Vilket köp är du riktigt nöjd med? | Behöver inte vara det dyraste

Friluftskläder i bra kvalitet. Varm och torr blir alla naturupplevelser extra bra!

Elcykel har förbättrat mina senaste somrar.

Ett grymt köp var en aftonklänning på rea för 200 kr när jag pluggade… så många fina festminnen sitter i den!

Men livets bäst spenderade slantar måste vara medlemsavgiften till kören på 250 kr/termin. Väldigt mycket livskvalitet per krona :orange_heart:

4 gillningar

Friluftskläder :slight_smile:
Icebreaker tech lite merino t-shirts. Bomull och syntet bara i nödfall numera.

Patagonia Nano Air- ytterst mångsidig syntetjacka/mellanlager. Funkar till allt mellan kyliga sommarkvällar och aktiviter med mer puls vintertid.

Tierra Välliste Gore-tex jacka. Har fortfarande kvar min tidigare motsvarande Tierra-jacka med 10 år på nacken men det kändes ok att införskaffa en ny nu.

Sen allt fiskerelaterat så klart :slight_smile:

Kaffe
Kaffekvarn från Fellow. Trodde att jag uppskattade handkvarn men det är ganska skönt att bara trycka på en knapp.

Clever Dripper, enkel kaffefilterhållare som kombinerar det bästa med typ presskaffe (full immersion) med klarheten från filterkaffe.

Gringo Nordics fantastiska kaffe Honey Granada. Första gången jag bunkrar en kaffesort. Tyvärr slutsåld för denna säsongen.

Sen det mesta som gör att man rör på sig mer, kan vara allt från cykel till löparskor etc.

1 gillning

Luftvärmepump/AC, numera njuter jag av somrarna (genom fönstret i 22c).

Edit. Värsta köpet: Husqvarnas robotgräsklippare, bortkastade pengar eftersom den gör så dåligt jobb

Det behövdes lite tankekraft för att komma fram till vad jag tycker är mitt bästa köp.

Bästa köpet är mina joggers från Uniqlo som fått mig mer bekväm i att inte vara uppklädd. De gör att jag kan komma till jobbet i vad jag upplever är mjukisbyxor(men de ser inte så ut) och det kan kännas lika avslappnat som hemma.

Näst bästa köpet är nog kaffemaskinen Gaggia Velasca Prestige som jag köpte när dottern var påväg och jag ville ha nice kaffe när man är hemma mycket. Enkelt att ta hand om, kaffet är nice och jag har lärt mig att uppskatta en smakrik espresso. Har nog hunnit med 1500-2000 koppar redan och kommer nog bli 5000 till innan dem byts ut. Slår man ut de 6 000kr den kostade på rea så är det inte så farligt per kopp :smiley:

Bose har ju bra ljud jämfört med mycket annat, sen såklart om man tredubblar priset på ett par lurar kan man väl förvänta sig att ljudet är betydligt bättre, alla är inte riktigt så kräsna dock :smiley:
Men nu blev jag ju sugen på att testa ett par såna… Får göra det när tillfälle ges! Risken är väl att man blir 9000 fattigare.
Kan du ladda och använda dom samtidigt? Har dom mic så man kan använda dom som ett headset eller är det bara hörlurar? Och, kan man koppla dom till datorn med sladd och använda som headset?

Hade ett par såna här i 5 år innan dom tyvärr blev krossade under stolen på ett flyg när jag fällde upp stolen :frowning: Var grymt nöjd med dom dock!

Blev att införskaffa Sony XM4 som nästa, tycker nog att ljudet i Sony lurarna är marginellt bättre faktiskt.

Jag skulle säga att ljudet i Bose Qc35 är riktigt riktigt mediokert, och för priset är det inte särskilt bra.

För samma pengar kan man köpa Sonys WH-1000XM3/4/5 som låter betydligt bättre och har ännu bättre ANC.

Gällande Focal Bathys så har jag både dessa och B&W PX8 hemma just nu. Båda klarar det du frågar efter. Men ANC är något svagare än klassledarna från Sony. Däremot är ju ljudet något helt annat.

1 gillning

Tack för info! Det är något som stört mig på både Bose och Sony, man kan inte ladda dom samtidigt som man använder dom.

Beror ju lite på vad man ska ha dom till också. På flyg prioriterar jag såklart bäst ANC över allt annat. Men i vardagen där lurarna används mest spelar marginellt sämre ANC mindre roll.

Får väl helt enkelt använda mina Sony när jag flyger och eventuellt ett par Focal i vardagen :slight_smile:

Hifi-lurarna från Focal & B&W är designade för att ta input från en digital källa över USB-C, så du kan använda DACen i lurarna oberoende av Bluetooth-kodec etc.

1 gillning

För 8 år sedan fick jag nog av att snubbla över ett hav av gymnastikskor som tillhörde mina 4 hemmaboende ungdomars alla kompisar/flick- och pojkvänner när jag klev innanför ytterdörren.

Köpte på både laglig och olaglig väg 4 stycken lägenheter och bad mina barn (17-26 år gamla) vänligt men bestämt att flytta och skaffa egna liv.

Lill-grabben gick fortfarande i gymnasiet så där blev det till en början lite protester men jag förklarade läget att jag pröjsade för mat och hyra tills han var klar med utbildningen och fått jobb.

Jag och hustrun rensade sedan bort allt onödigt vi samlat på oss genom åren och bytte ner oss från en stor 8-rummare till en mysig 2:a och plötsligt kände vi oss 30 år yngre.

Har inte ångrat mig för en sekund trots att jag numera ser kistbotten i form av skrala bankkonton…

14 gillningar

Oculus 2 till barnen. Min yngsta kille har en autismdiagnos och det har varit lite si och så både med kompisar och fysisk aktivitet. Nu spelar han gorilla-tag med massor med kids från olika länder i princip varje kväll och blir rejält svettig på kuppen. Rätt kul att spela tex beatsabre sjäv som vuxen dessutom.

5 gillningar

Bästa köp:

Cykelvagn fr Chariot.

Elcykel från Haibike.

I kombination ersätter dessa en till bil och vi får motion, mindre miljöpåverkan, mindre drift och underhållskostnad och tid att rensa hjärnan.
Cykelvagnen har vi haft 10 år + och den levererar fortsatt!
Cykeln är bara ett drygt år men har redan gått mer än 500 mil. I temperaturer från -30 till +30 grader. Efter service är den nu som ny igen.

Sony WH-1000XM3. Älskar dem. Skapar förutsättningar för min dagliga meditation o vila efter jobbet trots gamande barn som har svårt att hålla ok ljudnivå. Och mycket mer.

5 gillningar

Romerska ringar för träning. Jag köpte dem för 500kr på Amazon. De är nog bättre än hela resten av hemmagymmet tillsammans, som jag lagt strax över 5000kr på.

Ringarna tar dessutom ingen plats och jag har i perioder haft dem uppsatta i hemmakontoret för att kunna ta korta pauser mellan zoommöten.

Det finns tre saker jag suktar i mitt liv. Tyvärr har jag inte köpt dem än :frowning: men är säker på att jag kommer att ha den resten av livet:

• Dux Jetson fåtölj
  • Omega Seamaster Diver 300M Chronograf
  • Herman Miller Aeron
1 gillning

Jag nämde precis det i en annan tråd Jag vill uppgradera min arbetsplats. Kom med förslag - Nr 12 av Esko
Men det passar bra här med.
Riktigt nöjd med den “Humanscale freedom headrest” som jag har.

Att skaffa hund gav oerhört mycket! Nu är han tyvärr borta sedan några år. Men kanske blir det en ny igen…

3 gillningar

Återkommer till min gamla HP-15C miniräknare som jag köpte på 80-talet och som jag använder nästan dagligen fortfarande. Sorgligt att HP lagt ner sin utveckling av miniräknare. Visst går det räkna på en smartphone eller via något program på en dator men det blir inte alls samma känsla och smidighet när man ska göra några snabba beräkningar. Och knapparna på gamla HP-räknare är kända för att vara de bästa som gjorts vad gäller känsla och kvalitet. Räknaren är snart 40 år gammal men känns som ny när jag använder den. Den typen av kvalitet finns inte längre.

4 gillningar

Trillade omkull på cykeln för två år sedan, rena turen att det gick bra. Köpte mig en Hövding och är väldans nöjd med en så pass billig försäkring.

1 gillning

Känns det inte lite småläskigt att bränna runt med en sprängladdning virad runt halsen?

3 gillningar

Folksam verkar inte tycka det är en bra försäkring :sweat_smile:

3 gillningar

Aktien semcon. Men vad händer om jag inte vill sälja av min aktier?