Nej den ska vara lika säker som svensk insättningsgaranti.
Morrow Bank omfattas av den norska Bankenes sikringsfond (Bankgarantifonden). Det innebär att insättningar upp till motsvarande 100 000 EUR täcks av insättningsgarantin om pengarna mot förmodan skulle bli otillgängliga för dig.
Senaste gången jag var inne på kontoret behövde jag hjälp med ett placeringskonto.
Jag hade tre månaders bindningstid och det förnyas automatiskt om man inte aktivt gör ett val att avsluta det. Jag var slarvig och räknade tre månader som datum till datum men i bankvärlden fungerar tre månader som 3*30 och därför missade jag deadlinen med en dag och det förlängdes med tre månader. Eftersom jag inte ville det gick jag till kontoret och de löste det åt mig, utan avgift som jag hade varit beredd att betala eftersom det faktiskt var mitt eget fel.
Jag lyckades inte skapa konto hos varken Morrow, Qred eller Coeli. Webbsidan kraschar när man ska fylla i sina uppgifter eller så funkar inte appen. Känns väldigt oseriösa. Trycker in allt hos Resurs och Northmill istället. Bara inse att tiden med ränta på sparkonto går mot sitt slut
Tittade närmare på Coelis sparsida och tycker det du beskriver är helt oacceptabelt. Att de inte verkar nämna ett ord om uttagsfördröjningen - varken i löptexten eller under frågor/svar - känns direkt vilseledande.
Lusläser man deras “Allmänna vilkor inlåning” kan man läsa att “uttag till föranmält externt bankkonto utförs femte (5) bankdagen efter Kontohavarens begäran”. Men, och detta är viktigt, detta gäller för alternativet “Sparkonto med uttagsdagar”, vilket helt saknar koppling till Öppna-sparkonto-knappen på deras hemsida, där det istället står “Här kan du enkelt öppna ett Sparkonto med rörlig ränta och fria uttag”.
Som jag ser det behöver Coeli omedelbart ta bort fördröjningen, alternativt tydligt informera om den så att alla potentiella kunder förstår vad som erbjuds och kan placera sina pengar någon annanstans. Annars riskerar (förtjänar?) företaget fortsatt badwill och sannolikt anmälningar.
Känns som att de flesta av er jagar max räntor och bytar sparkonto varje månad, jag kör på SBAB och Avanza sparkonto 2%, funkar fint och långsiktigt än så länge, får typ 1200 kr varje sparkonto, nästan 2500kr varje månad på dessa två sparkonto, räcker för mig
Kör Morrow ja. Hade länge 4%, nu har de 3.5% och det verkar oslagbart i dagsläget.
De har inte sänkt lika mycket som andra (Tror SBAB hade 4% i maj 2024 men är nu nere på 2.25%)
Bra att höra att du är nöjd, det är det viktigaste att komma fram till vad som passar ens egen situation och preferenser.
Själv har jag valt en annan lösning de senaste åren, med en återkommande snurra av fasträntekonton med varierande bindningstid. Ungefär varje månad får jag ut insatt belopp + ränta från något av fasträntekontona och kan då välja att binda på nytt i det för tillfället bästa sparerbjudandet.
Med denna lösning behöver jag inte bry mig och flytta pengar om rörliga sparkonton ändras, och får dessutom en för mig bra kombination av likviditet och avkastning med insättningsgaranti, för närvarande ca 4% sammantaget.