Jag har Hedvig för hundförsäkringen, men rabattkod fungerar väl bara om någon tecknar en ny försäkring?
Ja, så klart det är så! Mitt fel.![]()
Om man har ett läshuvud - läsa kurser på uni/högskola. I Stockholm om du pluggar 75% får du rabatterat pris på SL-kortet, och över 50% får du rabatt på SJ. Sparar mig 400-500 kr per månad. Läser man sommarkurser behöver man inte nödvändigtvis läsa så mycket som 75% för det adderar ändå om man slår ihop
Men, obviously, bara intressant om man faktiskt gillar att läsa kurser på sidan av jobbet och har ett läshuvud så att man kan beta av grundkurser utan en massa stress
Köper varor som är på nedsatt pris i första hand.
Ofta finns gratis presentpapper i mataffärerna som man kan ta en halvmeter av om det behövs.
Spä ut mellanmjölken med vatten så blir fetthalten lägre och mjölken räcker längre (ala Günther!
)
Bo billigt och ha en billig bil eller ingen alls!
Köp standardmjölk så kan du spä ut ännu mer.
Använd rövdusch istället för papper?
Jag har inte testat det själv men det låter som en bra idé. ![]()
Kör på biblioappen istället för att köpa ett ljudboksabb.
Köp spel via allkeyshop istället för Steam.
Använd naturens skafferi! Nu dominerar bären, svamparna och snart finns äpplen. Plocka och ät råa, koka sylt och mos, frys in i bitar, gör soppor, pajer och kräm. På köpet kommer motion och trädterapi.
Bästa sättett att spara pengar om man kör lite mer extremt är att helt enkelt sätta in orimligt mycket pengar på isk:t direkt vid löning. Helt Otroligt hur uppfiningsrik man plötsligt blir då det helt enkelt inte finns några enkla alternativ!
Inget dasspapper, inget problem:)) inga pengar till soppa (bensin) inget problem:))
Förstår att det inte passar majoriteten men en fruktansvärt rolig övning för er singlar där ute. öppnar upp sinnet, lite av en extremsport enligt mig. Nöd= kreativitet.
Haha ja! Det här funkar klockrent för mig! Det har hänt att jag “råkat” spara lite väl optimistiskt mycket nån månad (sparar/investerar direkt vid löning) och även om jag inte sparar allt i fonder så är det som att pengarna mentalt är borta när de är på sparkontot! Då blir det äta ur frysen-månad med rätt märkliga måltider som resultat! ![]()
Det roligaste är jue också att det alltid på nått sett löser sig:)) vi människor är jue fantastiskt annpassningsbara!
Lär dig serva din egen bil. Man behöver inte byta kamrem eller koppling själv för att spara pengar. Det räcker med lära sig byta/serva vätskor/filter, hjul och bromsar för att spara multum över bilens livslängd.
Skjut upp alla inköp till morgondagen. Gör lika dant dagen där på. Gäller inte toapapper. Det får du köpa vid behov.
Ett tag körde jag med veckobudget även på pengar jag får spendera. Det man sparade gick över till nästa veckas budget och i slutet av månaden fanns det oftast pengar kvar som man kunde lägga på buffert eller fondsparande.
Bakar mycket av vårt matbröd själv. Mjöl, jäst, salt är forfarande billigt och sen kan jag piffa till det med olika frön/nötter, örtsalt el torkade tomater Just nu har jag mycket ruccola så ska testa grädda ett bröd på det.
Odlar en hel del grönsaker. För en fröpåse med t ex fänkål el squash blir det mycket ätbart. Annars är väl mitt snåltips att äta upp maten som finns i kylen och ha koll på prenumerationer och abonnemang som gärna kan rinna iväg.
I samband med Covid karantänen insåg jag att jag inte hade något större behov av shopping och nya prylar. Den känslan håller i sig fortfarande och det märks på kontot…
TS [Malvina/Güntherovna] inledande inlägg fick mig att få ett skrattanfall. Jag tänkte faktiskt - vad är skillnaden mellan snålhet, snikenenhet eller vara en hyfsad bra investerare och vara sparsam i största allmänhet? Men oavsett, det bästa är väl att man själv trivs och inser att…
man undviker inte döden bara för att man låter bli att leva (gammalt uttryck jag hörde av en indianhövding för många år sedan när jag reste runt i Mexiko på en roadtrip).
Jag lever ett hyfsat bra liv och bor på en gård i Småland som var en hyfsad fräsch herrgård när jag köpte den. Nu har jag hållit på med hjälp av duktiga hantverkare hållit på att renovera den i drygt 15 år så nu börjar jag bli nöjd med fastigheten.
Tycker att resor är roligt och kostar på mig en jorden-runt-resa varje år och brukar vara ute ett par månader.
Däremor går jag i princip aldrig på restaurang. Lagar all mat själv som jag faktiskt är riktigt bra på. Sparar väldigt mycket på detta. Tycker restaurangprisera och alkohol “ute” är löjligt överprisade. Däremot köper jag en hel del alkohol via Tysklandsresor.
Kläder, främst byxor inkl märkesjeans, jackor, kavajjer mm köper jag mest begagnade i nyskick via second-hand-butiker på nätet.
Skulle ALDRIG NÅGONSIN som många andra idioter satsa på elbbil för flera hundra tusen kronor utan jag kör min gamla skattebefriade diesel-Merca kombi från tidigt 1990-tal + att jag har gamla SAAB och Volvo, även dessa skattebefriade, som jag kör med ibland.
Har i princip allt kapital investerat i min fastighet (som är fullbetald) samt en del i aktier och aktiefonder. Det lilla belopp jag har på vanligt bankkonto är i princip bara “rörelsekapital”. Så jag anser att jag lever ett bra liv. ![]()
- låt all varm dricka ligga ute i kylan innan man proppar in den i kylen
- Timpris på elen. (alla kan få timpris, igår var priset minus 57öre per kwh mellan 14-15
- köp ej vatten, det borde sluta säljas, vi har kranar i sverige.
- om ni inte har spelande barn, säg upp internet, fixa ett abonnemang med fri surf och skaffa tvillingkort till det så blir det gratis Wifi hemma
Ett riktigt snåltips är appen Bower där man "pantar’ det man återvinner. Inga jättepengar men lite blir det iallafall
Börjar man tvätta rumpan som i stora delar av världen så slipper man toapapper samt blir renare där bak.
Ett spartips med andra ord ![]()
Finns det stationer utanför stan för oss som bor i förorten?
Samt på ett ungefär vad får man för ett paket mellan tummen och pekfingret? ![]()