Visserligen två ord, men ett uttryck; Må bra. Kan sammanfattas som välmående om man vill ha ett ord. ![]()
Hälsa & Superspar
Jag behöver satsa på min hälsa, fysisk och psykisk hälsa. Allt är inte bara muskelstyrka, som varit ett tidigare ledord. Nu vill jag ta ett större perspektiv.
Under 2026 vill jag minska mina utgifter till det minimala för att investera och spara mer än idag. Legat på sparkvot på ca 35% 2025 men vill öka till 45-50% 2026 och ändå kunna behålla mina intressen att kunna gå på dyra kurser och läger för min danshobby (Lindy hop och Stepp).
Hopp är ordet för året 2026.
Det är året vi förhoppningsvis lyckas med äggdonation efter ett tufft 2025.
jag är väldigt nöjd med mig själv att jag idag har flyttat över delen av min kontantinsats till radhus om 2 år till Räntekonto på Lysa istället för aktiekontot. Detta har tagit många år mentalt då det handlar om en miljon som jag vill dra avkastning på med 100% aktier vilket är mycket pengar. Men idag tog jag steget och lyssnade på mig själv i slutet av december där jag sa att 1 januari för jag över till räntekontot.
Ingen AI, inga sociala medier.
Du vet väl att du är på sociala medier här? ![]()
FRID och SKAPANDE
Utveckling och utbildning
Gemenskap. Jag behöver nog mindre disciplin och mer spontanitet i mitt liv.
VIKT
Låter kanske tråkigt men 2025 var nog ordet KUL om jag ser på det så här i efterhand. Och för att jag ska fortsätta orka ha kul så behöver jag bli lite lättare, helst ca 18 kilo. Kul för mig är vandring, friluftsliv, jakt, resor, trädgårdsarbete mm.
Hälsa
Dragits med en del magproblem under längre tid. Trodde jag hade hittat orsaken men det gav andra följdproblem i stället. Så jag önskar bara att få må bra.
Mod - att jag ska våga kasta mig ut i det jag längtar efter även när osäkerhet och egenpåhittade hinder försöker hålla mig tillbaka.
Att sluta låta rädslor, överanalyserande och ”tänk om” stå i vägen för handling.
Disciplin..
…att gå ner till 95 kg (från ca 102 kg).
…hålla mig till mina uppsatta investeringsregler.
…träna minst tre gånger i veckan.
…att underhålla relationer med nära och kära.
Blomstra. 10 tecken
Sobremesa är mitt nya favoritord. Det är en spansk och latinamerikansk tradition att dröja kvar vid bordet efter en måltid för att umgås, prata och koppla av. Chilla lite i vardagen och leva i nuet. Det ska jag bli bra på.
För 2025 var ledordet “Hälsan först”.
I det omfattas både vikt, longlivity, stress och balans, mat- och träningsvanor. Jag vill göra vad jag kan för att jag och min kropp ska få så många friska år vi kan och det finns saker jag kan göra som ökar sannolikheten för det.
Jag kom en bra bit på väg under 2025, men är ännu inte i mål så jag köra vidare på samma tema även 2026. Jag gjorde en stor hälsoundersökning under 2025 och tänker göra en uppföljning ett år senare för att se hur mina värden har förändrats. Det är också året då jag fyller 60 (låter supergammalt) så det blir en milsten som jag vill möta och passera med glädje och stolthet.
Överleva. Min partner har diagnostiserats med obotlig cancer.
Nöjd - har redan en fi kassa, tackade nyligen nej till chefsroll då jag insåg att de extra tusenlapparna skulle ha föga påverkan på portföljen i detta skede men skulle ge mer stress och ta mer tid av mitt liv.
Lekt kontor i 20 år och har bra koll på vilka snören det ska dras i och vilka bollar man ska fånga för ett ge tillräckliga resultat.
Känns bra att jobba när man egentligen inte behöver pengarna. Dessutom att kunna jobba hemifrån halva tiden under eget ansvar/bestämmande gör inte saken sämre. Tycker arbetslivet är så mycket mera chill nu än på 10-talet.
Svarar mig själv och har bestämt mig för “självrespekt” för 2026.
Det går att använda för allt från sociala kontakter till hälsoinsatser.
Vänlighet.
Enkelt, svårt, självklart. Bara var snäll.
Oj, beklagar. ![]()