Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Vill se ett avsnitt om någon som levt ett FIRE liv ett antal år, för att fånga upp hur det är att leva med fire under större nedgångar och också levt på det sättet under en tid som kan ge en fördjupad reflektion hur det varit/fungerat.

Detta som kontrast till FIRE-Fighters. (Strävar efter FIRE)

10 gillningar

Det vore kul med ett jämförelseavsnitt om andra aktörer än Avanza/Nordnet, det finns många som nämns på forumet emellanåt känns det som nu. Savr har ju nämnts tidigare men nu finns även Kiwitrader och Fondo, säkert finns ännu fler som jag inte känner till. Sigmastocks nämns ibland.

Det kanske dock är lite kontraproduktivt eftersom det kan upplevas som mer komplicerat än innan man lyssnade… :slight_smile: En uppdatering på jämförelse av fondrobotar?

Lite “old school” RikaTillsammans. Uppskattar dock de nya avsnitten mycket också.

1 gillning

Är det så komplicerat egentligen? Kan du inte specificera vilka frågor du egentligen vill ha svar på? Jag uppfattar själv att huvudfrågorna är avgiftsnivå och utbud. Om vi begränsar perspektivet till indexfonder så blir det i slutänden ett val mellan något lägre avgift (hos de nya) och möjligheten till rabatterad belåning (hos Avanza och Nordnet). Sedan kan man ju tycka att deras sajter är olika snygga etc. men det ändras ju över tid.

Ok, kan hålla med om att jämförelse fondrobotar kanske inte är superspännande. En genomgång av andra aktörer skulle jag gärna lyssna på eller läsa om. Lite vad som är respektive nisch typ, vem det passar för. Kanske inte är så komplicerat men kan ju vara intresseväckande ändå.

Mitt tidigare önskemål om en uppdatering på hållbart sparande ligger dock högre på önskelistan :slight_smile:

Har fått en kort genomgång på det senare via Ekonomiakuten efter att jag skickade in en fråga dig :+1: Men RikaTillsammans brukar kunna fördjupa sig ytterligare.

1 gillning

Håller med om hållbart sparande. Fondrobotarna har väl avhandlats hyggligt i tidigare podd-avsnitt. Jag tycker egentligen att det mest intressanta vore att få en tydligare bild av de andra aktörerna. Exakt hur de fungerar “här och nu” kanske inte är hela världen: Sannolikt har de någon sorts plan för vad de vill bli och vem de vill vara bra för. Att bara erbjuda samma som alla andra till lägre avgift tror jag inte att någon har som affärsidé. Av det skälet vore nog egentligen det bästa att bjuda in dem var och en och låta dem svara på var de är idag, vart de är på väg och vem de riktar sig till. Det ser helt säkert mer olika ut än tjänsterna “här och nu” och skulle också vara mer långsiktigt syftande.

Detta kanske står med sedan tidigare men…

Tjänstepension hade jag önskat avsnitt om. Gärna med experter på respektive avtal eftersom @janbolmeson uppenbarligen inte har så mycket erfarenhet från området. Eller @Monica på alla om hon känner att hon kan dem tillräckligt bra. Och nu menar jag alltså inte tjänstepension lite översiktligt utan mer detaljerat om de största avtalen som enligt en googling är: ITP1, ITP 2, SAF-LO, AKAP-KR, PA16 avd1, PA16 avd2. Men också var det oftast innebär att gå utanför avtalen och istället använda andra förmedlare tex Söderberg och Max Mathiessen.

Vad innebär respektive avtal? Hur mycket betalas in? Mellan vilka åldrar? När betalas det ut? Vad får man inte göra fel? Vad heter valcentralen? Hur mycket kan man så välja när det gäller investerandet? Rekommendationer för investerande i respektive avtal? Osv.

Kanske kan detta bli en hel serie med avsnitt. Eller bara ett. Eller en miniserie med kortare avsnitt så att det är lättare att bara hitta info om just det avtal man är intresserad av.

Med all respekt för tidigare pensionsavsnitt, men jag tror ändå att den allmänna pensionen för många känns rätt förståelig. Det är när man kommer till tjänstepensionen som de flesta nog tappar bort sig.

5 gillningar

Eric Strand, AuAg.

2 gillningar

Det funkar inte att ha superfokus på detaljer. Det finns enormt många varianter och mycket förändras också över tid. Några frågor som vore värda att titta på är:

1. Skillnader mellan pensionsvillkor inom olika sektorer på övergripande nivå.
  2. Skillnad mellan förmånsbaserad och premiebaserad pension.
  3. Vikten av att arbeta på en arbetsplats med kollektivavtal.
  4. Tjänstepensioner utanför kollektivavtal, alla sätt som de är sämre på.
  5. Otryggade pensionslöften
  6. Hur/om man kan förhandla om extra avsättningar till pension istället för lön som
    avgångsvederlag.
1 gillning

Ja, jo du har kanske rätt men jag tycker ändå att det borde gå att säga mer om dem än vad som har sagts.

1 gillning

Många av de skillnader du nämner är renodlat tekniska. Tjänstepensionerna förhandlas också om regelbundet. Tekniska detaljer är inte särskilt kul att prata om eller att lyssna på. De är också enkla att läsa sig till.

1 gillning

Sugen på ett avsnitt om boendeekonomi och ekomomiska för/nackdelar med Villa vs bostadsrätt vs hyresrätt

8 gillningar

Jag förstår att det är svårt att få till, men ett avsnitt med någon riktigt erfaren ekonomhöjdare vore intressant. Typ Anders Borg eller Klas Eklund.

Tal om Sveriges/Europas ekonomiska framtid. Makroekonomi.

4 gillningar

Avsnitt om Forumhyfs :heart:

Jag skulle gärna vilja höra mer om AI och hur det kan användas i privatekonomi eller företagande. Förslag på gäst som behärskar och håller i utbildningar kring ämnet AI, men även enastående föreläsare inom inre balans och välmående är Dennis Westerberg. Tänker att dynamiken med honom och er skulle vara väldigt underhållande, intressant och lärande.

2 gillningar

Kan hålla med att det kunde vara intressant - och om @janbolmeson vill ha en ingång så hojta, jag känner Dennis!

2 gillningar

Jag skulle vilja se ett avsnitt om “Pension för svaga grupper”. Det skulle konkret handla om att frångå fokuset på placeringar och istället fokusera på bidrag. En expert på bidrag skulle då intervjuas och resonera kring “utmaningar och möjligheter” för ett antal fiktiva typfall. Det skulle alltså vara tänkta personer i olika åldrar som “i kollektiv form” står för en stor del av utnyttjandet av bidragspension.

De grupper som skulle vara relevanta att titta på är:

1. Person som kommer från ett land utanför EU i vuxen ålder.
  2. Person som har en otrygg situation på arbetsmarknaden.
  3. Person som blir varaktigt sjukskriven mitt i livet.
  4. Person som har nedsatt arbetsförmåga

Med punkten 2 menar jag exempelvis kulturarbetare som går in och ut ur arbetslöshet i mer systematisk form. De har alltså jobb ganska ofta men och men är periodvis arbetslösa.

Alla dessa personer skulle ha en prolfil som gör att en eller flera typer av “bidragspension” utgör en “betydande del av kakan”. Detta handlar då om garantipension, äldreförsörjningsstöd (inklusive kompletterande äldreförsörjningsstöd),

Alla dessa skulle inte behöva “täckas in” men det vore då bra att avgränsa tydligt.

Punkter att titta på vore till exempel:

1. Tjänstepension
  • Vilka bidrag kan kombineras med tjänstepension?
  • Kan man “vara smart” på något sätt i relation till tjänstepensionen?
  1. Att jobba längre
  • Vad krävs för att det ska vara vettigt att jobba längre i fråga om att höja sin pensionsnivå?
  1. Att leva själv respektive som sambo
  • Hur mycket får man i “bidragspension” som gift/sambo resp. singel
  • Kan man vara smart i något avseende här. Typ “ska du skilja dig så gör det före att du går i pension” ?
  1. Ägt vs hyrt boende
  • Hur påverkar bostadens värde bidragspensionen?
  1. Privat sparande & arv
  • Kan det vara negativt med privat sparande och/eller arv i relation till “bidragspensionen”?
  • Kan man “vara smart” på något sätt i relation till sparandet och/eller arv för att minimera nackdelen?
  1. Fonder och gåvor
  • Vilka former av bidragspension kan kombineras med att få bidrag från fonder och/eller gåvor?
  • Borde man (egentligen) deklarera t.ex. påsar med matvaror som man får gratis eller billigt?

Det ideala skulle vara att utgå från nationell statistik. Jag menar då att en statistiker skulle plocka fram ett antal större grupper på låt säga 100.000 personer som har en viss mix av egenskaper. Dessa 100.000 skulle i avsnittet få representeras av Anders, 45 år som har en viss livssituation. I verkligheten skulle förstås dessa 100.000 alla ha omständigheter som i olika grad skiljer sig från Anders men det skulle ändå ge idéer om hur man kan tänka. Det blir lättare att ställa vettiga frågor om man har vissa grundförutsättningar klara för sig. Dessa grundförutsättningar kan slås fast relativt väl för Anders, 45.

Vi skulle alltså kunna tänka oss att det finns en större grupp personer boende i glesbygden som lever som lever på sjukersättning (f.d. förtidspension). De flesta av dem kanske är ensamstående och bor i hus. Detta är alltså rena gissningar men det skulle bli mer relevant med realistiska exempelpersoner. Även om den som lyssnar inte hör till målgruppen skulle säkert många av dem nås. Det är sällan som någon bryr sig om de som lever i “ekonomiskt utanförskap”.

Råden skulle alltså fokusera på pensionssystemet och vad det ger samt vilka möjligheter dessa personer har att faktiskt påverka sin situation. Ger det någon reell fördel att jobba deltid eller är det helt marginellt? Många skulle säkert vara beredda att anstränga sig efter förmåga om det fanns en väldigt tydlig fördel med att göra det. Det vore bra att påpeka att allting utgår från dagens bidragsnivåer och att dessa kan ändras.

5 gillningar

Det vore bra med ett avsnitt om arv och testamenten. Jag tänker då inte främst på ”formalia” utan mer på de olika beslut som man behöver fatta. Jag tänker exempelvis på

1. Samboförhållanden
  2. Boendet
  3. Särkullbarn
  4. Enskild egendom
  5. Att prata om arv medan t.ex. föräldrar är i livet
  6. Gemensamt ägande av t.ex. sommarstuga. När kan det funka?
  7. Att skapa långsiktig trygghet för ”ny sambo” med låg pension
  8. Arv utomlands. Här finns dels typ fast egendom i något EU-land men också egendom (eller andelar av egendom) i fattigare hemländer utanför EU. Ofta delar man på det arvet med personer med annan tradition och sämre ekonomisk standard.
  9. Företag som arv

Många tråkiga situationer uppstår för att man inte i tid rett ut vad som gäller och bestämt hur allt ska fungera. Vissa saker följer av lagen och andra behöver man reglera själv.

Det finns många formella saker att tänka på i ett testamente. Att reda ut ”hur man ska skriva” tror jag inte på. Det viktiga skulle vara att identifiera vilka frågor som är viktiga att reglera och hur man ska tänka kring dem.

4 gillningar

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Pensionsspara eller ta ut pengarna och använda dem i sitt liv?

Jag vill ha ett avsnitt om lägre arbetstid. Vilka experiment har gjorts? Vad har dom visat? Vad innebär det för ekonomin i smått och stort? Hur nära är vi?

Skulle vara kul att höra direkt från någon inblandad i ett av dom 6h-projekt runt om i världen.

5 gillningar

De flesta av de försök som gjorts har varit på ställen där det sannolikt funnits ett betydande slack. Under vissa perioder kanske åtta timmars arbetsdag behövs men under stora delar av året räcker sex timmars arbetsdag för att hinna med det viktiga. En viss flexibilitet 2-3 månader om året kan därför behövas.

Om man sedan inför sex timmars arbetsdag på arbetsplatser där ”bemanning” snarare än ”resultat” är målet så blir det helt naturligt ökade kostnader och behov av ytterligare rekrytering. Här kan tänket om att ”dela på jobben” fungera. Samtidigt förutsätter det att det finns lämpliga personer att rekrytera och att det inte leder till undanträngningseffekter i mer ekonomiskt relevanta sektorer.