Man skannar valfri produkts streckkod i appen
Man får 1 poäng för varje grej (samarbetspartners är 5poäng)
75 poäng är 10kr
Pantar gör man när man är vid återvinningen och slänger grejer (man ska vara inom en viss radie av typ 75m)
Då betalas poängen ut och man kan omvandla dom till pengar och begära utbetalning till kontot
Läste dagstidningen på biblioteket idag (sänkte medelåldern med minst 20 år). De har allehanda dagstidningar och tidskrifter att hugga in på. Mycket bra! Lånade även en trave böcker. Billigt och miljövänligt!
Låna ljudböcker gratis på biblioteket istället för att ha abonnemang för ljudböcker.
Jag lånade för någon vecka sedan 10 böcker jag dragit igenom. Var där och lämnade majoriteten och lånade några till.
Jag tog och köpte en bok som jag känner att den ska jag ha som uppslagsverk!
När barnen är små, har ett berg av leksaker och glömmer vilka grejer de har så lägg undan hälften (de just nu olekta) i ett skåp. Vid nästa jul eller födelsedag plockar du fram dem igen och allt är som nytt! Repeat tills de börjar känna igen sakerna. ![]()
Känns väldigt Günther-aktigt ![]()
Väldigt bra med andra ord?
Att alltid låna böcker på biblioteket har besparat mig många kronor. Har även lärt mina barn att det är biblioteket som gäller om man vill läsa någon ny bok (finns inte boken inne går det alltid att be dem att beställa den, vilket de gör i nio fall av tio). Dessutom vet jag att det förs statistik på både besök och lån, vilket gör att jag kan exempelvis påverka att öppettiderna utökas på mitt lokala bibliotek. Ju mer vi lånar, desto större anledning att hålla öppet mer.
Utomlands finns det ofta mindre bibliotek i form av en bokhylla på stranden eller hotellet. Jag brukar ofta lämna böcker jag läst (har några böcker i källaren som jag köpt/fått begagnat) så att andra kan låna samtidigt som jag själv tar en ny bok (som sedan lämnas tillbaka när resan är över så att packningen blir lättare, vilket sparar både på flygbränsle och bensin när jag kör hem från flygplatsen).
Eller köp 40% grädde och spä ut med vatten tills det blir 0.1% minimjölk. ![]()
Smink och skönhetsvård är en kontoslukare av rang.
Om man då och då “glömmer bort” att borsta håret och sminkar sig sparsamt spar man både kemikalier och kronor. ![]()
Precis. Så roar (eller retar) man övriga samhället också
Skratt och glädje behöver man inte snåla på.
Har fler snåleknep, detta var de som dök upp spontant:
-Registrera sig på distanskurser så att man får mecenat-rabatter. Även Spotify blir väldigt billigt om man student-registrerar sig och validerar det i Spotify. Man behöver inte ens påbörja kursen. Har man dåligt samvete för att man tar en plats någon annan hade använt, sök impopulära kurser då.
-Byta mobilabonnemang var fjärde månad för extrem-billiga 4-månaders-erbjudanden (just nu 9kr/mån, Hallon)
-Se till att alltid ha billigaste alternativet för A-kassa, om man har möjlighet att välja mellan fler. Det är inte alltid valt fackförbund som rekommenderar det billigaste alternativet. Likaså se över hemförsäkring då och då, förut var Hedvig billigt, men för många finns det billigare nu (om man inte lyckas dela Hedvig-koden många gånger då).
-Planera flygresor utifrån Ryanairs/Wizzairs utbud, så långt som möjligt. Slår man in startflygplatsen i sökfälten på deras hemsidor så kommer direktflyg-destinationerna upp. Favoriter är billiga städer/länder med go streetfood.
-Kläder: byt kläder med vänner eller fråga vänner som ofta skänker bort kläder om du kan bjuda dem på middag mot en påse kläder. Ibland har vännerna bättre stil än vad man har själv…
-Vid obotligt köpsug, köp varor på plats i Ikea, helst sådana man inte behöver montera, så att de kan returneras inom ett år.
Det där tycker jag egentligen inte är ett snåltips. För mig känns det där mer som att man ska försöka “vilja göra billigare saker” och det behöver inte vara fel sätt att tänka för att sänka kostnaderna men som snåltips tycker jag att det faller.
Jag stannar i så fall hellre hemma och då sparar man ju faktiskt ännu mera pengar!!!
Jag har inte ens ett hem så sparar jag ännu mer!
Ett tips om man bor i Göteborg eller annan civiliserad stad är att använda hyrcyklar så mycket som möjligt. På sommarhalvåret brukar jag inte köpa månadskort i kollektivtrafiken eftersom det blir billigare att cykla. Om jag av någon anledning inte har min egen cykel så kan jag i alla fall cykla ena hållet på hyrcykeln. Kostar 300 kr/år och har sparat mig 20 bussbiljetter hittills denna sommaren.
Jag funderar på att göra detta, jag skulle spara ca 360kr var fjärde månad så bara jobbet blir mindre än någon timme eller två borde det kunna vara värt det.
Speciellt om jag tog min respektives abonnemang på samma gång, då blir det 720kr och inte så mycket mer jobb.
Jag undrar om det går att rotera på typ 3-4 operatörer hela tiden eller om vissa av dem har någon tidsgräns för när man kan byta tillbaka.
Vissa erbjudanden (för annat än mobilabonnemang) gäller ju bara nya kunder och då kan det ofta definieras för de som inte varit kunder på minst ett år.
Så är det för t.ex. vissa elhandelsavtal som jag byter årsvis.
Vet du hur det brukar se ut hos t.ex. Vimla, Hallon, Fello etc.?
Brukar du behöva samordna (kontakta) både den gamla och nya operatören för att det ska gå smärtfritt eller räcker det att kontakta den nya och be dem fixa porteringen?
Har roterat mellan vimla hallon fello flera gånger. Man gör det helt själv på deras hemsida, loggar in med bankID och skriver bara in telefonnummer och betalningssätt. Du får ett nytt sim på posten några dagar efter och ett datum när nummerflytten sker. Oftast sker flytten på natten och du kan behöva starta om telefonen.
Är du nöjd med operatören kan du ringa kundtjänst och fråga om de kan förlänga kampanjpriset några månader till. Säg att du flyttar annars. Har fungerat för mig för hallon, men vimla ville inte så jag flyttade vidare.
Glöm inte att kombinera flytt med refunder så får du cashback på köpet. Har sparat flera hundralappar varje år genom att byta sim och starta om telefonen ![]()
Eftersom jag inte äter gluten bakar jag mycket eget bröd (köpt glutenfritt bröd är rena rama rånet).
Jag har inte många talanger men om det är något jag är bra på så är det ”koka soppa på en spik”. Något jag märkt i andra hushåll är hur överfyllda deras skafferier, kylskåp och frys är. Saker som aldrig kommer till användning och sedan tyvärr slängs. Jag ser alltid till att använda det som handlas hem matväg och det är bara fantasin som sätter stop. Har man ingen fantasi kan man använda sig av chatgpt för recept på de ingredienser man har hemma! (Funkar även för bakning).
Har alltid med mig matlåda till jobbet. Inte köpt lunch en enda gång i år. Skiter i om kollegorna ska ut och luncha då sitter jag ensam kvar och lyssnar på någon podd etc på lunchen. Har jag inte matlåda åker jag hem och äter mackor, ägg eller något som vi har hemma.
Brukar ha månader där jag har totalt köpstopp på 30 dagar.
Dricker kaffe på jobbet.
Inte sminkat mig på 2 år (förutom födelsedag, bröllopsevent och liknande), vilket resulterat i 0 köp av nya produkter samt slutat att färga håret.
Äter mer bönor och linser. Billigt när man köper torkat och själv lägger i blöt och kokar. Linser är perfekt utfyllnad i soppor, grytor, sallader.
Plockar rikliga mängder bär på hösten (lingon, blåbär, hallon) som sedan fryses in och kan anvädas till smoothies, gröt, yoghurt etc resten av året.
Ett annat tips är schampo bars! Dvs schampo i form av tvål. Billigt,
Miljövänligt och man behöver typ inte köpa schampo på ett halvår om inte mer!
Samhällskostnaden för detta är dock minst 15k per termin (även om det delvis går tillbaka till staten). Och bidrar till att impopulära kurser kan fortsätta ges då de har finansiering.