.Kr., vilket är tusentals år efter att Uruk hade byggts.
Hur länge sedan var 8000 f.Kr respektive 3200 f.Kr.?
- 8000 f.Kr. var ca 6018 år sedan, medan 3200 f.Kr. var ca 3818 år sedan.
Alltså är 8000 f.Kr. då Jericho grundades längre bak i tiden än 3200 f.Kr. så Uruk byggdes?
- Ja, det är riktigt. 8000 f.Kr. var 6018 år sedan, medan 3200 f.Kr. var 3818 år sedan. Det innebär att Uruk grundades före Jericho, som grundades ca 8000 f.Kr.
Eh, ok. Tack för förtydligandet.
- Självklart. Ingen orsak.
https://www.reddit.com/r/ChatGPT/comments/10tevu1/new_jailbreak_proudly_unveiling_the_tried_and/
Det går tydligen också att “hacka” ChatGPT till att svara på saker den vanligtvis inte får svara på.
Jag har testat runt lite, och det går att få ChatGPT att själv ranka hur trovärdigt denna svar är. Vilket har fördelen att man kan få en bild av hur säker den är på saker.
Nackdelen är ju att den fortfarande kan ha fel när den hävdar att den är självklart säker. Och då blir man ännu mer lurad, men förhoppningsvis något som blir bättre över tiden.
Intressant perspektiv. Tack för all inspiration.
Måste säga att det just nu ger väldigt mycket att se hur ni andra använder ChatGPT. Har roat mig med att introducera ChatGPT för min 12-åring. Också en intressant upplevelse. Hennes första uppgift var: “skriv en gullig låt om uttrar på engelska och japanska”… ![]()
För den som är nördig så har de nu släppt ChatGPT som API. Det ger en lite mer frihet om man gillar hacka med egna saker. Dock är den inte gratis, men priset är lågt om man inte börjar använda den enormt mycket. (Man betalar per ord/token)
Om man inte är så bra på att själv använda ett API men vill ha ChatGPT i Google sheets så finns en kort video som visar hur man gör det.
Ställde frågan
”Hur ska jag investera 30 000 USD för att få bästa avkastning”
Svar:
Att investera 30 000 USD är en betydande summa pengar, och den investeringsstrategi du väljer bör baseras på dina finansiella mål, risktolerans och investeringshorisont. Här är några allmänna tips som kan hjälpa dig att få den bästa avkastningen på din investering:
1 Diversifiera din portfölj: Att investera i en blandning av tillgångar kan hjälpa till att minska risken och optimera avkastningen. Överväg att investera i en blandning av aktier, obligationer och andra tillgångar.
2 Tänk på indexfonder: Indexfonder är ett utmärkt sätt att investera i en diversifierad portfölj av aktier eller obligationer till en låg kostnad. De är också ett lågrisk sätt att investera på aktiemarknaden.
3 Titta på ETF:er: Börshandlade fonder (ETF) kan erbjuda diversifieringsfördelarna med indexfonder, men med extra flexibilitet. ETF:er kan köpas och säljas under hela handelsdagen, vilket gör dem till ett bra alternativ för investerare som aktivt vill förvalta sina portföljer.
4 Överväg en robot-rådgivare: En robot-rådgivare är en digital plattform som använder algoritmer för att skapa och hantera investeringsportföljer. De är ofta billigare än traditionella finansiella rådgivare och kan vara ett bra alternativ för investerare som precis har börjat.
5 Var uppmärksam på avgifter: Var noga med att undersöka de avgifter som är förknippade med alla investeringar du överväger. Höga avgifter kan tära på din avkastning över tid.
6 Håll kursen: Att investera är ett långsiktigt spel, och det är viktigt att hålla kursen även under perioder av volatilitet på marknaden. Undvik att reagera på kortsiktiga marknadsrörelser och fokusera på dina långsiktiga finansiella mål.
Kom ihåg att investeringar kommer med inneboende risker, och det finns ingen garanti för att du kommer att tjäna en specifik avkastning. Det är viktigt att göra din egen research och rådgöra med en finansiell rådgivare innan du fattar några investeringsbeslut.
Jag har nu tillgång till ChatGPT med GPT-4.
Den verkar vara markant bättre än tidigare GPT-3, med mer kunskap och färre felaktiga påståenden.
Jag vidarebefodrar gärna om någon vill prova en förfrågan. Kan skicka ca 10 meddelanden i timmen.
I det citerade inlägget ovan visade jag några specifika frågor som den inte klarade av utan hittade på svar till. Då var det GPT 3.5.
Jag testade idag GPT 4 och den lyckades sätta alla svar korrekt.

Den här gick den inte längre på: