Det var de. Rutor idag är dels tunnare för att spara vikt, men pga miljöskäl och återvunnet glas är de skörare än förr.
Men att kunna serva och laga sina fordon själv sparar man väldigt mycket pengar på. Gjorde ett snabbt överslag på familjebilen vi haft i 9 år nu, och lätt 100 000 har vi sparat på att jag gör allt jobb själv. Och då har vi ändå haft väldigt lite problem med den.
Menar du allvar att ni har haft lite problem med den och ändå har du sparat 100000 på att göra jobbet själv? Det låter som att det är billigare med ny bil med garanti!
Trots att två bromsbyten redan är inräknade ska 50000 till sparas. Ny bil känns för mig ändå prisvärt om man varje år genom att göra saker själv kan spara drygt 10000 även med lite problem med bilen.
Men det är 10 vanlig servisar, de kostar ca 2000 i arbetskostnad, dvs 20000
3 växellådsoljebyten i DSG-lådan, de är rätt dyra så där sparar jag 5000 per byte (15000)
Kamremsbyte: 8000
Den har gått 24000 mil, så en del grejer slits ut.
Varje gång beläggen ska bytas är det några tusen, plus skivor nån gång. 10000
Ett par bussningar bak som satt rätt bökigt till, 5000
Bytt hjullager på båda sidor fram 5000
Monterat dragkrok, 5000
Bytt fjäderbenslagring på båda sidor 10000
Hjulskiften 2 ggr om året, 5000 efter 10 år
Lagar avgasröret några ggr 5000
Bytt bromsok och vajrar bak: 5000
Det är inget anmärkningsvärt alls på den körsträckan.
Ja, kostnader för äldre bilar springer lätt iväg, speciellt om man inte har lust att meka själv.
Nämnt det förut, men kostnaden för vår 10 år gamla bils sista tre år var högre än beräknade kostnaden för den nyinköpta bilens kommande tre år. Allt inräknat.
Aha, ja absolut! Kan/vill man inte hålla liv i lite äldre bilar är det bättre att köpa nytt
Fast å andra sidan, om vi lägger på lite material också så blir det 1500 kr i månaden i snitt om man lämnar in den på alla jobb, och en ny bil kostar ju bra mycket mer än så oavsett hur man finansierar det.
Då tänker jag utifrån att hålla liv i en gammal betald bil jämfört med köpa en ny.
Men det är ju nice med ny bil också, och förhoppningsvis problemfritt.
Jag har haft olika varianter långt innan E-ink. Minns inte när jag köpte den första men det var i slutet på 80-talet tror jag, eller i början på 90-talet. Men även sedan E-ink kom har det ju skett en utveckling mot ännu bättre skärmar. Kobo Libra 2 är dock den första modellen jag köpt som har E-ink.
Den första riktiga läsaren var från 1997, trodde det var tidigare.
Ja, det får väl räknas som väldigt gamla, t.om. innan urminnes tider
Men i övrigt håller jag med, utan e-ink så slår inte läsandet på en skärm riktigt papper.
Speciellt påtagligt blir det i starkt solljus.
Och jag som trodde att jag var den enda som tänker så. Jag kanske trots allt ska låta mitt tramsiga “Autogiro är ett opium för folket!” stå kvar i min profil.
För säkerhets skull kör jag dock med e-faktura och automatisk betalning.
Fast jag går alltid in och ändrar betalningsdatum manuellt på alla faktor som kommer in, så att jag får lida i realtid när pengarna dras från kontot.
Gillar inte heller autogiro för då kommer dragningen upp endast ett par dagar innan. E-faktura med automatisk betalning är kanon. Ibland ändrar jag datumet till nästa bankdag, oftast om det är någon liten räkning.
Det är nog pga tristess
Och nu får man ju några milliören i ränta genom att låta pengarna ligga kvar på sparkontot även i gammelbank, så lite dumt är det.
Mat:
Gjort en matbudget och följer den mycket punktligt.
Tips: kolla om du har några förmåner via ditt jobb, typ ett Edenred-kort. På vår arbetsplats tar dom 1000kr från lönen och laddar kortet med 1900kr. Blir 900kr ”gratis” du kan handla på typ Willys, ICA osv. (Obs funkar inte på mindre matbutiker men de flesta stora går bra)
Vi odlar en hel del av vår mat och köper kött från grannbonden. Vi spenderar i princip bara Edenred kortet på mat.
Drivmedel:
Vi kör diesel så det kostar ju en slant… Vi skriver en matlista och köper det påväg hem från jobbet så sparar vi på några körningar i månaden.
Budget:
När lönen landar den 25e skriver vi en plan för månaden. Varje söndag går vi igenom allting och ser vad vi gjort bra, misslyckats med, förbättringspunkter, planering osv.
Vi gör en projektering för sparande. Ligger vi under budget för veckan tar vi mellanskillnaden och bokar in den på sparande.
Jobb:
Vi tar alla extrapass. Är mycket bra OB.
Övrigt:
Vi handlar mycket på loppisar. Återbruk och unika grejer. Och prisvärt.
Vi har en bra lön och en mindre bra lön (eget företag)
På detta viset lyckas vi spara ihop 14700kr i månaden.
Vi är 2 st, boendes på en mindre gård. Nästan inga lån förutom huslånet då.
Krävs en del att vända på varje krona såhär. Dock är vi planeringsnördar så det är nästan roligt.
Vi budgeterar en fika borta i månaden, annars bakar jag ser mesta.
Kaffe var bara ett praktiskt exempel, det handlar mer om att inte dra på sig onödiga och återkommande kostnader då dessa blir så väldigt stora utslaget på tid.
Har man kaffe som något av ett intresse faller ju detta in under “ge lycka” varpå man förmodligen gör en annan värdering.