Vilket sparkonto är bäst just nu?

Är väl bara säga att du vill flytta pengarna till en annan bank som erbjuder högre ränta. Om de nu inte vill höja ens ränta förstås. Då kan jag tänka mig stanna kvar. Det ligger i bankens intresse att man inte flyttar sina pengar så förstår inte varför de inte skulle kunna erbjuda 3.9% ränta istället för 2.25%. De skulle tjäna på det oavsett.

Hur snabbt får man pengarna ut från Bluestep? Vet att de är inte bäst, men har en 6-månadare där och de har också schysst ränta utan bindningstid, men hur snabbt har jag det på kontot när det behövs (från ett flexibelt konto såklart, ej 6-månadaren)?

Först måste du låta tiden på 6 månader löpa ut sen förvandlas den bundna 6 månader till rörligt och då är det bättre att ta ut för annars blir det en avgift. Det brukar ta 2-3 dagar från rörligt till din bank.

1 gillning

Det berodde nog i så fall på att det var länge sedan du uppdaterade infon i kundkännedomen vilket alla banker kräver med jämna mellanrum.

Jag fick en enda fråga senast , huruvida min lön förändrats något.

De frågade mig om lönen också. Och precis detta jag är emot. Jag ska inte behöva svara på frågor bara för att jag måste ringa dem när jag vill göra ett helt vanligt bankärende, överföra pengar till en annan laglig och känd bank eller kreditinstitut.

1 gillning

Okej, men alla banker måste fråga om detta och hålla kundkännedomen uppdaterad.
Om inte annat kommer det som en notis via internetbanken med jämna mellanrum.

Svarar man för infrekvent eller inte alls så stänger/låser de ens konto till dess att svar kommit in.

1 gillning

Förstår det. Och helt okej att få notiser om att uppdatera om något förändrats. Men jag ska inte behöva få det i samband när jag ska göra ett eget ärende som inte har att göra med kundkännedom. Första gången hade jag dessutom nu bråttom och bara att komma fram till telefonbanken tar tid. Då vill jag bara genomföra mitt ärende snabbast möjligt. Uppdatera informationen kan jag göra inloggad när som helst själv. Nu måste jag räkna med en massa frågor och avsätta extra tid för detta. Tycker det är ganska självklart att separera olika ärenden och inte ta chansen att utsätta kunden för detta. Hamnar lite i dm utpressningssituation, fastän de kan skicka en notis om att gå in när jag har tid att gå igenom frågorna och uppdatera informationen vid behov.

1 gillning

Funderar du på om en bunden sparränta kan vara intressant? Ett grovt svar räntemässigt kan ges genom en snabb jämförelse med räntenivån för ett bolån med samma löptid. Så här ser det till exempel ut idag, där sparkonton speciellt med kortare löptider ligger på högre räntenivåer än motsvarande bolån:

För respektive löptid visar blåa punkter snittet mellan SBAB:s och Skandias bästa boräntor (nivån på 0,5 år är satt halvvägs mellan intilliggande löptiders nivåer) samt röda punkter visar bästa tillgängliga sparränta. Angivna räntor är nominella vilket endast ger en grov jämförelse.

Ponera att jag flyttar en mille till Sparkonto max hos resurs bank. Om de sedan sänker räntan om ett par månader så kan jag smidigt flytta över millen till Swedbank? Men räntan kommer in på mitt konto hos Resurs först vid årsskiftet (om jag inte skickar in en skriftlig begäran för att säga upp kontot? Synd det inte går binda sig 3 mån hos resurs. Då hade väl räntan betalats ut redan efter 3 mån utan att behöva stänga kontot?

Ja du får vänta tills året är slut innan räntan kommer. Ja pengarna kan du enkelt flytta över till Swedbank om det är det du väljer när du öppnar kontot.
Ja de har bara rörliga sparkonton.

1 gillning

Resurs verkar iaf seriösa. Avanza samarbetar med dem och de har funnits länge.

Så du valde Resurs och har satt in pengar nu? Ja jag tycker Resurs är bra.

1 gillning

Tänk på att Privatpersoner kan max ta ut 250 000 kr per dag (max 500 000 kr på 7 dagar) via onlinebanken och 1 000 000 kr via telefon. Samt att Fr.o.m. 22.01.2025 justeras räntan på rörligt sparkonto till 3,35 %.

1 gillning

Ja jag blev tvungen att flytta bort sparpengarna från Avanza pga den stora differensen i sparränta. Men överväger lägga en slant hos något annat institut också ifall Resurs skulle konka och jag qv någon anledning behöver tillgång till mitt kapital. Tycker Northmill verkar bra men räntan på 3% är något låg. Resurs sänker till 3.35% om 10 dar ändå så blir ca 3.2% snittränta om jag delar upp kapitalet mellan de båda. Tidsfråga bara innan räntorna blir så pass låga att det kvittar vart man har pengarna. Då får man leta andra placeringsmöjligheter

Ja jag räknar med att räntan kommer ligga på 3.35%. Dock rätt bra i jämförelse med andra aktörer även efter sänkningen. De har en app, kundservice via telefon och är etablerade. Dock har de vinstvarnat och ställt in utdelningar till aktieägarna på sistone. Fast worst case får man förlita sig på insättningsgarantin. Tror inte de andra nischbankerna direkt är säkrare.

Jag tycker 2% är bra hos avanza och sbab sparkonto, men tror den åker ner till runt 1,5% innan årets slut :frowning:

1 gillning

Beror på hur stort kapital du har där. En procent lägre ränta motsvarar ca 700kr/mån per mille i utebliven ränta

2 gillningar

Började i december köra 3mån bundet sparkonto hos Moank med 3,8% ränta och har fyllt på i januari så att pengar kommer loss månadsvis.

Det känns riktigt bra att få bättre sparränta än en amortering på bolån och övriga lån skulle ge men fortsatt ha god likviditet.

De lär ju sänka framöver men huvudsaken är att de fortsatt ligger högre än de flesta och släpar med sänkningarna.

3 gillningar

Resurs Bank ger dig 3,60 % i sparränta och obegränsat med avgiftsfria uttag, och omfattas av statlig insättningsgaranti.

Dock justeras räntan ner till 3,35% i slutet av januari.

1 gillning

Resurs känns mer “safe”. Jag vet för lite om Moank