Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

Skulle älska ett avsnitt med legenden Nils-Erik Sandberg och hans historia hur han gjort en idrottsklubb för evigt förmögen att hantera ungdomars resa till ett bättre liv.

Bli sjuk och hur ekonomin påverkas. Var tredje person får cancer och de flesta får någon form av diagnos/funktionalitet under livet efter 40 som kräver assistans. Sveriges sjukvård blir allt sämre/underfinansierad och hur kan vi då ekonomiskt förbereda oss på detta? Privata vårdalternativ? Hantera sina föräldrars behov av vård? Framtidsfullmakter etc. Områden vi gärna blundar för när vi är friska men bör sätta oss in i medans vi har ork och möjlighet att förbereda oss. Måste finnas många experter på detta. Vi vandrar alla på en väg som leder dit förr eller senare…

4 gillningar

Det var bättre förr är något som stämmer när det kommer till DN’s ledarsida.
Edit /
Eric med c i det fallet.

PLUS Fonder, fastigheters utveckling framöver.

Har följt ett tag nu. Tycker att jag fattat galoppen (försök inte slå index, låga avgifter, lång tid, regelbundet och just keep buying…typ). Behöver inte mer sådant.

Många ger ändå uttryck för ekonomisk oro och att det aldrig säkert blir bra nog. Målflaggan flyttas ständigt

Hade velat höra mer om sparande, trygghet och hedonic treadmill/adaptation. Hur blir man trygg och nöjd med det man har/mindre?

5 gillningar

Jag tänker att ett möjligt ämne skulle vara hur man jobbar brottsförebyggande, alltså hur man genom olika investeringar i sin fastighet och/eller klokt agerande kan motverka risken för brott.

När jag hade egna privata funderingar om detta hörde jag av mig till den lokala polisen. Det ledde till att en polis som jobbar med brottsförebyggande kom hem till mig och agerade konsult gratis. Det är nog ingen service man ska räkna med att kunna få. Dock satsade jag på att följa hans instruktioner till punkt och pricka. Jag bytte ut alla fönster och dörrar i huset enligt den modell han förespråkade.
Senare hade jag också ett inbrottsförsök som misslyckades. Det finns ett brytmärke från en kofot på altandörren. Åverkan blev inte särskilt stor.

För den som är rik är det här en viktig fråga, inte minst kopplat till utvecklingen i samhället.
Den polis som jag fick råd av heter Lennart Levander och han jobbar numera som konsult inom brottsförebyggande. Det vore sannolikt smidigare att hitta någon yrkesverksam polis som kunde ge tips om detta. Här är en länk om Lennart Levander och hans nuvarande arbete:
Brottsförebyggande förvaltning - Järva Fastighetsägare (jarvafast.se)

Jag tycker samtidigt att det är viktigt att inte enbart fokusera på villor utan även ha med punkter som gäller för flerfamiljshus. Då blir inslaget inkluderande. Även den som bor i hyresrätt kan vara observant på problem och agera korrekt. Att alla tillsammans hjälps åt gynnar hela samhället. Carin Götblad efterlyste ju nyligen en “folkrörelse mot brott” och då är ju förebyggande åtgärder bra.

En bra aspekt av att intervjua polisen är att de jobbar evidensbaserat och har en hel del forskning och statistiska underlag till grund för det de påstår. Det handlar med andra ord inte om lösa tyckanden.

Jag skulle vilja se en intervju med Bengt Hansson som är analytiker på Boverket. Han är sedan många år en sorts svensk motsvarighet till Michael Burry. Han har pratat i media om övervärdering, bubblor och en kommande stor kris. Sedan har allting tuffat på som vanligt.

Nu när den stora krisen till slut är här vore det intressant att få en fördjupad bild av vad vi kan förvänta oss.

Jag uppfattar alltså Bengt Hansson som en mycket insiktsfull och kunnig person. De ”mekanismer” och den forskning som gäller marknaden för boende har han stor kunskap om.

Att han så länge varit den som vågar lyfta fram obekväma fakta och stått upp för sin syn samtidigt som sådana som Ilja Batljan skapat rubriker med sitt svammel i media tycker gör att han borde vara en bra person att ha med i podden.

1 gillning

Om vi skulle tänka på potentiellt betalande inlägg så tycker jag att ett avsnitt med Sellpy skulle vara vettigt. De har väldigt stora ambitioner inom sitt område och lär ha bra koll på trender och “vad som funkar” inom begagnathandel.

2 gillningar

En sak som brukar nämnas ibland är att globalfondernas utveckling är starkt knuten till växelkursen USD/SEK. Nu när Riksbanken höjt styrräntan så har småbolagen (som fastighetsförvaltare) gått sämre och storbolagen (som banker) gått bättre. Sedan har vi inflationen som gjort att exempelvis energifonder senaste åren rusat.

Exempel. Här pratar Kristin Magnusson Bernard om att globalfonder är farliga att äga just nu på grund av valutarisken:

Det vore intressant att höra mer om hur makrofaktorer som valutakurser, ränteläge och råvarupriser påverkar de vanliga sparandeformer som vi har i våra portföljer. Främst utländska fonder (MSCI World och EM), Sverigefonder (storbolag och småbolag), långa räntefonder och korta räntefonder.

Kanske är en home bias värd att ha utifrån ett valutaperspektiv? Kanske måste räntedelen anpassas utifrån rådande ränteläge och riktning? Kanske är det bra att ha en del råvaror i portföljen i inflationstider? Är valutasäkring najs eller bajs?

Vad tror ni om ett sådant avsnitt? Kanske med någon gäst som är nationalekonom.

5 gillningar

Sett dessa två avsnitt:

2 gillningar

Jag skulle vilja se någon typ av lista över ”evigt aktuella inlägg”. Jag uppfattar att det i dagsläget är svårt att navigera bland de äldre inläggen.

Många äldre inlägg är inspelade i en annan tid och refererar till den låga räntan eller annat som ”gällde där och då”. Dock vet jag ju att vissa avsnitt finns i nyinspelad form och då borde ju det där ha tvättats bort.

Min avsikt är alltså att iallafall potentiellt gå igenom allting men jag vill inte behöva gå igenom massor av inlägg fyllda med ”samtidsreferenser” eller som är reklam för något där vi har facit, typ Trine. Jag vill inte kategoriskt dissa Trine men uppfattar att ”berättelsen” och verkligheten skiljer sig åt för mycket.

Ja, vid nyinspelning tar de andra bort / uppdateras de.

Ja, jag försöker knäcka den koden. Men har fortfarande ingen bra lösning på det än:

Exakt och därför “städar jag” bland gamla inlägg och plockar bort sådant då och då.

1 gillning

Det vore väl bara att lägga upp en lista på forumet. Det behöver inte förklaras eller packas in på något särskilt sätt. Får jag bara ett gäng nummer så kan jag klara resten själv. Det gäller rimligen fler.

Jag skulle vilja se ett uppdaterat avsnitt om de bästa kreditkorten.

2 gillningar

Jag funderar på om det skulle gå att göra ett avsnitt om att leva utan bil. Jag tänker då inte främst på ”eko-familjer” som kör lastcykel utan mer på hur olika behov kan lösas. Poängen skulle alltså inte vara hur den som har och behöver bil ska kunna ta bort den utan hur man kan planera sitt liv mer långsiktigt.

Kollektivtrafik är förstås ryggraden i ett liv utan bil. Man behöver bo på en plats med iallafall hygglig kollektivtrafik.

Tipptapp (eller liknande) är en viktig resurs för att kunna hämta olika saker.

Samåkning är lite outforskat och underskattat.

Bilpooler finns många men jag uppfattar dem själv som begränsade och dyra. Kanske har jag fel. Jag tror att bilpooler i t.ex. BRF:er är vettigare än öppna bilpooler men jag kan för lite om ämnet.

Gomore och tidigare Snappcar, har jag försökt använda, både för att hyra själv och hyra ut, och misslyckats med totalt. Det vore intressant att försöka fånga upp ”användarperspektivet” mycket mer när det gäller sådana här tjänster. Som tidigare uthyrare på Snappcar försökte jag påverka deras erbjudande på en rad punkter. Jag kunde se att om ett antal saker ändrades på skulle potentialen för mig öka mycket. I praktiken hände inget och jag tyckte mig förstå att orsaken var att de satsade främst på vissa segment. De justeringar jag ville ha handlade just om att öppna upp för en bredare palett av behov och möjligheter.

1 gillning

Jag skulle vilja se ett avsnitt om tjänstepension med någon som är expert på det. Det jag främst är intresserad av är avgifter i tjänstepensionen och då i synnerhet de “dolda avgifter” som bl.a. Aftonbladet skrivit om. Jag är intresserad av att förstå dels hur höga dessa rent faktiskt är, hur de tas ut, hur/om de kringgår regelverk och vilka skillnader som finns mellan olika bolag. Som jag förstår det tar AMF inte ut några sådana ojusta avgifter. De skulle med andra ord vara ett logiskt val av aktör för ett möjligt sponsrat avsnitt. Det är ju inte fel att en aktör som så att säga beter sig juste får lite utrymme.

1 gillning

Mjo, får nog lyssna igen…

Har funderat hårt och länge på det här med Home Bias. Skulle vi inte kunna få ett avsnitt med en djupdykning i det ämnet? Varför ska man egentligen inte satsa alla pengar på en svensk indexfond?

1. Vi bor i Sverige.
  2. Ingen valutarisk.
  3. Vi får pension i sverige/svenska kronor.
  4. Om sverige går dåligt, har vi kanske större problem än våra fonder ändå.
  5. Högre historisk avkastning.
  6. Exportinriktade företag med mycket intäkter utomlands iallafall.
  7. Fantastiska företag.
  8. Våra investeringar följer (väl?) den svenska inflationen.

Vore då (isåfall) inte en globalfond aktuellt när man drar ner risken senare i livet, tillsammans med räntor? Nästan som ett diversifieringsverktyg för stay rich.

Jag förstår helt det med att sprida riskerna, med hela höstacken, men det vore intressant att få ett avsnitt om det här, då jag har gått i tankarna att köra uteslutande Sverige.

Vi pratar ofta om exponering mot sverige, men är det egentligen inte det man bör ha i sverige, för att följa med ekonomin.

Speciellt nu när många verkar ombalansera till fördel för större del Sverige

1 gillning

Jag tycker det här är ett bra förslag. Jag tänker också på omvärldsfaktorer, om man nu kan “kvantifiera” dem på något sätt. Det kanske går att ta några exempel såsom Ukrainakriget eller Kina/Taiwan. Finns det någon större risk i/med Sverige för de där sakerna eller är det same same? Jag förstår att risker är mer komplext än sådana uppenbara saker. Jag förstår också att Sverige kan gå ner mer när det är dåliga tider, kopplat till liten marknad, liten valuta osv. Det betyder ju dock inte automatiskt att företagen plötsligt börjar gå mycket sämre så i normalfallet borde volatiliteten i sådana situationen snarast skapa köplägen.

1 gillning