Vilket sparkonto är bäst just nu?

Jag öppnade ett 6 månaders konto på HoistSpar på 3.20%.

På ett och två år så har de 2.8%

1 gillning

Hoistspar erbjuder 3,15% på 3 månaders bindningstid.
Coeli erbjuder 3,20% på 3 månaders bindningstid.

Vill man ha 3 månader skulle jag välja Hoist då Coeli tar längre tid på sig att betala ut pengarna efter bindningstidens slut.

2 gillningar

När det gäller hur bra sparkonton som finns tillgängliga har det hänt en hel del på den senaste månaden (se Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske för jämförelse och detaljer).

Senaste inflationssiffran för februari stack som bekant iväg ordentligt, och sannolikt kommer Origo group om tio dagar redovisa höjda inflationsförväntningar på 1 år och längre.

Sammantaget har vi med tidigare indelningar därför inte längre några utmärkta sparräntor att välja bland. Däremot finns fortfarande de som är OK, i princip begränsade till konton med 3 och 6 månaders bindningstid.

Någon som har erfarenhet av Hoist sparkonto? Bra / dåligt?

Hoistspar är bra. De ändrar villkoren från 20 mars så att rörligt blir bundet i 3 månader.

Sparkonton Flex flyttas över och blir Sparkonton Fast med tre månaders löptid. Du som har ett Sparkonto Flex, med saldo, kommer automatiskt att flyttas över till ett Sparkonto Fast med tre månaders löptid när de uppdaterade villkoren träder i kraft.

Så bättre att binda själv 3 månader istället för att välja rörligt.

Från och med att de uppdaterade villkoren träder i kraft kommer ditt konto vid varje löptids slut i stället att förlängas med samma löptid. Om du i stället vill att dina medel vid löptidens slut ska betalas ut kan du enkelt välja detta under fliken ”Mina konton” när du är inloggad - alternativt genom att kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Vi kommer också, som vi gör idag, att skicka påminnelser när din befintliga löptid närmar sig sitt slut.

1 gillning

Tack så mycket för info! I dessa tider känns det tryggt att ha en del på sparkonton.:see_no_evil:

1 gillning

Arbetar du för Hoistspar?

1 gillning

Nej inte alls. Bara haft dem sen 2009-07-06.

1 gillning

Är det någon som har en uppdatering på hur det gått med Coeli och deras uttagsfördröjning?

Tänkte sätta in en slant på Coeli 3-mån sparkonto men såg att det stod “upp till 3.2%”, antar att det beror på summan du sätter in om du får 3.2%?

Skulle vad spännande och veta om någon har pengar där och vad man bör tänka på? Hittade nämligen ingen bra information på deras hemsida.

Sju bankdagars fördröjning sist jag tog ut…

Tråkigt att höra. Såg nu att de dessutom har sänkt sina räntor (till exempelvis 2,95% på 3 mån). I min värld finns det därmed inte någon anledning att fundera på Coeli utan istället fokusera på alternativ utan begränsningar utöver vald bindningstid.

Är väldigt nöjd med rocker men nu sänker de räntorna. Har själv bara 50k där gratis men det är tänkvärt för de som räknar på om det är värt att köpa plus eller premium för högre belopp.

Har precis börjat flytta in kapital till Rocker. Kan flytta in upp till 1 MSEK. Avgiften på 99 kr per månad motsvarar en tappad ränta före skatt på 1697 kr (99*12/0,7). För att det ska löna sig med Rocker Premium räcker det med att räntan ligger 0,17 % högre än alternativen om man har 1 MSEK insatt. Just nu är skillnaden mot t ex Northmill 1,2 % eller Morrowbank 1 %. Så tillsvidare är den betydligt bättre även när jag förenklar och hoppar över den högre räntan upp till 50 kSEK.
Jag har gått in där. Får se hur länge det varar. De sex bundna månaderna kommer jag i alla fall att tjäna in på 1,5 månader med högre ränta enligt ovan.

3 gillningar

Kul att du testar nya alternativ @besj, och tack för att du uppdaterar oss om dina erfarenheter!

Här kommer uppdaterad översikt över aktuella sparräntor i förhållande till motsvarande låneräntor och inflationsförväntningar. Genomgående har samtliga kurvor ökat på längre sikt, och fortsatt är det sparkonton med kortare bindningstider som verkar mest attraktiva.

Motsvarande översikt för 1 månad sedan finns på Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 712 av Kanske, och för 2 månader sedan (med förklarande detaljer) på Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske.

För er som vill ha Hoist bundet 3 månader eller 6 månader se till att skaffa innan 24 april då de sänker räntan från 3,20% till 2,95%.

4 gillningar

Vore bra om det fanns en sida där man kunde jämföra de historiska räntorna hos olika aktörer via en graf eller liknande. Då slipper man hoppa på en nischaktör som kanske bara kör en lockperiod med hög ränta för att sen sänka.

Det kanske det finns, men ingen sida som jag hittat iaf.

1 gillning

Det finns någon som byggt en. Kommer inte ihåg namn lr URL… Går att hitta via sökning på RT.