Vilken lågprisprodukt upplever du lika bra eller överlägsen andra?

Kallingar hos Jula ( och en hel del annat också )

ICA Basic kaffefilter.

Tack för tips?
Har själv inget behov av just kalsonger.

1 gillning

Tändrör för grillkolen till grillen 80kr på Lidl i våras. Fick skruva dit handtaget själv.

ca 220-240kr för ICAs egna märke o ca 280kr för ett Weber-tändrör.

Skillnad inte ett jävla dyft förutom att jag fick lägga 5min på att hitta skruvmejsel, skruva dit handtaget samt lägga tillbaks skruvmejseln :slight_smile:

2 gillningar

Hur kan ingen ha svarat indexfonder? :thinking::joy:

36 gillningar

Oh ja. Finns speciella filter där sömmen är på nått speciellt sätt och hyperperiferad elektronoptimerad protonpapper (kommer inte ihåg exakt vad det stod men nått liknande).

Var minst 4 gånger dyrare än no brand filter :joy:

1 gillning

ICA Basic över huvud taget. Kvargen är ju exakt samma som dyrare märken.

ICA Basic är ibland hiss och ibland diss. Inlagd gurka oätlig, maskindisktabletter jättebra etc…

2 gillningar

Det luriga med butikernas egna märken är att rätt som det är har dom bytt leverantör men förpackningen ser likadan ut. Köpte Ica eco plommontomater (eller kanske det var körsbärstomater) som var svingoda. Så nästa gång jag handlade köpte jag dom igen men då smakade dom skit. Annan leverantör.

5 gillningar

Japp, som inbiten tomat-nörd märkte jag att de bytt. Tidigare var det tomater från Italien, de jag köpte senast var märkta med “från Portugal”. Torra/sträva, mycket syrligare, mindre umami och mer vattniga :frowning:

1 gillning

Letar också efter ett bra alternativ för fristående mikro.

Absoluta krav:

• Fysisk rund ratt för att ställa in tid/vikt för det som ska tillagas.
  • Timer-funktion för att bara sätt en tid som man väntar in, utan att använda mikron. Tex när man kokar ägg.
  • Möjlighet att se in genom glaset/fronten. Inget mörkt galler så man inte kan se status för maten man värmer.
  • Teknisk lösning med mikrovågor som värmer maten jämnt.

Bonus:

• Eventuellt program för crisp, defrost, etc.
  • Tillgänglig i åtminstone vit&svart design.

Fast det är ju inte sant.
Webers tändrör är större, starkare, bättre värmeavskärmade handtag, galler i botten i stället för tunnplåt och håller mycket bättre än de billiga skitrören som rostar bort efter några år och tänder jämnare.

3 gillningar

Du har nog rätt i det mesta ang Weber, men…

Marginellt större ca 10% men behöver inte så stort tändrör.

Säkerligen lite bättre värmeavskiljande handtag men mitt är tillräckligt bra.

Tänder jämnare, antar att du menar att gallret gör mer värmegenomsläpp. Du har säkerligen rätt men i längden när du väl fått fyr på kolet i tändröret, spelar det väl inge roll såvitt jag noterat.

Med det sagt så tycker jag inte prisskillnad på 3,5ggr mer är prisvärt även om jag förstår att livslängden på en weber är längre men inte tillräckligt mycket längre för att försvara att den kostar 3,5gg mer

3 gillningar

Jag köpte netonnets först men det var litet och handtaget smälte. Rostade sönder efter en säsong. Webern har jag haft i 3 säsonger nu. :nerd_face:

Är den prisvärd? Nej. Men den funkar bra. På det stora hela gör inte 200kr varken från eller till i vår privatekonomi.

1 gillning

Blir typ provocerad av denna tråd där folk skryter upp produkter som rent objektivt är väldigt mycket sämre än premiumgrejerna :joy:

5 gillningar

Hur bra eller nödvändiga dyrare produkter är beror mycket på hur de används. Jag har ett tändrör av billigare sort som jag förvarar inomhus i ett förråd. Det rostar inte. Skulle det stå utomhus vore läget genast annorlunda. På samma sätt är det med många saker. De billiga alternativen fungerar hyggligt men har vissa tillkortakommanden. Många behöver inte mer än basfunktionen och då är den billiga produkten likvärdig. Upplevelsen av vad som är likvärdigt eller inte är alltså i någon mening subjektiv.

3 gillningar

Jag blir inte provocerad om folk skryter dyra grejer dom använder sällan - billigare skulle fungera lika bra. Men folk gillar olika.

Inte jag heller.

Jag har ett billigt tändrör från typ Rusta, och ett från Weber.
Rost skiter jag i, däremot är det trevligt att kunna använda handtaget på Webern utan att behöva skyddsutrustning…

Samma liknelse kan göras med det mesta.
Min kompis köpte nyligen en skrivbordsstol, lampa och fast skrivbord från IKEA, total kostnad typ 3000:-. Min skrivbordsstol från Herman Miller, skrivbord höj/sänkbart samt vettig belysning kostar närmare det tiodubbla. Vi använder grejerna likadant, dvs 100% arbete hemifrån. Jag är övertygad om att min rygg, nacke och ögon kommer att tacka mig för investeringen…

3 gillningar

Jag vet inte om det alltid är så. Det tändrör jag själv har (från Jula tror jag det är) är rätt ok värmemässigt. Säkert finns variationer mellan olika märken och modeller.

Att grejer kopplade till arbetsmiljö kostar mycket om de ska vara bra är inget konstigt. Jag har svårt att tro att det skulle gå att hitta vettiga genvägar där. Sedan kan man som jag köpa dyra grejer begagnade och då blir det ju en typ av lågprisprodukt utan att man behöver tappa något i funktionalitet.