Vilken är den bästa banken för lönen? 🤔

Det handlar väl snarare om att banken ställer frågor som inte går att svara på för att bli av med kunder?

KYC är rätt giftigt, på samma sätt som annan massövervakning är. Det handlar inte riktigt om att bara svara på några frågor sedan är det klart…

Det är en mycket större apparat med stora konsekvenser för dig.

1 gillning

Jag är kund hos “alla banker”. Gör lite utlandsbetalningar ibland på lägre belopp, har lite intäkter från Paypal sporadiskt. Har aldrig haft problem med KYC. Har två AB och har tidigare drivit EF.

Utlandsbetalningar har dock varit USA, Tyskland och Schweiz.

Det är lite fördelen med att ha ett finansiellt privilegie som svensk. Har sällan problem rent praktiskt, bortsett från nackdelarna med massövervakning. Men när du väl får problem riskerar du att bli utfryst under väldigt lång tid, får svårt att leva ett vanligt liv och få det mycket svårare att i framtiden ansöka om diverse tjänster…

Håller på och byter till Skandia. Går bra och är nöjd hittills. Makalöst trött på Swedbanks dumma system och tankesätt. Behöva ta ledigt och boka en tid för att lösa ungarnas bankid eller ta ut pengar från deras konton. Är 2023. Båda föräldrarna borde kunna godkänna med bank id istället. Nu på Skandia får grabben en kod hemskickad som han får hämta ut på posten så kan han lösa bank id själv. Vill dom inte ha kunder på plats och stänger de flesta kontor ska fan allt gå att lösa online. :smirk: :joy:

2 gillningar

Har själv Varbergs Sparbank, är supernöjd. Bankens vinst återinvesteras i olika projekt och sponsringar i Varberg.

https://www.varbergssparbank.se/var-samhallsnytta.html

Det handlar om att jag vill va ifred och leva mitt liv utan massa meningslös byråkrati. Kundekännedom är totalt meningslöst. Det syns EXAKT alla transaktioner jag gör via bank redan som det är, dom vet vem jag är, det är bara att följa pengarna så vet dom vem jag är. 150kr på coop, 800kr på bensinmacken, lönen dimper in, några tusenlappar till sparandet bla bla bla. Finns inget dolt, finns inget hemligt, finns ingen brottslighet.

Vad är meningen med kundkännedom?

Alla som vill hålla på och krångla med myndigheter får jättegärna göra det varje dag, flera gånger om dagen, fyll i blanketter och stå i telefonkö och ditten och datten hit och dit, varsågod. Men håll mig utanför, klarar mig bra utan den stressen. Jag betalar min skatt, jobbar och bidrar till samhället. Det är simpelt, låt mig bara leva mitt liv

4 gillningar

För sparande har jag avanza vilket funkar kanon men för övriga tjänster som Mastercard, Swish, lönekonto etc etc vilken bank rekommenderar ni?

Har nu Swedbank men är så trött på skiten rent ut sagt. Endast telefonsupport med extremt lång väntetid. Går inte skicka meddelande eller kontakt på annat sätt.
Hade önskat mig en mer tillgänglig bank och som erbjuder en välfungerande app där man kan göra det mesta i appen (via telefon, ej dator).
Nån har koll och jämfört/ testat olika?

De få gånger jag vill nå banken använder jag tjänsten Meddeladen i appen. Inga problem alls.

1 gillning

Skandia är bra.

3 gillningar

Länsförsäkringar.

1 gillning

Är nöjd med swedbank

Handelsbanken är extremt stabil. Lite surt bemötande har jag varit med om på mitt lokalkontor men bra fondutbud (Dimensionals fonder) och stabil IT är trevligt. Länsförsäkringar har bra bemötande är min erfarenhet och ger rabatt på försäkringar om du har bank + försäkring hos dem.

Jag slog ihop en liknande tråd med denna :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det hade varit trevligt med en bank där man fick vettig sparränta på kontot där lönen trillar in, och som man kan ha kopplat till bankkort samt betala räkningar från. Även om man inte har jättemycket pengar på det kontot så blir det ju en del ränta över tid.

Finns det några banker som har det som ni kan rekommendera? Har inte läst hela den långa tråden så jag vet inte om det nämnts tidigare.

Marginalen har fått rätt mycket funktioner senaste åren. Jag har bara spar där, men deras lönekonto ska ge 2,65%: Kontokort med sparränta - ansök idag! | Marginalen

Betalkortet I’m yours ska vara utan årsavgift.

Ja, men om kontot kostar istället blir ju inget bättre.

Missade såklart det :sweat_smile:. Månadsavgift: 25 kr

Man får ett konto med I’m yours. Undrar vad som är haken där. Kanske inte går att få in lönen (varför inte?) eller kanske saknar någon annan funktion :thinking:

Är det någon här inne som kan länka till en lissta som visar vad varje bank tar i avgift för det som SEB kallar "Enkla Vardagen’ och som hos dem kostar 50 kr/månad?

Hade varit väldigt tacksam.

Den här sidan hos Konsumenternas kanske kan tjäna som en startpunkt:
Jämför avgifter för banktjänster

Priset för ICA Banken stämmer dock inte längre för de har nyligen höjt till 35 kr/månad, alltså 420 kr/år.

4 gillningar