Vilken påverkan på ekonomin kommer AI att få framöver?

Jag tror det kommer att ta ett tag innan man hittar användningsområden i vardagen för dessa verktyg, men när man gör det så blir de både självklara och så uppenbart användbara att de blir omöjliga att undvika, kanske därför det är så svårt att föreställa sig.

Jag tänker t.ex. på en framtid där du kan prata med din utvecklare i Ukraina, men du pratar svenska och han pratar Ukrainska, fast konversationen översätts i realtid så det du hör är svenska fast med genererat tal med hans röst. Tekniken för detta finns redan, men den är inte tillräckligt bra än.

2 gillningar

Precis som du har lärt dig hur du integrerar med datorer och internet så kommer du behöva lära dig hur du integrerar med AI.

Så min rekommendation till alla är att börja använda det redan idag. Använd gärna olika modeller, ChatGPT, Stable Diffusion osv., varje dag eller iaf varje vecka. På så sätt kommer du automatiskt hänga med i utvecklingen och på så vis förstå vad som är möjligt och inte över tid. Finns nog inget bättre sätt än att använda det, för hur lärde du dig om internet?

Ja, många av de nya problemen är samma typ av problem i en ny tappning. Men därför är det viktigt att förstå vad som troligen händer, för att undvika gå på framtidens minor.

• Som kändis kommer du få ett större problem med att bedragare utger sig för att vara du och ger “investeringtips”. När bild och ljud kan fejkas allt bättre.
  • Det kommer självklart dyka upp en massa heta AI-investeringar, precis som det nyligen var poppis med krypto. (Du lär inom några år få en ny på din “missade du xxx-tåget”-lista.)
  • Du, precis som många andra, kommer självklart få ökad konkurrens av AI-influencers. Hur skapar du mervärde genom en mänsklig feeling?
1 gillning

Det här ger mig faktiskt lite ångest :smiley:. Nu är jag inte så gammal än, men jag önskar nästan att jag var 20 år eller t.o.m. 15 år idag, för när man tänker tillbaka på hur generationen innan mig visserligen anpassade sig till internet-revolutionen så har dom aldrig riktigt “fattat” den.

Ytterligare en anledning till att jobba ännu hårdare mot FIRE…

1 gillning

Det är nog en klok tanke. Jag brukar säga till folk som är runt 50 år; om du inte vill göra en stor omställning på arbetsmarknaden, planera redan idag för att kunna gå i pension om 10 år. Jag som är 34 år kommer behöva anpassa mig i mitt yrkesliv inför den utvecklingen vi står inför, man vill ju helst inte vara den som enbart har ett jobb pga Las.

Bra liknelse, den snor jag nog :wink:

2 gillningar

Är det någon som använt ChatGPT för att svara i denna tråden eller någon annanstans på forumet? :wink:

Jag undrar hur resultatet blir om man matar in hela historiken i en tråd och ber den svara på ett visst sätt?

Påverkan kommer vara stort, överallt… verkar det som.

Enligt denna artikel så är det ingen AGI inom 30 år enligt EMH (effektiva marknadshypotesen), men har inte lusläst och förstått argumentet helt och hållet:

Tekniskt sett säger Moores lag att antalet transistorer i en processor dubblas var 18:e månad, inget om prestandan. Och vi är redan nu på en nivå där saker som atomers storlek och ljusets hastighet sätter stopp. Datorer kommer säkert bli snabbare, men senaste 50 årens räkmacka är över.

Här finns en gratis kurs online som förklarar hur AI fungerar, och hur den kan användas. Kursen hålls av Linköpings Universitet och Helsingfors Universitet, kan rekommendera för alla som vill få bättre inblick i AI, och göra att det känns lite mindre som magi.

Bonus
Vill du ha något trevligt att sätta på ditt CV som visar att du följer med i AI-utvecklingen? Du får ett diplom från universitetet när du har avslutat kursen. Jag tror att det snart kommer bra att lyfta liknande saker när man har utvecklingssamtal/lönerevision.

Jag tänker att det finns två typer av personer idag inom många olika verksamheter, och då gäller det att fundera på vem man vill vara inför framtiden. Låt oss ta ett exempel:

Företaget blahopa har många anställda, bland dem finns Bosse. Bosse sitter varje månadsmöte och klagar på att olika it-system alltid krånglar, att systemen gör att jobbet tar lång tid och avslutar med att det var bättre när de jobbade med papper och penna. Stina jobbar också på företaget, hon tycker det är kul med nya utvecklingsprojekt och är positiv till att börja använda nya verktyg inom verksamheten. Stina delar med sig om olika tips och tricks för att enklare använda de olika it-systemen.

Vem tror du ledningen inom bolaget kommer satsa på? Vem lär få bäst löneökning? Vem kommer erbjudas bättre och högre tjänster?

1 gillning

Jag tycker man ska ta denna artikel med en nypa salt. De hävdar att marknaden inte har pratat om någon stor utveckling inom AI de närmaste 30-åren, och därför kan det inte ske.

Man ska nog inte förutsätta att marknaden prissätter allt korrekt, låt mig ge några exempel:

• För 1 år sedan kunde man binda bolånet till en ränta på 1,2% för flera år framåt, för marken prisade inte in stigande räntor.
  • För 1,5 år sedan kunde man binda elpriset under 1 krona för flera år framåt, för marknaden prisade inte in en energikris.
  • För ungefär ett år sedan prisade marknaden in att krypto skulle revolutionera ekonomin, idag har väl mer än hälften av alla alt-coins gått i konkurrens?

Bara för att EMH för att det är svårt, nästan omöjligt, att slå index över tid, betyder det inte att man kan använda EMH för att förutspå teknisk utveckling och nya vetenskapliga upptäckter.

Du har en god poäng här, och jag tror också att risken finns att utvecklingen går långsammare. Men samtidigt jobbet jag ihåg att man sa samma sak för många år sedan, men den gick men från 7 nm chip till dagens 5 nm, och forskning pågår för att ta fram 3 nm chip. Så utvecklingen kan mycket väl fortsätta ett tag till.

Kombinerar vi detta med att allt fler börjar bygga nya typer av chip, helt anpassade för AI, så kan vi nog se en ganska ordentlig förbättring av hårdvara.

Tack för en bra tråd @ErikDahlen ! Jag skulle tycka att det vore bra att få veta lite om din bakgrund, och hur du har blivit så kunnig inom AI :slight_smile:

1 gillning

Absolut, jag kan beskriva en kort genomgång av min bakgrund.

Jag pluggade fysik, matematik, programmering och astronomi i Lund. Där läste jag bland annat om ANN, artificiella neurala nätverk.

Sedan har jag jobbat med programmering och databaser sedan 2014. Mitt stora fokus har varit data och databaser.

I ett antal projekt har jag jobbat med att hämta data till olika databaser för att kunna göra olika analyser på datan. Power BI och liknande verktyg har använts. I flera av dessa har vi sedan använt oss av ML, Machine Learning.

I mitt nuvarande jobb så ska jag modernisera databaser så att vi kan hämta datan till olika data lakes, så vi i framtiden kan använda ML på datan. Via mitt jobb har jag även sett väldigt häftiga saker som mina kolleger i USA har tagit fram på området.

Utöver det så spenderar jag väldigt mycket av min fritid till att hålla mig uppdaterad om AI. Läser på i princip om något nytt varje dag i dagsläget. Fördelen med att jag har läst om detta på universitet, och delvis jobbar med en del av teknikerna, gör att jag har en bra förståelse av vad jag läser om. För mig är inget av detta magi.

7 gillningar

Ännu en länk från mig. Tycker den här texten är väldigt talande och värd att reflektera över. Tänka över.

3 gillningar

Kom ihåg den tanken när nån säger alla personer som gjorts överflödiga av AI ska försörjas genom att beskatta AI.

1 gillning

Stina förstås! (Medan Bosse håller skutan flytande)

1 gillning

Faktiskt så sent som förra våren. Tidig sommar?
Jag band förra december och tyckte det dröjde innan jag såg mig som en vinnare. (Om man kan bedöma det redan nu)

1 gillning

Jag tycker att det finns en intressant parallell med 3d-skrivare. Femhundra dagar tog det för tekniken att totalt dominera för tillverkning av hörselhjälpmedel.

Nearly 100% of all hearing aids consumed in the world are produced using 3D printing. 3D printers transformed the hearing aid industry in less than 500 days in the mid-2000s

Finns säkert många som fortfarande ser det som en leksak men det är alltså en teknik som rekordfort slog ut alla i en bransch som inte anpassade sig.

Kan AI dominera på liknande sätt, fort, i något fält?

2 gillningar

Allting med att skapa innehåll, automatisera enklare uppgifter och kommunicera ut marknadsföring. De stora jättarna har redan ML/AI i enheterna som gör att man med sin röst kan styra upp sin vardag med några lätta fraser.

Musik, bild, video, artiklar skapas redan en masse med diverse AI-verktyg. Många nyhetssajter har använt sig av det i flera år. Deras journalister gör annat eller fått sparken.

1 gillning

En annan “content creator” som funderat på AI.

1 gillning

En sak som AI förmodligen kommer åstadkomma är att göra det enklare att interagera med datorer, så från ett användarperspektiv behöver man nog inte vara så orolig över att inte “hänga med”.

1 gillning

Jag är inte så säker på det. Ja, när väl AI når AGI eller till och med ASI, men inte den närmaste tiden. Nu när vi befinner oss i AI-transformationen så kan AI ge enormt bra resultat, men vid kassa prompts så får man bara skräp.

Med ChatGPT så tycker jag det är väldigt tydligt hur bra input kan ge lysande output, men dålig input ger skräp som output. Detta lär fortsätta under lång tid framöver. Någon som lär sig prompt-engenering kan snart bygga ett helt it system, men den som inte vet hur man skriver kraven kommer mest få buggig och dålig kod.

Jag tror det kommer bli lite som att googla, det krävs att man vet vilka nyckelord man ska använda och hur man skriver. Sen ska man även kunna tolka svaret och avgöra hur frågan måste ändras för att få ett ännu bättre svar.

1 gillning

Att skit in-skit ut gäller är ju ingenting nytt med AI, men du kanske har en poäng att det kommer finnas en övergångsperiod där det gäller att tweaka sin input på ett “oinituitivt” sätt för att få ett bra resultat. Om detta kommer lösas inom en snar eller om en lång tid framöver är en bra fråga.