Kommer ligga kvar hos Resurs. Fler kommer antagligen sänka och tycker inte det är värt att flytta runt för några tiondels procent. Särskilt inte när det rör på sig som nu. Resurs verkar också vettiga och bra att ha att göra med. Har därför bestämt att jag stannar hos Resurs ett tag nu. Jag räknar med att de kommer erbjuda en OK ränta, även om den kanske inte är absolut högst. Min uppfattning är att det har varit så tidigare.
Hej!
Jag har fått en liten klumpsumma pengar. Jag kommer förmodligen behöva amvända dessa om ca 3 månader. Tänkte sätta in dom på ett obundet sparkonto.
Så jag undrar väl vilket sparkonto med bäst ränta som ni hade tagit? Eller är de ens värt att flytta runt dom för en sån kort tid?
Kika in på Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer
Alla konton där omfattas av insättningsgarantin, sedan kan det skilja på om räntan utbetalas månadsvis eller om den kapitaliseras vid årsskiftet. På tre månader kan det ske en del med den rörliga räntan, men jag hade slagit till på den bank som erbjöd högst vid starttillfället.
För rörliga sparkonton är det bra att försöka hålla koll på aktörernas genomförda och planerade räntesänkningar. Själv håller jag med @Thompa.th om Morrow Bank (insättningsgaranti från Norge), och de är nog den aktör jag själv skulle välja om jag just nu skulle öppna ett nytt rörligt sparkonto.
(Jag såg just att Morrow verkar behållt sin tidigare räntesats 3,75% på mitt existerande konto hos dem, även om de nyligen sänkt till 3,5%. Vi har i andra trådar pratat om att det finns aktörer som i alla fall under vissa perioder särskiljer räntesatserna de ger på existerande och nyöppnade konton).
Skulle du kunna tänka dig att låsa pengarna under 3 månader så slipper du fundera på kommande räntesänkningar. Skulle du t ex välja Multitude Banks (insättningsgaranti från Malta) 3-månaders-konto med 3,5% ränta får du troligtvis högre ränta sammantaget under tidsperioden. Det är i alla fall det alternativ jag själv just nu skulle välja om jag inte behövde pengarna på 3 månader.
EDIT: Kan förtydliga att jag själv tror att den nuvarande räntesänkningstrenden kommer pågå i alla fall lite längre, och att Riksbanken kommer göra ytterligare en 0,25% sänkning inom det närmsta halvåret. Mot den bakgrunden tycker jag de allra intressantaste kontoalternativen just nu - om man inte behöver använda pengarna på en längre period - är Multitudes 6-månaders konto på 3,5% och deras 12-månaders-konto på 3,3%.
Lite nyfiken på betydelsen av beloppets storlek. Om du har lust så får du hemskt gärna skriva något mer om detta.
För egen del är jag jag mer intresserad av att få 3,5% än 2,3% i ränta när vi pratar konton med insättningsgaranti. Detta oavsett hur stor banken eller beloppet är.
För mig är det värt en lägre ränta att ha pengarna på en bank jag vet mer om och som till och med har ett kontor jag kan gå till om jag vill ha hjälp med något.
I kronor ja, men inte i procent. Du får ursäkta en dålig liknelse, men jag tänker själv att det är lättare att få till en stor flod genom att även tänka på de små bäckarna. Får man till en bra avkastning även på mindre belopp så gynnar det helheten och man kommer snabbare till större belopp.
Men jag kan absolut förstå att det kan finnas många viktiga anledningar till att man väljer det man väljer, t ex det du tar upp om bankkontor.
Vad är det du vill göra på ett bankkontor? Morrow borde vara riskfritt med insättningsgarantin väl? Eller finns det någon hake med norsk försäkringsgaranti @Thompa.th ? Hört att Morrow har usel kundtjänst via telefon med timlånga köer fast det gäller ju även Swedbank iofs