Vilket sparkonto är bäst just nu?

Moank är lite luriga med sina ränteändringar.

Jag flyttade in lite pengar där när de hade 3,95% rörligt. Det blev sedan snabbt 3,75 och nu senast 3,6 i måndags. Varje gång utan någon förvarning i mail eller så.

Nu flyttade jag till 3,8% fast i tre månader istället hos dem. Kanske var det betet redan från början? Eller att lura in folk högt och tjäna på att de inte hinner märka att räntan går ner och ligger kvar lägre? Vem vet.

1 gillning

Mycket blir enklare genom att satsa på fasträntekonton, speciellt när räntetrenden pekar nedåt. Naturligtvis beroende på vilka aktuella räntenivåer som erbjuds. Men jämfört med rörliga konton ser i alla fall jag en uppsida med t ex 3,8% på tre månader.

EDIT: Såg just att Moank sänkt 3-månadersalternativet till 3,5%. Ytterligare exempel på den nedåtgående räntetrendan och vikten av att agera snabbt för att låsa in bra fasträntealternativ.

1 gillning

Japp. Då hade jag lite flyt då som öppnade till 3,8 tidigare idag :slight_smile:

1 gillning

Jag har flyttat en del sparpengar under flera år men aldrig haft något problem med Swedbank.

1 gillning

Från 2,3 till 1%? Är det inte lite för mycket?

Nishbanker fungerar lite som ett pyramidspel, och insättningsgarantin är inte riktigt en garanti. Det finns alltid en risk att du kan förlora dina pengar, även om risken kanske verkar liten i början. Dessa banker är beroende av att ständigt få in nya pengar från investerare, vilket gör dem osäkra på lång sikt.

Dessutom erbjuder de ofta mycket höga räntor på sparkonton, vilket kan locka folk, men det innebär också en högre risk eftersom de kan ha svårt att upprätthålla dessa löften. Många av dessa banker utnyttjar människor som behöver snabba pengar och erbjuder höga räntor på lån. Därför väljer jag att hålla mig borta från dem.

Vad menar du är risken? Statliga insättningsgarantin är väl till just för att det inte ska föreligga någon risk

2 gillningar

Finns alltid risk.

3 gillningar

Finns ju risk med storbanker också med det resonemanget. I så fall bättre ha pengarna under madrassen utan ränta. Men risk att madrassen brinner upp vid eldsvåda.

Jag tror och tycker inte heller man behöver vara orolig med de flesta nischbanker sålänge det finns statlig insättningsgaranti.

Att de lånar ut pengar till hög ränta är inget bara nischbanker sysslar med. Storbanker gör ju allt möjligt själva för att tjäna pengar de också, t.ex mycket tveksamt rådgivning för sparare, svindyra fonder m.m.

3 gillningar

Att man inte får ut sina pengar? Eller vilken risk menar du?

1 gillning

Sant, men man kan inte jämföra det med vad nischbanker gör.

2 gillningar

Jag har sagt det tidigare. Jag har råkat ut för en nischbank som gått i konkurs och 7 arbetsdagar efter det satt pengarna på mitt förifyllda konto. Jag visste inte ens att den gått i konkurs.
Jag har haft nischbanker sen början av 2000-talet och ser ingen risk alls när det finns insättningsgaranti.

9 gillningar

Förklara och bevisa detta påstående om insättningsgarantin, du gör påståendet så du får förse oss med en källa.

Jag vill mena att det inte finns någon risk och min källa är myndigheten Riksgälden och deras förklaring om hur insättningsgaranti fungerar.

Vad är din?

7 gillningar

Förstår ändå inte vad det är du menar nischbankerna gör som är värre, som inte storbankerna också gör?

1 gillning

Vad för risk? Att förlora sina pengar? Sparkonto med insättningsgaranti skall ju vara ett säkert alternativ. Ska jag flytta tillbaka mina pengar till Avanza menar du?

Det är alldeles flr krångligt behöva sitta i en timmes kö i telefon för qtt flytta pengar mellan banker i flera steg via Swedbank. Flyttar tillbaka qllt till avanza istället. Inte värt strulet för någrq hundralappar mer i ränta i månaden. Räntan kommer ändå sänkas överallt snart. Man förlirqr mer på att gå miste om ränta de dagar pengarna överförs mellan konton

Jag flyttar tillbaka qllt till avanza. För mkt strul hålla på ringa banken och öndra beloppsgräns varje gång jag vill flytta pengar. Går miste om ränta när jag håller på flyttar oxå. Särskilt när jag först måste flytta från avanza till Swedbank och sen flytta ytterligare en gång från Swedbank till en annan nischbank. Sån huvudvärk man får qv att vara plats 70 i telefonkö. Inte värt jaga hubdralappar som betalas ut vid årsskiftet

Lösningen kanske är att byta bort Swedbank som huvudbank? Har Skandia och flyttar ganska frekvent mellan nischbanker, har inte upplevt något som helst problem som har med Skandia att göra.

5 gillningar

Swedbank verkar vilja görs det så jobbigt att flytta pengar så att folk inte ska orka hålla på

Behöver du ringa Skandia och sitta i telefonkö för att höja maxbelopp gränsen varje gång du vill överföra mer än 20 000 kr?