Det kan vara ganska irriterande om de sänker räntan strax efter man skickat pengar dit, speciellt om det är långsamma överföringar till och från dem. Därför kan det vara bättre att köra fast ränta i 3 månader och sedan använda belåning om man behöver pengarna tidigare.
1,225% i ränta efter skatt alltså vilket är klart lägre än inflationen. Du förlorar alltså pengar varje dag som de finns där.
Medhåll. För egen del har jag t.ex. knappt hunnit få in sparpengarna hos Morrow innan de flaggar för sänkning från 3.00% till 2.60%. Plötsligt känns hela flytten nästan onödig, från tidigare ca. 2.25-2.35%.
Så sant! Det är väl latmasken i mig som har en tendens att överdriva hur betungande det är att flytta runt mina ettor och nollor i jakt på bästa räntan…
Jag gjorde själv misstsget att flytta en del till en korträntefond på isk för att slippa skatten på upp till 150 000 kr. Fast nu när Europa får panik sv tanken på att kriget i Ukraina går mot ett slut, har börsen gått skit hittils i år.
Det beror på hur många dagar det du byter till har högre ränta än alternativen.
Att byta till och sedan bort från det innebär att du förlorar några räntedagar, och det är inte ovanligt att vissa banker lockar med bäst ränta för att sedan sänka när de fått in pengar. Dessutom innebär 2.35% i ränta innan skatt en ren förlust efter skatt då inflationen är högre.
Räntefonder är sällan lämpliga i en ISK. Att skatta 1% på hela kapitalet kräver bättre avkastning än många räntefonder ger. Ofta bättre att välja AF för räntefonder alltså.
Jag har slutat jaga sparkonto med högre räntan och har öppnat sparkonto hos Nordnet då jag har allt där alla mina Isk Smidigt om man vill investera något på börsen från sparkonto. Ändå inga stora pengar då är jag nöjd med 1,83% i ränta.
Jag får fortfarande 1100 kr varje månad utan att göra något, och pengarna investeras i fonder. Det handlar inte om att förlora pengar, utan snarare om att skydda dem mot inflation så gott det går.
Ett sparkonto med ränta på 1,75–2% räcker långt för de flesta sparare. Och ja, jag köpte precis en Snickers, så nu är jag 20 kr fattigare.
Jag tänkte mest på att det verkar som att du har mer än vad som insättningsskyddet täcker på ditt sparkonto på avanza. Även om risken är liten så kan jag tycka att det är en onödig risk att ta.
Ser att rocker har 3,50% ränta på sitt kostnadsfria kort upp till 50000kr. Köper man det dyraste kortet får man 4,50% ränta upp till 50000kr och sedan 3,80% på överstigande belopp. Någon som använder det?
Provade Rocker för några år sedan men tyckte deras korterbjudande försämrades och gick över till Northmill för att slippa växlingspåslag och andra avgifter.
Jag tror absolut sparräntan (3,5% på upp till 50 000 kr) kan göra deras gratisalternativ mer attraktivt, men att betala 29 eller 99 kr/mån för att få ytterligare 0,3 resp 1 procentenheter ränta på upp till 50 000 kr känns mer tveksamt. I alla fall för mig som primärt fokuserar på bra sparalternativ.
EDIT: På grund av restriktionerna med maxbelopp räknar jag själv inte med Rocker när jag tittar på rörliga sparkonton generellt. Men det kan fortfarande vara ett tänkbart val i vissa situationer.
Såg att Nordiska nu erbjuder 3.05% i ränta om man binder sig i 3 månader. Verkar vara svårslaget i nuläget om räntorna inte börjar stiga med inflationen igen hos övriga aktörer.