Kanske för att de inte är svenska? Baserad i Malta.
Nu går Sparkonto+ i graven hos Avanza inom kort…
Kollade in Resurs och såg att de har möjlighet till ett gemensamt sparkonto. Verkar lite bökigare att öppna med blankett per post osv, men tänker spontant att en stor fördel är att min fru lätt kan få tag i pengarna om t.ex. något skulle hända mig. Tänkte nämligen ha den större delen av nödbufferten där. Den vill man kunna komma åt med, säg, en veckas varsel. Samtidigt vill man ha bra ränta på den eftersom det är en rätt rejäl summa pengar som (förhoppningsvis) bara ligger.
Har inte tänkt på det innan, men tänker att det finns fall där det händer mig något som gör att jag inte kan göra uttag eller godkänna uttag och den andra kontohavaren behöver komma åt pengarna. Att då ha pengarna på ett sparkonto som står på mig enbart kan nog betyda problem. En annan variant är kanske att ha någon fullmakt liggande ifall det skulle behövas. Kanske enklare, men vet inte om det går att göra hur som helst.
Tankar? ![]()
Tur man sparade hos Avanza sparkontot då.
Skulle precis plocka ut lite pengar från mitt Moank-konto och såg då att de sänkt räntan tre gånger nu senaste veckan och det har gått från 3,75 till 3,10 %. Det är lite väl känner jag, så nu testar jag PRA Spar. De har just nu 3,70 men har info på sin hemsida att de sänker till 3,45 % i februari. Gillar att de var så transparanta med den infon.
Har precis utökat bolånet inför kommande renovering så har just nu en rätt stort summa pengar som behöver vara på sparkonto med fria uttag så känns ändå värt att hoppa runt lite. Tror det kommer svänga mycket i erbjudna räntor under våren…
Sätter man sig ner och börjar räkna ut vad man tjänar på att byta för att maxa de sista 10 dels procentenheter så vinner man inte mycket.
På 100 000:- och du får 0,3 procent högre så tjänar du ca 55 öre per dag efter skatt minus dom dagar det tog att byta.
Bara att acceptera att snart är vi nere under 2% på nischbanker och under 1% på vanliga banker, några är redan där.
Har personen som får extrakortet också möjlighet att logga in och se alla transaktioner på kontot?
Hittade till Bank Norwegians (en del av Nordax Bank) sparkonton; ränta på 2,85% med fria uttag och 3,05% med 6 fria uttag per kalenderår.
Dom verkar inte finnas med i Compricers listor, någon som har erfarenhet av Bank Norwegians sparkonton?
Hade lite sparpengar där tidigare och det funkade bra.
De finns med på compricer också om du väljer att visa de dolda.
Jag tror inte det, i alla fall inte om du pratar maxränta. Efter sommaren är det inte omöjligt att Riksbankens styrränta har bottnat på 2%, att en bolåneränta ligger på 2,75% och att en nischbank kan ge 3% i sparränta.
Edit: Att jämföra med situationen idag: styrränta 2,5%, bolåneränta ca 3,15% och sparränta ca 3,5%.
Kommer inte ihåg men tror inte det eftersom kortet egentligen står på dig och man loggar in med bank-id
Ja så är det. Men nu är det runt en halv miljon så blir ju 2,50 kr om dagen och kommer vara flera månader innan renoveringen är helt klar så några 100-lappar lär det bli iaf. Kanske inte värt det för andra men det tog mig någon minut att öppna nya konton och någon minut att plocka ut pengarna från Moank så tycker inte det är så farligt faktiskt ![]()
Morrow bank har 3,75%
Ja, de brukar ha bra ränta. På deras hemsida informerar de om kommande sänkning till 3,5% sista januari.
Tack för informationen. Fortfarande bra dock. ![]()
0,82 öre brutto eller 0,574 netto säger min miniräknare och på 1 miljon blir det 8,20 kr per dag eller 2995 kr per år i skillnad brutto eller 2096 kr netto.
Om det är värt att byta beror förstås på hur mycket pengar det är, men när man väljer tar man förstås den bästa. Själv brukar jag välja fast ränta i minst 3 månader för att skydda mig mot att de sänker. Jag kan använda belåning till lägre ränta om jag behöver pengarna tidigare.
Just nu gör jag just det, har två banker med 3 månaders fast ränta på 3,75% respektive 3,85% samtidigt som jag använder en del belåning till lägre ränta.
Ett syfte med detta upplägg är också att jag genomför fondbyten som jag vill kunna genomföra utan att ligga utanför marknaden. Köper och säljer därför samtidigt genom att använda belåning under ett par dagar.
Det har att göra med om du svarar på senaste inlägget eller något äldre inlägg. Om du svarar på senaste inlägget eller citerar hela senaste inlägget tas svarsmarkeringen eller citeringen automatiskt bort eftersom inlägget och ditt svar ändå hamnar direkt efter varandra. Jag håller med om att det är lite irriterande men det är lättare att stå ut med om man förstår hur det fungerar.
Det var ju verkligen en “finess” som enligt min mening förvillar mer än vad den förenklar.
Skulle ju kunna svära på att jag citerat eller svarat på äldre inlägg och ändå inte fått med vilket jag citerat eller svarat på, men jag kan ha fel.
Kollar på en gång om Svara-infon kommer med
Edit: Det gjorde den, tack för upplysningen