De verkar redan ha sänkt för nya kunder.
Ok tack för klargörande, men tråkigt att de inte gav någon förvarning.
Haha åh så typiskt att Brixo sänker nu, jag som precis skulle flytta ut 100k från Hoist som varit bundet 3 månader och löper ut imorgon. Lägger nog in det på Nordiska 90 dagar till 2,90 i stället så får vi se vad Brixo erbjuder framöver.
Dock schysst att de behåller 2,75 % rörligt för oss som signade upp oss tidigare, jag har ju inte ens haft dem en vecka så jag hade verkligen tur.
Hur mycket får man om man har 100k sparat i Nordiska 2,90% tre månader
Det beror på om 2.9% är nominell eller effektiv ränta. Om nominell 100000\times 0.029 \times \frac{3}{12} dvs 725 kr innan skatt, om effektiv någon krona mindre beroende på utbetalningsperiod.
Nu har Brocc höjt räntan även på 3 månader. Så nu har de samma ränta 2,95% på 3 månader, 6 månader, 12 månader och 18 månader.
Funkade bra att ta ut också. Snabb hantering.
… och 1 dag senare sänker de 6 och 12 månader till 2,9%. Även om Brocc föredömligt loggar alla sina ändringar känns det lite överdrivet med 8 ränteändringar på en månad
(https://assets.ctfassets.net/6efv05ymvl3z/7B8TJuAEegyRmSiZ515p75/aff3083489f9a1d4759ad58ba572907d/RÃ_ntehistorik_2025-10-02.pdf).
Står att de snart ska lansera fasträntekonton. Kan vara allt från ett par veckor till ett halvår. Någon med mer info?
Har någon tagot ut pengar nu med den nya funktionen på Brixo samt..hur lång tid tog det att få pengarna?
Även för mig funkade det bra att ta ut. I mitt fall var pengarna framme efterföljande dag.
Jag är en rätt passiv sparare försöker ha enkla val, typ kör med globala indexfonder.
Och sen haft “Borgo” som sparkonto på Avanza, som tidigare gav bra ränta.
Sen Swedbank för lite lönekonto o lite annat smått.
Nu kan Avanza ge max 1,3% i ränta, och tex Lysa ge 2,19%…. det blir ju skillnad över tid tänker jag.
Har ni tips?!
Finns annan bra aktör att flytta allt sitt sparande till?! Eller ha lite is i magen och tro att Avanza får fram något bra sparande också?
Eller acceptera att jag tex har sparpengar även på Lysa? och får föra över vid ev. fondköp… (sällan)
Tveksamt att de skulle ha något sådant framåt. Att de slutat samarbeta med externa aktörer är för att det av regulatoriska anledningar inte är intressant längre för dessa aktörer att ta in sparkapital via Avanza, och för Avanza finns det inget större incitament att ha inlåning av kapital då deras affärsidé ligger i att tjäna pengar på avgifter och courtage etc på fonder och aktier, så de behöver inte kapital för kreditgivning.
Skulle avråda från att ha sparkonto på Lysa. Hade det tidigare med samma tanke för något år sedan men då var det långa överföringstider och ofta blev kontot låst pga underhåll så jag gick över till att följa denna tråd samt att jämföra sparkonton hos compricer. Men att månadsspara i ISK på Lysa är nog bra.
Har ännu inte skaffat kreditkort men för sparkonton är det Northmill som gäller för snabbast överföringar och betalningsmöjlighet. De har även bra fasträntekonton. Har bara en liten summa där och har som shoppingkonto för större inköp. Går att föra över mellan sparkonto och betalkonto direkt.
För rörliga sparkonton men med lite längre överföringstid är typ Multitude och Borgo de bästa i nuläget. Borgo känns tryggast.
För fasträntekonton väljer jag beprövade aktörer med hög ränta och sprider ut på flera aktörer.
Men kolla compricer och läs igenom tråden här och tänk på att Brixo är nya och inte med på Compricer.
Tack, jag kör på Borgo
Någon här som har praktisk erfarenhet av Brocc? Dom verkar ha högst räntor om man är villig att binda 3-6 månader. Vilka av dessa banker skulle ni rekommendera då det är marginella skillnader i räntan?
Har haft dem nu i ca 1,5 år, och är ganska nöjd med dem.
Har en slant där som jag låser i 3 eller 6 månaders takt.
Du eller kanske nån annan har redan svarat tidigare i tråden men går uttag smidigt?