Vilken typ av fond är bäst/sämst vid en börskrasch?

Klart att småbolags fonder speciellt Sverige är mycket högre risk än att ha tex en Global indexfond i portföljen. Vid oroligheter och större börsfall kommer det garanterat småbolagsfonden falla ganska mycket mer än global index som är tåligaste fonden om vi pratar aktie fonder. Om vi ska jämföra tex 2008 föll global index 38% och tex Sveriges småbolag index nästan 59%. Nu gissar har. Hinner inte kolla det just nu. Nu har småbolag haft jätte bra utväckling senaste 10 -15 år och mycket är högvärderat som kan straffa sig riktigt hårt vid börsfall i framtiden. Därför är det viktigt hålla sig ödmjuk även vid långsiktigt sparande och mycket tryggare ligga i 100% Global index än att ha hög risk med mycket % Sveriges småbolag i portföljen. :+1:. Så göra jag i alla fall.

2 gillningar