Vilken öl skulle blow-my-mind? 🍻

Du dricker alltså vin ur en ölsejdel?

Jepp för rödvin som sker typ en gång vart tredje år…

Även Rodenbach Alexander är bra grejer. Men brukar köpa ett par vintage varje år och ha mellan jul och nyår.

2 gillningar

På tal om belgiska, någon som provat denna tjänst?

“Men älskling, jag tar bara ett glas vin” :innocent:

Mina rödvinsglas rymmer 70cl, bara att fylla till det blir ytspänning så får man i en hel flarra. :wine_glass::laughing:

Har för övrigt några sejdlar ”mas” från Oktoberfest i München. De rymmer 1 liter plus skum. Lagom.

1 gillning

Då mina tysk kunskaper är begränsade så vet jag inte vilket som är byggeriet och vad som är ölens namn…
Franziskaner - Hefe-Weissbier, är en öl som ligger mig varmt om hjärtat.
Det är en tysk veteöl som jag alltid har tyckt om!

Franziskaner är bryggeriet. Ett mycket bra sådant.
”Hefe” betyder jäst, det är alltså en jästfällning i ölen (motsatsen heter ”klar”.
Weissbier och ”weizen” är i stort samma sak och syftar till att ölen gjorts på vetemalt och inte kornmalt.

2 gillningar

Rodenbach är min absoluta favorit - och då är jag ingen storkonsument av spontanjäst direkt.

12 Punkte gehn an Carl!

Weißbier är det bayerska namnet för Weizenbier/Hefeweizen. Ej att förväxla med Witbier.
Wheat beer - Wikipedia.

Vill tipsa om en alkoholfri öl som håller riktigt hög klass; Mikkeller Drink’in The Sun. Testa!

Om det gäller IPA med bra förhållande kvalitet pris så är Spendrups A Shipful of IPA bra. Det är inte bäst på långa vägar men synnerligen prisvärt. Av de billiga IPA-sorterna så är den bäst.

Idag släpptes årets julöl på systemet.

Gillar man IPA så skulle jag vilja slå ett slag för den här:

Den blev en omedelbar favorit när jag testade den första gången innan pandemin. Sedan försvann producenten med pandemin men har nu återuppstått. Finns i beställningssortimentet, eller i butik i Borås och Bollebygd.

1 gillning

@Caspian och @c.lupus förbarmade sig över mig och tog med mig på ölprovning på Malmö Brewery häromveckan. Intressant upplevelse. :joy:

Ölguiden var minst lika nördig på öl som jag är på ekonomi. Den mest speciella ölen enligt honom var “Plyny the Elder”. Släpps bara en gång om året i San Fransisco och man för köa i en evighet.

Den andra som han rekommenderade var “Samuel Adams Utopias”. Tydligen en helt galen upplevelse. 28 % i alkoholhalt och säljs i en kopparbägare för ca 3 000 SEK de få gånger den kommer in.

Den konstigaste ölen jag fick smaka som jag tyvärr glömt bort vad den hette - smakade bacon(!?). Helt sjukt. :joy:

4 gillningar

:v: :grin:

Men vi hade tur och hittade den på en bar i Santa Clara som av en händelse råkat få in en mindre sats, så vi behövde inte köa.

2 gillningar

Var den så bra som det sägs?

Som sagt, amerikanarnas förkärlek för att ösa på med humlen lite väl mycket kanske inte faller mig perfekt i smaken. Men om man bortser från mina preferenser i det avseendet så var det helt klart utmärkt i sin klass.

Den har jag druckit på plats i Russian Rivers bryggpub i Santa Rosa :yum: :beers:
Den är väldigt bra, om man gillar amerikanska ales. Många som anser att det är världens bästa öl i sin genre.

Sen finns även Pliny the Younger som är en håll-käften-version av Pliny the Elder. Också väldigt bra, men inte där man ska börja sin ölresa kanske. Brukar också toppa listor.

3 gillningar

Kan det ha varit någon form av rököl? De brukar kunna få tydliga drag av charkuterier. En klassiker från Bamberg är Aecht Schlenkerla Rauchbier. Aecht Schlenkerla Rauchbier | Systembolaget

1 gillning