Vilken är den bästa banken för lönen? 🤔

Ja, det innebär att du kan lägga in Skandiakort i en iPhone eller en Samsung men inte nödvändigtvis en Huawei till exempel.

Ok, jag förstår. Tänkte mer om dessa tjänsters utformning kunde vara ett bidragande skäl för att välja den ena eller andra typen av telefon.

Bra tråd. Ett jäla ofog att banker tar betalt för små olika tjänster som borde ingå, särkilt om man är bolånekund. Dom får in tillräckligt på den delen.

1 gillning

Kan jag skaffa typ Apple Pay via Skandia och sedan använda det för att stoppa in annat smått och gott också? Måste varje kort för sig stödja Apple Pay då?

Apple/Samsung/Google Pay har du via respektive bolag eller OS.
Sen lägger du till kort som har stöd för funktionen.

1 gillning

Nej, jag byter hellre till en bank som stödjer min telefon betalning än att välja telefon efter bank…

2 gillningar

Det låter som att det väsentliga är vilka kort man har och att de ska stödja dessa lösningar, inte vilken telefon eller bank man har.

Jag har som princip att aldrig köpa något “i paket” utan välja varje tjänst utifrån vilket erbjudande som är bäst. Det här med mobiltjänster blir en parameter till att tänka på.

xxxxx Pay tjänsterna är inte nödvändiga. Du klarar dig utan dem.
De gör dock vissa saker smidigare…

Det är ändå väldigt vanligt att man har kort från sin lönebank…

Jo, men just därför behöver dessa banker inte erbjuda premiumvillkor. Att något är “vanligt” är ofta detsamma som att det är dåligt.

Rent generellt när det gäller att spara pengar brukar saker som är tekniska, tråkiga och “privata” vara de i särklass effektivaste. Saker som är brett uppslagna, t.ex. extrapriser i butiker, är avsevärt mycket mindre effektiva.

Tänkte just svara att med iaf Google pay så får man en notifikation när man betalar något, men det kanske bara är på den mobil man betalar med? :thinking:

I mitt fall har jag kopplat Google pay - Curve - kreditkort.
Fördelen med Curve är att man får en notifikation för varje transaktion som görs (Curve har eget kortnummer, men det drar direkt från underliggande betalkort). Känns bra på mindre kända sidor. Inte så kul att lägga in månadsdragning av Spotify och annat där dock :sweat_smile:

När jag tänker efter så går det att köra Curve med sitt eget kort utan Google pay… Men det är smidigt. Även om det kanske är mindre kul om någon tar mobilen… (koppla inte till ett konto med alla dina pengar, som vanligt)

1 gillning

Även jag noterade att SEB höjde sin avgift - försvinnande lite pengar på det stora hela men tycker att det är en principsak. Tack vare ovan inlägg har jag nu bytt till LF. De ringde såklart och ville att jag skulle samla försäkringar också. Sparar i och med det 4-6 tkr per år (+600 som inte går till SEB :joy:).

Fördelen är att man kan betala med telefonen och lämna plånboken hemma.

Nackdelen är att det kostar pengar, antingen genom missad bonus som jag hade fått med ett annat kort som inte stöder apple/google pay, eller att det har en årsavgift.

Värt 1000-2000 om året för det lilla nöjet att betala med mobilen? Nej, inte för mig. Och verkligen inte när jag kan lösa det ändå med curve.

Hmm Att banken ligger nere ibland är nono i min värld. Bytte bort en bank för att den låg nere mer än ett dygn och jag behövde komma åt mina pengar.
Vi har lönekonto , betalningar , kontokort , betalkort och Bolån hos SEB.
Dom har ett extremt stabilt system. Bara upplevt få korta avbrott på typ 30 år. Kundtjänst svarar hyfsat snabbt och kompetent, ringde oss bums när det kom misstänkta händelser på ett kort.
Besöker ett bankkontor max 1 gång per 10 år.
Däremot använder vi andra banker med bättre vilkor för många viktiga tjänster.
Santander bank för avgiftsfritt kontokort för användning utomlands och sparkonto med bra sparränta.
AVANZA för aktie och fonder på ISK.
Även dessa banker har varit stabila och aldrig nere för oss. Men har hört att AVANZA har haft delvis fungerande tjänst vi nåt tillfälle men vi har inte märkt det.

Ja det är riktigt uselt. Upplever inte att det blivit bättre heller tyvärr. Häromdagen gick det inte att logga in under flera timmar.

Skulle vilja vara kund hos en bank som inte fryser konto bara för man inte svarar på massa onödiga frågor om kundkännedom. Jag bryr mig inte ett skvatt om frågeformulär och sånt, vill bara att banken ska låta mig vara ifred. De ser ju ändå allt jag gör på min kontohistorik så jag förstår inte vad meningen är med “kundkännedom”.

Det enda jag vill är att leva mitt liv i lugn och ro utan krångel. Arbetar 7 till 4 som en vanlig människa, tankar bilen, umgås med familjen, hälsar på min mamma ibland. Men att bli behandlad som en jävla brottsling bara för jag inte vill sitta och fylla i formulär om mitt liv.

Eller den gången jag tog ett annat lån med lägre ränta för att betala av ett lån med högre ränta så fick jag hem brev att man var misstänkt för penningtvätt och terrorbrott. Det handlade bara om 50 tusen kronor, det går ju knappt att köpa en begagnad bil för den summan.

Så. Finns det en bank som låter en människa va ifred?

Skandia är den banken. Har varit kund där länge. Tidigare har jag övervägt att byta, kanske till SHB eller LF men efter alla dessa skräckhistorier börjar jag tveka.

1 gillning

Varför har du viljat byta?

För att jag idag har bolån, lönekonto och sparande på olika ställen. Jag skulle vilja slå ihop dem hos en aktör.

Alla banker är skyldiga att ha ordentlig kundkännedom, så nej, det finns antagligen ingen sådan bank. Däremot är det ju typ 6 frågor man svarar på, vilket tar typ 1-2 minuter. Så jobbigt är det väl inte?

2 gillningar