Ett köp som jag var riktig nöjd med var när jag köpte mina första generationens Airpods. Sladdfritt, enkel och smidigt, här började jag upptäcka poddvärlden samt att jag använde dessa varje dag.
När mina första Airpod gick sönder köpte jag Airpods Pro, en fördel var brusreducerande funktionen, ljudisoleringen samt gedigen ljudkvalité som hörlurarna har, jag använder dessa inprincip varje dag
Airpods i standardversion är faktiskt ett av mina mest använda hörlurar, trots att jag äger både Airpods Pro, flertalet andra trådlösa in-ears och hifi-lurar som är vansinnigt mycket dyrare och objektivt bättre på mycket.
Använder de vanliga airpodsen till telefonsamtal, poddar under promenader, slötittande på tv när kidsen sover och jag måste vara medveten om vad som händer i huset.
Men om det ska lyssnas på musik åker Focal Bathys eller B&W PX8 fram.
Mitt absolut bästa köp är min säng. Började vakna med lite odefinerbart ryggont. Var stel i kroppen på dagarna. Tänkte att det väl är åldern som tar ut sin rätt när man passerat 30.
Sen hörde eller läste jag det uppenbara. Man spenderar en tredjedel av sitt liv i sängen. Och ändå lägger de flesta mer pengar på en soffa eller matgrupp.
Jag gick till en dedikerad sängbutik. Sova tror jag, men vet inte om de är bättre än andra. De förklarade iallafall vad jag skulle tänka på. Hjälpte mig att utvärdera alternativen och välja en som passade just mig. Blev en av deras “billigare” modeller som ändå landade på 20000kr för en 180x200. Det var mer än alla andra möbler jag hade tillsammans och sved ordentligt. Nu 11 år senare har jag inte vaknat med ont och stelhet en enda morgon sedan dess. Värt vartenda öre.
Precis.
Det påminner mig om när jag var nyexaminerad och precis hade fått mitt första jobb. Första två lönerna gick till en vettig dubbelsäng med sambon.
Singelkompisen i samma sits började inreda sin lägenhet med prioritet enl:
Lön 1: Stor TV
Lön 2: Xbox och nya högtalare
Lön 3: TV i sovrummet.
Under tiden hade han inte en enda möbel i vardagsrummet, förutom en uppochnervänd flyttkartong som bord mellan två brassestolar. Sovrumsmöblemanget utgjordes av en skumgummimadrass på golvet.
Genius Scan till iPhone, använder den till alla kvitto. Croppar till pappret som fotas och det går att skapa egna genvägar som skicka till mail, Dropbox eller vad man vill. Förmodligen den bästa appen jag köpt som inte är löpande kostnad
De nya AirPods PRO (gen 2) är sjukt bra, mycket bättre brusreducering samt mycket bättre bas vid musiklyssning. Att dom går att hitta som airtags gör dom inte sämre!
Jo, jag har hört samma, när jag köpte fanns dock inte Sonys lurar än (tror jag inte iaf).
Bose har ganska “basigt” ljud.
Sen är jag inte en musiklyssnarnörd på det sättet, för musikskapande har jag ett par studiolurar, men de var inte särskilt dyra och de är ju inte direkt byggda för att avge njutbart ljud heller.
Jag har både ett par Sony WH-1000XM3 och ett par Bose Qc35 och jag använder inte längre mina Sony lurar. Jag tycker Bose sitter lösare på huvudet och är inte lika varma, ljudmässigt (till den dunkande musik jag lyssnar på) tycker jag inte det skiljer så mycket och ANCn är likvärdig…
Bose har alltid varit riktigt sköna. Och det är ju bara att gratulera att du gillar ljudet, själv var jag tvungen att slanta upp bra mycket mer innan jag blev ens halvnöjd #ljudnörd
I den typ av olycka jag var med om hade Hövding gjort jobbet. Den skyddar mer än huvudet vid fallolyckor. Direkta objekt mot huvudet utan fall är nog svårt oaktat skydd.
Efter att haft glasögon och linser i drygt 30 år, gjorde jag en linsbytesoperation för 1,5 år sedan. Det är i särklass det bästa jag gjort och var värt varenda krona.
Shen Yun Creations skickar mig till en annan värld med gamla legender, musik och dans, betydligt trevligare än den nuvarande… Pris cirka 2000 per år för abonnemanget är ett riktigt kap för att inspireras och utveckla mig.
Z Fold 3 har underlättat mitt arbete enormt genom att den klarar 80-90% av alla uppgifter som laptop använts till tidigare. Köpte en 4 månader gammal tfn på Blocket för 4 ksek. Skaffade penna och skydd också, skärmen är fantastisk.
G Shock GG-B100 klocka med blåtand. Klarar alla smällar och gyttja och väta och håller koll på det mesta av värde via appen. Pris ca 3000 kr och den håller värdet över tid. Funderar på en dyrare modell med solbatteri och närmast evig livslängd men behöver den egentligen inte…
En enkel mandolin från IKEA, 3 tjocklekar på skivorna att välja mellan. Stadig, billig, enkel att använda, diska och ställa in. Används såklart med tillhörande hållare.
Köpte i somras en Andersen shoppingvagn, med kullager, extra stadig och även med stänkskydd. Använder den flera gånger i veckan till tvätten, shopping och som vagn till min elrullstol när jag har mycket packning. Det bästa är att den är tyst, hopfällbar, lättrullad och inte bågnar i första taget.
Vattentäta och fodrade tumvantar! Jätteskönt när jag är ute och åker i regn, kyla, snö och blåst. Trodde jag tappat bort dom i veckan och var lite uppgiven när jag fick använda mina sladdriga vantar. De blev som trasor i regnet. Men idag hittade jag dom längst ner i min ryggsäck!
Grillplatsen i trädgården Alltså en såndär grupp med rejäla bänkar man hittar på utflyktsmål. Mysig aktivitet med barnen, med kompisar eller att sitta ute sent och elda en sommarkväll.
Tror den känns extra viktig för att jag köpte den för försäkringspengar jag fick pga vårdskada. Eftersom jag fått pengarna pga elände har jag bestämt mig för att de varken ska sparas eller försvinna in i vardagsekonomin, de ska spenderas på livskvalitet! Jag vet inte vad nästa grej blir men kanske får något tips här
Min moppe som jag ägde som 15åring. En Tomos Flexer med härligt drag i.
Min elcykeln som köptes av pappa våren 2021. Betalade 10 k för den, när den ligger på 30 k som nypris. Tar mig bekvämt till jobbet och kostar enbart 2000 per säsong för service.
Stora delar av min garderob, dvs kläder och skor av hög kvalité. Känslan att ha en bra garderoben är riktigt nice.