Vilket sparkonto är bäst just nu?

Personligen tittar jag bara på om banken har insättningsgaranti eller inte och har de det är det bara att köra. Jag behöver inte veta något annat om banken.

Dock har jag inte alla pengar på samma bank så även om det skulle uppstå problem en kort tid har jag likvider tillgängliga.

1 gillning

På tal om det, var ju en och annan som trots insättningsgaranti valde att lämna Marginalen. Minns jag rätt var resonemanget att förvisso är pengarna säkra, men det skulle kunna ta tid och bli krångligt att få ut pengarna:

1 gillning

Det är detta jag försökt påpeka gång på gång. Insättningsgarantin har gråzoner. En bank behöver gå i konkurs för att pengarna skall betalas ut. Men kan ju vara så att banken blir illikvid utan att konka. Då kan det ta lång tid få ut sina pengar. Precis som när man lånar ut pengar till någon som inte har en inkomst och massa skulder till kronofogden. Avida, Moank, Borgo, Nordiska har alla väldigt svag likviditet. Det blir i praktiken ett pyramidspel som kollapsar när räntan sänks och färre vill sätta in sina pengar på sparkonton pga den svaga avkastningen. Läste häromdagen även att Resurs vinstvarnar pga låntagare inte betalar tillbaka sina lån.

2 gillningar

Hur funkar det rent lagligt? Om jag sätter in pengar på ett bank konto så har jag väl en fodring mot banken, med ett obundet konto så kan jag välja att inkassera den i princip när jag vill.

Om jag vill “ta ut” mina pengar och banken säger “lol nope” blir det inte så att de måste begäras i konkurs då de har skulder som löper ut och måste betalas?

Jag trodde ett sparkonto funkade som vilken skuld som helst eller är det andra regler där?

Det känns som liten risk för det när jag redan har det låst på 3mån. Innan dess kommer problemet vara löst och mina pengar utbetalda.

1 gillning

Ser man historiskt har det väl varit mest stora och välkända banker som har behövt räddats. Händer dock inte ofta så om de har insättargaranti skulle jag inte låta det avgöra.

1 gillning

Det jag mest är orolig för är att Swedbank ska spärra ens konto om man håller på flyttar sitt kapital mellan sina sparkonton på olika banker. De använder AI och då flaggas det som avvikande beteende mot vad man brukar göra. Hur tänker ni andra kring detta?

Jag flyttar väldigt mycket och det har aldrig varit något problem så länge det är svenska aktörer. Är det däremot utländska så frågar de ibland efter underlag.

1 gillning

Jag har Swedbank och har flyttat rätt så flitigt mellan olika banker de senaste 10 åren. Om du oroar dig över detta så tycker jag du skall kontakta banken och ge dom en heads up på att detta kommer ske.

3 gillningar

Det är för att nischbanker var inte så vanligt senaste gången eller gången före som banker behövde räddas.

1 gillning

Kan vara så men det visar ändå att när det blir bankkris så drabbas några stora banker. De känns alltså inte som ett säkert kort. Men den stora poängen är att det sker så sällan att jag inte bryr mig om att det kan ta någon månad att få pengarna om det skulle hända.

Funderar också på Resurs men blir fundersam när jag ser att det står på Avanza Sparkonto+ att:

Den 17 januari sänker Resurs Bank räntan till 1,0% på det här kontot. Ändringen gäller för både nya och befintliga konton.

Övriga ligger runt 2,3% och Resurs är den enda av Avanzas samarbetspartner som flaggar för en sänkning till 1%. Vill de inte längre samarbeta med Avanza, kommer de andra att följa efter snart eller är det något annat på G?

1 gillning

Jag var tvungen att ringa Swedbank och höja beloppsgränsen. Funkar det överföra direkt från sitt e-sparkonto till sparkonto på en nischbank? Hos nischbanken angav mitt ordinarie konto hos Swedbank som uttagskonto

1 gillning

Det skulle jag tro fungerar fint. Du anger konto som pengarna skall dras från när du registrerar överföringen.

1 gillning

Skumt, för om du sparar direkt hos Resurs bank får du idag 3.60% och räntan sänks till 3.35% den 21/1. Varför är räntan så låg om man går via avanzas sparkonto +? Avanza får väl fortfarande hög ränta hos resurs men behåller mellanskillnaden i egen ficka?

Jag ringde banken och de löste beloppsgränsen tillfälligt. Givetvis försökte be boka in ett möte med en av deras finansiella rådgivare. Jag sa att jag följer Rika Tillsammans och att det är en bred, billig passiv global indexfond som är mitt mål långsiktigt :sweat_smile:

De har kanske redan mer kapital än de kan få avkastning på, då sänker de räntan.

1 gillning

Nej såklart

Är man beroende av tillgång till pengarna bör man risksprida.

Än mer så om man går över garantin.

1 gillning

Har du någon erfarenhet av Qred? De erbjuder 3.40% rörligt och 3.50% 3 mån just nu. Eller är Moank ett bättre val? Tänker som komplement till Resurs för att sprida risken. Även skapat konto hos Northmill men rörliga räntan är “bara” 3% där samt 3 mån 3.30%.

Ja jag har använt Qred och där betalas pengarna ut fortare än Moank. Har inget att klaga på.

1 gillning