Stämmer Vargen…du haller möjligen inte pa Wolves som jag?
(Fotbollsklubben Wolverhampton Wanderers menar jag)
Jag har spillt vin pa min dator och tredje sista bokstaven i alfabetet slutade att fungera.
Läs inte roliga saker pa internet med munnen full av vin är läxan att lära här…![]()
Ingen större skillnad för dom avseende mig. Jag betalar alltid kreditkortsräkningen direkt så någon ränta ser dom typ aldrig ändå.
Stor risk att man då inte får hyra bil på många ställen
Biluthyrningsbolagens rutin på många ställen kan bara hantera ett normalt kreditkort vad jag har förstått.
Brukar noga vara beskrivet att alla typer av betalkort inte fungerar. Ibland(Alltid?) låser dom en rejäl summa på kortet under hyresperioden och jag gissar att det är välkänd metod som kortföretagen är vana vid och om man har rejält med kredit så märker man inte av det heller. Vore synnerligen opraktiskt att ta emot ex en deposition i kontanter. Det har man ofta kunnat välja när man bor på hotel men då rör det sig om mindre summor.
Det är mycket viktig info som saknas här för att kunna ge några bra råd. Ålder, tjänstepension, äger du några fåmansbolag, etc
Jag tycker tvärtom att det fattas inget för att ge råd om exakt det TS har frågat om: “Vad borde man göra innan man säger upp sig, så kreditupplysning(ar) fortfarande visar att man har fast inkomst av tjänst?”
Exempel: byta/skaffa kreditkort, privatleasa en bil, skaffa nytt elnätsabonnemang (när man flyttar), skaffa mobilabonnemang på fakturabetalning, köpa ett hus/brf-lgh med lån (som man sen kan amortera av snabbt).
Annat som som innebär nån form av avbetalning eller betala på faktura i efterskott som man sen inte kommer få när man inte har en fast inkomst av tjänst.
(Han har inte bett om några råd hur han ska managera sina stålar och “leva FIRE”. Oombedda råd är svårt.)
Menar du att så fort du betalat nåt med ditt kreditkort, öppnar du bankappen och för över exakt det beloppet (“betalar av”) till kreditkortskontot? Manuellt? Varje gång?
Eller menar du bara att du alltid betalar fakturan som kommer sen (max ~55 dagars räntefri kredit, typ) så du nollställer kreditkontot hos kortföretaget?
Om det är det första, så är det i praktiken samma sak som ett Visa/Mastercard debit-kort. Det andra är ju självklart om man har en god ekonomi, men att kunna nyttja en tillfällig kredit (= buffert) på några 10-tals tusen tills nästa lön (månadsinkomst) kommer, är inte värdelöst alls. Och för det måste man ju ha kreditkort.
Hm, menar du bokstavligen att jag inte kan betala hyrbil med ett Visa/Mastercard debit-kort?? Att det måste vara ett kreditkort…? Det har jag aldrig hört talas om, än mindre varit med om – men så har jag också haft och använt kreditkort till sådant i 20 år. Att det skulle ev kunna bli problem i andra länder, ex.vis nordamerika, kan jag tänka mig IOFS. Att ha kreditkort där, är implicit en slags garant för att du är en hederlig person som kan betala för dig.
“Brukar noga vara beskrivet att alla typer av betalkort inte fungerar.”
Har då möjligen nån referens på det? Är nyfiken. Det här är ju väldigt viktigt då ifall man tänkte klara sig utan egen bil och/eller kreditkort och bara köra debit-kort eftersom man alltid kan betala för sig “på en gång” s.a.s. som friherre.
Vad gäller reservera rejäla belopp som du beskriver så köper jag det, förstår vad du menar. Och det skulle vara just den manövern då som inte fungerar på det sättet på ett debit-kort… åtm måste man då ha en massa pengar på sitt bankkonto som det kortet är kopplat till. Men det är väl kanske så att den där rutinen att “reservera” finns inte på debit-kort, det kan vara det som är grejen.
Att bo på hotell och betala med sitt Visa/Mastercard debit-kort kan väl ändå inte vara nåt problem… Eller kan det bli samma issue där? Har aldrig tänkt på detta.
Sist jag hyrde via HOLIDAYAUTOS (Mäklare) så läste jag att Debitkort och virtuella kort etc inte kan användas. Fäste inte någon uppmärksamhet på det eftersom det är helt naturligt och självklart att dom har den regeln…
Och om man lyssnar på folk som fått för stora summor låsta av misstag eller där det tagit orimlig tid innan hyrbilsfirman släppte reserverade summan efter avslutad hyrtid så inser man att det är så dom gör och att det är inget konstigt med det.
På många ställen jag hyrt bil är självrisken riktigt hög. >15.000 SEK.
Mycket osannolikt att ex en grekisk biluthyrare skulle hoppas på att få dom pengarna med någon säkerhet om han inte hade registrerat dit kreditkort! och reserverat beloppet. Ditt ev när det gäller tömda betalkort duger inte.
Vi brukar registrera oss med kreditkort när vi hyr hotelrum när dom ber om det även om det redan är betalt. Vi kanske river rummet eller dricker allt i minibaren
…Ibland krävs det faktiskt inte. Jag har i ASIEN istället ibland lagt en deposit.
Ja jag fattar. Du har rätt, det är så det funkar (reserverade belopp, och då måste det vara kreditkort…) Väldigt höga självrisker vid bilhyra utomlands, jajamen – södra Italien (området runt Neapel) är så. Många vanliga bilförsäkringar gäller inte där heller, spec inte om du har en dyr fin Merc, BMW el Audi.
Nä, i dessa situationer duger inte ett debit-kort för där kan pengarna “försvinna” nån annan väg under tiden (från ditt vanliga bankkonto).
Jo du har rätt här med, hotell vill väldigt ofta regga kreditkort och göra en reservering av nåt slag så de har rätt att debitera “utifall att”.
Slutsats: om man är FIRE och inte har nån inkomst av tjänst alls, gäller det att redan ha kreditkort sen innan. Flera stycken helst, minst två, som man sköter pedantiskt.
Det som händer när du slutar jobba och förlorar din inkomst för att istället går in i FIRE och leva på dina investeringar är att du blir utfryst av systemet. Du kan inte längre få någon typ av lån samtidigt som du kan få problem med att öppna nytt mobilabonnemang, nytt bankkonto, nytt kreditkort och en del annat. Det är skönt att vara skuldfri men i detta fall skulle jag inte ha betalt av hela bostadslånet.
Gör så här:
- Behåll ditt mobil abonnemang om du är nöjd med det annars öppna ett nytt.
- Sälj inte din BR, den är din framtida livlina. Hyr ut om du ska på långresor.
- Behåll åtminstone 25% av ditt bostadslån (du kommer inte att få nya lån).
- Se till att ha ett sparkonto och kreditkort i samma bank som du har ditt bostadslån innan du slutar jobba (då kommer de inte att säga upp någon del).
- Öppna ett reserv sparkonto och ett debitkort i en annan bank där sätter du in halva ditt sparkapital.
- Förstår inte varför du vill sälja dina aktier om inte för att skapa en inkomst.
- Sluta jobba och gå över i FIRE när du har fått ordning på allt. Lycka till!
Det där är ju jäkligt lurigt.
Kan man inte lösa det på något sätt. Tex flytta en del av investeringarna till någon låst fond som i kontraktet säger att det ska betala ut ett viss belopp per månad, så det blir som “lön”? I praktiken en form av pensionsfond antar jag?
Har du läst hela tråden…?
![]()
EDIT: det är ju såhär: TS bor i hyresrätt nu och vill köpa en Brf lgh i en annan stad än den han bor i nu. Och han vill göra det med kontanttillträde (vilket jag avrådde honom från f.ö., se ovan.)
Jo. Vissa saker kan du lösa på det sättet, att skapa en regelbunden inkomst varje månad av kapital. Olika typer av kapitalförsäkringar (som kanske inte ens behöver vara spec långvariga.) Andra saker kan kräva inkomst av tjänst och i såfall är det omöjligt. Så det gäller att vara förberedd och medveten om de här sakerna.
Man måste skaffa sig kreditkort och sen sköta dem pedantiskt, för utan kreditkort finns det en hel del saker som inte går att göra. Någonsin. Det blir rätt mycket begränsningar t.ex. runt resor, både inom och utom Sverige. Se ovan i tråden.
Att t.ex. bara köpa en ny el beg bil kontant (några 100 tkr) kan ställa till med rejäla problem p.g.a. penningtvättslagen och hur bankerna tolkar och implementerar den.
Jag har tänkt i samma banor, att man köper en livränta (annuity) från ett försäkringsbolag som betalar ut en inkomst varje månad livet ut. Den är att jämföra med en livsvarig pension och säkrare än en löneinkomst men tyvärr tror jag inte att bankerna bedömer det så eller är det så ovanligt att ingen ens bryr sig att bedöma den typen av inkomst.
När jag läser svaren så ser jag att det var fler som förstod det som att sälja en BR men om det istället gäller att köpa en BR kontant så blir mitt råd detsamma; Minst 25% i bostads lån i samma bank som sparkonto och kreditkort finns.
Varför är det så viktigt? Ponera att TS har 15+ MSEK i sitt ISK el var han nu har’t. Vad ska han med ett bostadslån till…? Om det var jag skulle jag skita blankt i det.
Motivet till att ha ett lån skulle vara då, tänker du, att du då är en “relationskund” i den banken och det kan vara bra att ha – av olika framtida ev anledningar s.a.s. Att banken ifråga blir med välinställd till en, för att KYC blir mkt bättre (Know Your Customer). Då är vi tillbaka till penningtvättslagen och hur det stramas åt allt mer och drabbar “vanlig folk”. Är det det här du tänker på?
Jodå. Bankerna bryr sig i sådant, det räknas. Om det är livsvarigt. Det är nyckeln. Annars bryr de sig inte, nästan inte iaf. Det hänger ihop med åldern på låntagaren mycket också, det är lite av “nej du får inte låna mer än x kr, för du ska ju dö snart”.
– Eeh, jag är 72…?
En bank kan stänga ditt konto och dra in ditt kort precis när de vill, det kan räcka med att du för över pengar till/från ett legalt krypto konto eller inte svarar rätt på deras KYC frågor. Att ha en bra relation med banken genom såväl in som utlåning är ett bra sätt att ha en god bankrelation om man är i FIRE. Jag lever själv i FIRE sedan några år och har blivit nekad att öppna nytt bankkonto i en annan bank än den jag har nu och de vägrar att säga varför. I ytterligare en bank lyckades jag öppna ett konto men de vägrar ge mig pinkoden och åter igen vill de inte säga varför. Utan bankkonto och kredit/debit kort är man körd.
Då kan livränta vara en lösning för de som vill låna pengar till en bostad eller skaffa ett kreditkort men saknar en “normal inkomst”.
Snart kan vi dessutom få BankID spärrat hos samtliga banker.
Den har jag inte hört talas om…! Nån referens på det? (nyfiken)

Står i de nya villkoren från SHB