Vilken är er favoritchoklad? Vilken är de viktigaste avgörande faktorerna?

Baci chokladpraliner från Perugina är fantastiska. Och så ska jag slå ett slag för en barndomsfavorit, som man nästan inte kan få tag på längre i Sverige: Guylian sjöfrukter! Det finns en del kopior som smakar apa, men får man tag på the real thing (ofta på en flygplats) så är man i himmelen. Men så älskar jag också nougat…

2 gillningar

Åh, har inte smakat Peruginapraliner än, men de hamnar också på listan.

Nötter, nougat och choklad är så gott. Men det behöver vara bra kvalité, vissa kan smaka så illa. :see_no_evil:

Änglamarks mörk choklad 70 % med Blåbär. Kravmärkt och Fairtrade.
Framför allt lagom söt och blåbären är ett välkommet inslag i ätupplevelsen

1 gillning

Det är en god kombo, blåbär och mörk choklad. För länge sen hade Lindt en chokladkaka med blåbär som var god, men tror den har slutat tillverkats, har inte sett den på flera år. Ska testa Änglamarks nästa gång jag är på Coop. Tack för tips! :blush:

Jag sörjer fortfarande att man slutade producera Marabou Digestive som 200gram kaka

1 gillning

Hej igen! Har tyvärr inte sett Blåbär på ett tag på Coop kom jag att tänka på. Och nu googlade jag och hittar den inte i sortimentet längre. Affärsmöjlighet?

Hittade ett test däremot från Råd och Rön.

10 sorters mörk choklad testade - Råd & Rön utser bäst i test - Råd & Rön (radron.se)

1 gillning

Måste testa Malmö Choklad fabrik. Misstänker dock lite home bias? :slight_smile:

3 gillningar

Har testat en del torkade blåbär, men inte hittat någon som inte försvinner smakmässigt ihop med min mörka favoritchoklad. Men får spana igen, var rätt länge sen jag testade.

Kul lista från Råd och rön, där fanns även Lidls med. Stor prisskillnad mellan sorterna.

Mina chokladkakor har visst samma prisklass som Valrhonas, men jag älskar tunna chokladkakor och de ligger på ca 45 gram. Så en kaka är inte så dyr att köpa. :blush:

Lindts sjokoladekuler i rød pose og marabous græddnougat som er umulig at få tak på i Norge.
Fikk tilbakemelding av en venn som “harry” handlet i Sverige at denne ikke var at finne på grensehandelen i Sverige…Har de sluttet at tilverke denne delikatessen?

1 gillning

Min favorit efter att ha provat rätt många choklodsorter (t.ex. Valhrona och Malmö Chokladfabrik) är Michel Cluizel - Mokaya. För mig smakar den helt rätt. Tycker Isländska Omnom har många trevliga sorter också.

Ett tips om man är i Umeå är att besöka Frukthörnan, som namnet till trots har helt fantastiskt choklad och en väldigt kunnig ägare. Det är Umeås äldska butik också, så det är lite kul.

1 gillning

Prata med de på Systembolaget. Men annars skulle jag gärna testa Garnacha, Grenache eller Syrah.

Garnacha och After Eight är en superkombo för mig - supergott! :heart_eyes_cat:

2 gillningar

Marabou Dubbel nougat säljs fortfarande här i min stad och även Lindts röda kulor finns i de flesta matbutiker.

Så de har inte slutat att producera dessa sorter, så prata med din gränshandlare, kanske kan de ta hem?

Vad kul, jag har en pralinmakarkompis som också älskar deras chokladsorter.

Kul med gamla butiker, de är som små guldkorn. :blush:

1 gillning

Lindt finner jeg her på berget men værre med Marabous græddnougat. Dubbelnougat er obligatorisk at bestille via snille venner som drar på grensehandel eller at hamstre når man er på besøk i Sverige.Rart at norbaggarna ikke har fått opp øynene før denne delikatessen. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Ja man kanske måste preppa blåbären på något sätt så att de inte blandar upp sig med chokladen. Ungefär som man preppar frukten med mjöl till fruktkakan på jul. Ja tänk att Råd & Rön testar choklad, kunde jag aldrig ha gissat!
45 gram verkar ju lagom mycket att äta. Då det är svårt att stoppa annars efter en halv 100 g:are som verkar vara standard.

Helgen är räddad :chocolate_bar: :grinning:

8 gillningar

Åh vad gott! :star_struck:

1 gillning

Fredagsmyset klart!

Tog en utflykt till Lidl och chokladkakan var riktigt god, förstår varför många rekommenderat den. Nötterna var också goda, de kanske hamnar i en nötklusterpralin om andan faller på. :blush:

Fick hem dessa tre igår.
Kan hända att jag skaffat mig en ny last!

3 gillningar

De har så fina förpackningar också! :heart_eyes:

2 gillningar