Alltså, jag vet vad en sån där grönsakskärmojäng är för nåt, vi hade en sån när jag var liten.
Men, jag har aldrig hört det kallas för mandolin. Men, jag är väl lite språkförbistrad efter att ha bott utomlands i 18 år ![]()
Tror den alltid kallats för mandolin, tror även den kallas det på engelska. Men det är kanske ett ord man inte använder så ofta. Även om IKEA också kallar den för mandolin. ![]()
Har ett par i garagegymmet, ett par i barnens lekrum och snart ett par i arbetsrummet också 
En tyst väggklocka.
NI vet en sån där som inte har fasta “stopp” varje sekund, utan som flyter istället.
Älskar tystnad.
Jag plockade upp den idén någonstans:
Man skall köpa saker som tar bort det som skaver.
Vi med, har en sådan i köket
![]()
Personligen känner jag samma sak kring mina Jabra Evolve2 85.
Utlöst dyra men fungerar klockrent till det jag använder dom till.
Vad väntar du på?
KÖP!

Min bollmaskin, vet att jag när som helst har en tennispartner ståendes i garderoben ifall mina mänskliga får förhinder 
Är det bara jag som tycker att dom där stolarna ser sjukt obekväma ut?
Inget nackstöd, nätad med stor risk att man råkar riva upp ett hål.
Model 3 lr awd, total lyxkonsumtion men känslan av att ha sparat under längre tid känns skön. Sen att smilbanden får jobba när man är ute och piskar småvägar.
Totalt onödig men jävligt rolig
Köpte lägenhet i vintras, på toppen förvisso. Den är betydligt större än den gamla och har gått om plats för att ha vänner och bekanta över, dessutom jättefin så det är roligt att bjuda dit folk. Dyrt men har ändrat så mycket.
Väntar fortfarande på ett par in-ear snäckor med BÅDE bra noisecanselling OCH ljudupptagning. Så att man kan prata i telefon med folk utan att vara bekymrad av sin omgivning eller hålla i telefonen. Det vet jag skulle kunna vara mitt framtida bästa köp!
Du kan alltid installera 3rd party equalizer app och känna dig fram. Eller om det finns i Bose-appen nuförtiden…
Mitt Roland TD12 elektriska drumset. Det kostade drygt 10k om jag minns rätt, men jag har spelat på det nästan varje dag i 12 år. Det är så skönt att efter en dag på jobbet få komma hem och banka på trummorna i en halvtimme 
Kan bara hålla med. Om man kan köpa lycka av pengar är det ett husdjur.
Inser att “riktigt nöjd” köpen varierar från tid till annan, just nu är jag mest nöjd med inköp av en passionsfrukt blomma i våras för 10€, i Juli skördade vi 15 passionsfrukter, idag räknade jag till 67st utan att lyfta grenar… mer glädje på de små sakerna 
Mitt hus. Köpte för 7 år sedan. Hade lite olika krav i mitt letade jag inte ville frångå både i det aktuella läget men även för att försöka framtidssäkra. Känns bra för mig och dottern idag.
Nu kom jag på vad mitt bästa köp är, eller egentligen är det inte mitt köp utan min frus… Men hon fryser något kopiöst om fingrarna (blir helt likfärgad om fingrarna redan från september om det vill sig illa) men levde med sina kassa vantar. Så jag tvingade henne att köpa ett par elvantar/värmehandskar för modell dyrare, sen dess hör jag bara när hon glömt dom eller batteriet laddat ut - frid i själen!
En nöjd fru är en bra investering 
Då behåller du dem
Jag har svårt att nämna en sak men rent spontant så är det tre saker som sticker ut hitintills under mitt 45 åriga liv, både billigt och dyrt
-
Sony WH-1000XM3 Trådlösa brusreducerande hörlurar. Jag flyger mycket i mitt arbete och förstår inte hur jag kunde resa innan jag köpte dessa.
-
En skräddarsydd kostym (i mitt fall från Götrich) Det sved i plånboken när jag köpte den för 3-4 år sedan men jag blir fortfarande glad varje gång jag tar på mig den och jag kommer sannolikt ha den till jag dör.
-
Röde Orm av Frans G Bengtsson. Köpte den som pocket när jag skulle ut och resa efter värnplikten -95. Läser om den vartannatår sedan dess.