Orkestrera agenter är flera steg över att producera AI-slop. Att ställa simpla frågor till ChatGPT och få ett svar som låter smart men som man inte riktigt begriper är det första man lär sig, och förhoppningsvis lär man sig ganska snabbt att inte hålla på med det.
Blir man bättre på att skriva prompter så kan man få fram svar som inte är slop utan faktiskt användbara. Då kan man hitta praktiska användningsområden och börja öka produktiviteten inom områden som man är bra på. Man får fortfarande kontrollera allt AI-output och se till att det är bra. Någonstans här är jag nu.
Blir man ännu bättre på prompter så kan man våga sig på att skriva egna agenter som agerar självständigt inom väl avvägda begränsningar. Att driftsätta agenter kräver också deployment-kompetens.
Att orkestrera agenter innebär att man har ett flertal olika agenter som samspelar. Ryktet säger att det finns folk som kan det här. Skulle jag få det här att fungera, så skulle det eventuellt kunna - om AI fortsätter utvecklas lika fort - till en organisation som enbart består av AI-agenter i kombination med mig själv. Fortfarande ett “moonshot” för mig att lyckas med det.
Rent tekniskt kanske ja, men “AI” har ju blivit ett eget ord numera.
“Drömmar” blir nog mitt ord om man ska vara med i leken.
Jag tänker fokusera mycket på framtid, då det händer mycket i mitt liv. Har länge drömt om att ha familj och eget företag. Nu har jag fått barn och precis fått veta att jag blir uppsagd så nu är det till att starta mitt egna företag.
Det vill säga, 2026 är året då mina drömmar ska bli verklighet.
Jag har haft årsintentioner ganska många år nu, och har sedan en handfull år kört vintersolstånd som mitt nyår. Så mitt ‘nästa år’ har redan börjat. Har precis avslutat det som jag benämnde mitt Year of Firsts, och har precis påbörjat det som blir mitt år av Beröra och Beröras.
(Ibland är det ett ord. Ibland flera. Det kommer till mig i den form det vill, liksom.)
Omkalibrera tycker jag om! Är ett koncept jag snackar/tänker mycket kring, och har så gjort i flera år. Viktigt för att skapa livet som levs by design för att nyttja Moas begrepp.
Mitt ord för 2026 är atmosfär. För mig handlar det om att fokusera mindre på göra, prestera, ansvara och i stället fokusera mer på varandet och förnimmandet. Jag tänker att det både rör en inre och en yttre atmosfär. Vad jag vill omge mig med och hur jag vill känna. Gärna mer lek! Mindre fokus på det rationella och nyttiga.
Har tänkt på Frihet. Känns rätt då sista barnet flyttat hemifrån. Ekonomin blir bättre, mer tid och behöver inte anpassa mig och oss lika mycket. Svårt dock när man är inställd på att livet blir meningsfullt av att hjälpa barnen och finnas tillgänglig för dom. Frihet innebär också att bryta med trygghet i utbyte mot något okänt, spontant och spännande.
Det bästa med frihet är ändå att enklare kunna välja att göra vad man vill utan krav på prestation från omgivningen.
Tänker att frihet ska innebära:
Mer segling och sjöliv i skärgården
Ev ta tjänstledigt några veckor i sommar för att vara extra ledig
Hålla på hemma i huset och trädgården i längre tidsintervall och flow utan att behöva avbryta
Träffa kompisar oftare och kanske skapa nya kontakter
Jag har funderat på vilket ord jag skulle välja. Någon typ av nystart, omkalibrering, fast egentligen kommer mitt liv fortsätta precis som vanligt. Men jag är annorlunda. Med tre riktiga skitår bakom mig som har sugit energi och glädje, känner jag att jag släpper det nu. Jag kan inte påverka det, så jag släpper det.
Alla är olika, men jag älskar att konkretisera, mäta och analysera.
För det funkar Systembolagets app Måttfull perfekt. Där kan man registrera allt drickande. Ta in datan (manuellt dessvärre) i ett kalkylblad och se hur det förändras över tid, hitta mönster och detektera risk-situationer.
Insikten efter att ha använt appen i flera år är att väldigt många dricker betydligt mer än vad de tror. Folk skarvar, glömmer bort intag och gör felaktiga mängdberäkningar.
Har klurat ett par dagar, men kom fram till att Målgång blir mitt ord. Eller kanske snarare ledord.
Har gjort en del stora positiva skiften under 2025, som bör leda till att jag når vissa delmål och troligen även slutmål under 2026.
Sen så kommer jag bli klar med mitt pergolaprojekt i sommar, som tagit stor ansträngning, tid och även en stor kostnad sedan 2023. Efter det kommer lite småprojekt, men det är skönt att detta stora projekt snart är i mål och kan avnjutas fullt ut.
Vardagsmys, det blir antagligen lite av ett “mellanår” utan stora projekt eller resor så fokus på en trevlig vardag där allting förhoppningsvis flyter på. Laga god mat, läsa mycket och hålla liv i de sociala kontakterna.