Vilket sparkonto är bäst just nu?

Exakt. Och det skulle inte förvåna mig om du inte får ränta på pengarna efter du begärt uttag. Ser att de har annat konto utan 31dagar väntetid för uttag fast då med 4.20%.

Såg att Qliro erbjuder 4,45% på sitt fasta sparkonto 12 månader.
Någon som har erfarenhet utav Qliro?
Finns det bättre alternativ?

Tror inte det. De ligger väl högst på både 6 och 12 månader vad jag kan se.

Har inte testat Qliro själv men har gott om andra nischbanker och har aldrig haft problem med någon av dem. Bankgaranti är dock ett måste tycker jag.

Om man har lite längre sparhorisont ger :malta:- baserade Multitude bank 4.3 % på 3-års-bindning.

Har använt Qliro och de har en väldigt trevlig app och snabba överföringar. Bytte till Morrowbank när Qliro sänkte sin rörliga ränta. Resursbank har också en väldigt trevlig app och är snabba med överföringar, där du även får ett ”riktigt” konto med clearing och kontonr istället för OCR-nummer.

1 gillning

Tack för ditt svar. Ja Qliro ser väldigt bra ut faktiskt. Såg nu även att Marginalen bank hade schyst ränta på 4,3%. Där får man ett riktigt bankkonto.

2 gillningar

Har en del låst på Klarna för 4,35. (12 mån)

Men en större del på Volvofinans för just nu 3,75 (rörligt) men med fria uttag/insättningar. Vill jag ha överfört tar det sällan mer än en dag att få in pengarna på mitt lönekonto på Länsförsäkringar.
Ännu smidigare är det att kunna föra över pengar till kreditkortet som min sambo har på Volvofinans - om vi får en större utgift.

Bästa rörliga måste vara Lea Bank, 4.20% ränta. Månadsvis utbetalning samt ingen väntetid på uttag.

1 gillning

Är inte intresserad av rörlig ränta då jag inte är i något akut behov av dem då det är sparpengar. Bara trött på att låta dem ligga på SwedBank med deras dåliga ränta.

Lutar helt klart åt QLIRO eller Marginalen.

Morrow bank sänker räntan på sitt obundna sparkonto från 4.1 till 4.0% - är detta något ni observerat hos andra banker?

Har inte så bra koll på inlåningsräntorna, men det lär väl vara vara en tidsfråga innan alla sänker igen när och om räntorna sjunker.

Ja, de börjar skala lite nu, speciellt på fasträntekontona med längre bindningstid.

LF gick från 4,1 på ettåringen till 3,8 ganska nyligen. Alla börjar förbereda sig lite för sommarens sänkning av styrräntan.

Du kan få 5% om du binder dig 1 år på Saldo.

Lea Bank har bra obunden ränta.

NorthMill fortfarande 4,05 på sin 1-åring och 4,30 på 3-månaders

Lysa har sänkt från 3,92 till 3,90 så någon samarbetspartner har nog sänkt lite.

Var en tråd för ett par dagar sedan om vad poängen med obligationer var när man lika gärna kan ha räntekonto.

Det är ju i dessa situationer som obligationer har en fördel, man låser in ett kassaflöde under längre tid och om det sedan inte passar kan man omsätta pappret på en reglerad marknad.

3 gillningar

Saldo verkar ju ha nåt lettiskt institut som kreditgaranti, jag tycker det känns sådär, speciellt om pengarna är låsta.

Ja det kanske är osäkert. Välj Qliro 4,45% fast 1 år, 4,40% 6 mån, 4,40% 3 mån. Jag har haft Qliro länge och vill man ta ut pengarna innan så förlorar man räntan men slipper avgift för att ta ut.

Nu var inte tråden skriven som att det var ett problem med detta utan formulerat som en iakttagelse.

Personligen ser jag den långsiktiga räntans sänkning mer som en bekräftelse på vad som komma skall. Det är ingenting jag investerar efter.

1 gillning

Precis min reflektion blir då att det är här som räntepapper har en stor fördel istället för att bara lasta in på sparkonto.

Relevant reflektion eftersom det varit uppe på forumet varför räntefonder finns när man kan ligga på sparkonto med räntedelen.