Vilket sparkonto är bäst just nu?

Jag har Nordea och det räckte med att prata med deras kundtjänst en gång för att höja beloppet som man vill överföra.

Jag har haft nischbanker i snart 20 år och har ännu inte haft ett problem med att flytta sparpengar via Swedbank. Jag har aldrig behövt ringa eller blivit uppringd.

1 gillning

Jag behöver inte ringa banken om jag skall flytta över 20000 kr. Jag har nu i januari kunnat flytta upptill 150 000 kr utan att behöva ringa. Däremot får jag tillfälligt höja gränsen manuellt.

Om du lägger in överföringen som en bankgiro betalning är det inte någon gräns som jag har förstått det.

Nej absolut inte, jag kan överföra hur mycket som helst. Ifall det är överföring med bankkontonummer är gränsen per överföring 500.000 men man kan göra flera överföringar, ifall det är överföring till bankgiro finns ingen gräns vad jag vet.

1 gillning

Hur kommer det sig att de sänker till 1%? Pyramidspelet hos nischbanken går dåligt?

Resurs har fortfarande 3.6% om man sparar direkt hos dom. Kommet sänkas till 3.35%. Om det gått dåligt hade de snarare HÖJT räntan för att få in mer kapital! När en bank fått in mer pengar än de kan låna ut och få avkastning på så sänks räntan.

Hos Swedbank är gränsen 100 000 kr för överraskningar mellan egna konton…

Tänk såhär istället… om du inte väljer banken som ger mest valuta för pengarna (alltså sparränta) så ger du mindre incitament till alla banker att höja sina sparräntor (varför skulle dom höja om kunderna ändå inte bryr sig om att få den bästa dealen?)

Genom att vara kritisk när det kommer till både låneränta samt sparränta så gör du en bättre marknad för alla, oavsett om de är delaktiga eller inte.

4 gillningar

Jag håller med dig.

Vart har du själv dina pengar? Swedbank e-sparkonto med 0.65% ränta?

Jag antar att många här trycker på “Svara” vid ett inlägg och tror att det då visar att det är det inlägget man svarar på. Det funkar inte, bara ibland.

Jag använder endast “Citera” för detta ändamål, det funkar inte alltid heller men då kan man redigera sitt inlägg och klistra in citatet.

Irriterande förstås men nu är det ju på det här viset…

var är din rekommendation?

Vad är det för överraskningar du pratar om?

Det är väl nån som hoppar upp ur en tårta :joy:

*överföringar skulle det stå :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

Menar du att du inte kan flytta mer än !00 000 kr mellan dina Swedbank konton?

1 gillning

Jag delar upp mitt sparkapital på 3-4 olika institut/banker med hyffsad ränta. Snitt runt 3% duger för mig. Inte värt jaga någon extra halv procent hos små nischbanker utan historik.

Jag har ganska mycket bankaktier och gillar därför när de tjänar mycket pengar. De pengar jag får i utdelning från banker är mycket mer än vad jag kan få på något bankkonto.

Nej, mellan mina Swedbank konton går överföringen direkt ovh utan begränsning men såfort jag vill flytta till dn annan bank har de max 100 000 kr per dygn om man inte ringer dem. Jag anser att jag borde få flytta mina pengar hur jag vill sålänge det är mina konton jag flyttar till hos andra banker

1 gillning

Här kommer några tips när det gäller val av sparkonto.

Tänk på att inte alltid lita på att det räcker att kolla jämförelsesajterna. Compricer (Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer) brukar vara snabba, men saknar ibland sparalternativ och har ibland fått med fel siffror. Konsumenternas (Jämför räntor på sparkonton - 3 månader till 5 år | Konsumenternas) brukar vara både kompletta och tillförlitliga, men det kan hända mycket mellan deras uppdateringar var 14:e dag.

Detta är extra relevant för dem som i dag funderar på bundna sparkonton, t ex för att slippa bry sig för ständiga ränteändringar eller för att öka chansen till högre total avkastning jämfört med rörliga sparkonton. Just nu råkar det nämligen vara så att de kanske starkaste alternativen inte finns med på Compricer, nämligen de från Multitude Bank (Räntor och bindningstider – Multitude Bank; insättningsgaranti från Malta):

3 mån: 3,5%
6 mån: 3,5%
12 mån: 3,3%

Multitude hör även till de relativt få aktörer som i förväg brukar flagga för ränteändringar. De har inte heller någon minsta beloppsgräns för sina fasträntekonton, utan accepterar att man låser ned till 1 kr. Avslutningsvis kan det även passa att påminna om att rösta med fötterna för att hålla sparinstituten på tårna (Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 450 av Kanske) :slight_smile: