Det verkar så. De skriver:
“Vi tycker att de första tusenlapparna man har råd att spara i månaden ska ge bäst avkastning.”
Det verkar så. De skriver:
“Vi tycker att de första tusenlapparna man har råd att spara i månaden ska ge bäst avkastning.”
En sådan kraftig begränsning behöver ställas mot den ränta man kan få på andra ställen där man mer fritt kan välja insättningsbelopp (för närvarande t ex 3% rörligt eller 2,9% bundet på 3, 6, 12 eller 24 mån).
Vem erbjuder 3% rörligt för tillfället? ![]()
Brixo.se, sedan några veckor tillbaka. De flaggar för ytterligare förändringar framöver, t ex bundna sparkonton och uttagfunktion när man är inloggad (istället för att skicka mail).
Värt att notera är att Compricer fortfarande inte lyckats uppfylla sitt uttryckta mål att ha med alla sparalternativ på sin jämförelsesida. Både Brixo och Sparbanksalternativet vi just diskuterat saknas. Däremot finns båda dessa med på Konsumenternas jämförelsesida Jämför räntor på sparkonton - 3 månader till 5 år | Konsumenternas
Att skicka mail till sin bank och fråga ifall man får ta ut lite pengar känns spontant märkligt år 2025. Tills det finns en ordentlig uttagsfunktion avvaktar jag personligen.
Man frågar inte utan man begär att göra ett uttag. Men absolut, för dem som föredrar att begära uttag via hemsida istället för via mail är Brixo i dagsläget inget alternativ.
Nu verkar Brixo lagt till en uttagsfunktion när man är inloggad på deras hemsida, så att man inte längre ska behöva maila sin uttagsbegäran för deras sparkonto med 3% ränta.
Compricer verkar tyvärr fortfarande inte lyckats uppnå sin uttryckta ambition att “samtliga sparkonton som finns på den svenska marknaden ska finnas med” i deras jämförelse.
Noterade också det idag. När jag loggade in kring lunchtid verkade funktionen vara halvdeployad. Men senare på dagen verkar resterande komponenter dykt upp.
Inte särskilt snygg lösning att ha en slider för att välja belopp. Jag skriver mycket hellre uttagsbeloppet i ett textfält än att leka runt med en volymkontroll. Känns väldigt oprofessionellt.
Jag gjorde ett uttag mejlledes för två veckor sedan. Jag var likt tidigare skribenter väldigt skeptisk. Men när de väl fått all info gick det faktiskt väldigt snabbt att få pengarna till min bank. Förhoppningsvis går det lika snabbt nu.
Nu testar jag Brixo jag med, 2,40 % på moank känns lite väl under deras 3 %
Har haft en del bundet på Hoist till 3,11 som går ut 2/10 och då erbjöd de bara 2,80 för att binda igen så passar bra med byte.
Nordiska erbjuder fortfarande 2,90% när man låser 90 dagar.
Sedan ovanstående skrevs för en knapp vecka sedan har maxräntan på 3 och 24 månaders bindningstid gått upp till 2,95%.
Kul att det verkar som konkurrensen mellan sparinstituten funkar. Och ännu bättre skulle det nog kunna bli om fler kunder röstade med fötterna och lämnade alternativen med mindre bra ränta.
Brukar ni skapa fasträntekonton i förväg före era befintliga fasträntekonton löper ut?
Bluesteps fasträntekonto är giltigt för insättningar till bokad ränta under 28 dagar från skapelsedatum och obegränsade insättningar under den perioden tror jag, även om jag tror det blir separata konton för varje insättning.
Så om man tror att ränta ska sänkas kan man teckna ett konto i förväg.
Ytterligare 3 månader senare är läget just nu att Riksbankens styrränta är 1,75%, SBAB:s bästa 3-månaders boränta är 2,70% (Skandia 2,50%), och Broccs 3-månaders sparränta är 2,95%.
Men räntejusteringarna lär fortsätta ![]()
Ja, sådana konstruktioner kan defitivt vara intressanta, speciellt i perioder med sjunkande marknadsräntor. Tyvärr är bolagen inte alltid helt tydliga på vad som egentligen gäller.
Men givet att t ex Bluestep håller fast vid öppningsdagsräntan under de kommande 28 dagarna tycker jag att exempelvis deras 2,9% på 3 månader kan vara ett vettigt backupalternativ att skaffa sig nu som handlingsalternativ.
Brixo avviserar sänkning från 3% till 2.75%.
Med hänvisning till Riksbankens sänkning av styrräntan med 0,25 procentenheter som gäller från den 1 oktober 2025 sänks även räntan för ditt sparkonto med rörlig ränta hos Brixo med 0,25 procentenheter till 2,75 % från den 1 oktober 2025.
Idag har också vår publicerade listränta för nya sparkonton med rörlig ränta ändrats till 2,55 %. Denna gäller endast för nya konton som öppnas framöver, medan du och övriga befintliga kunder som öppnat konto under augusti och september före ändringen tillsvidare fortsatt har en ränta om 2,75 % i enlighet med ovan. Justeringen för nya kunder görs för att balansera Brixos behov av nya insättningar då intresset varit mycket stort under augusti och september. För att justera räntan för ett befintligt konto av andra skäl än det allmänna ränteläget ska du som kund meddelas minst 14 dagar innan en ändring träder ikraft. Brixo vill visa tacksamhet mot våra tidigaste kunder och har ingen avsikt att under 2025 justera din ränta med mer än det som motsvaras av Riksbankens sänkningar.
Inom kort kommer Brixo även att lansera sparkonton med fast ränta och bindningstider från 3 till 24 månader. Vi vill också meddela att det sedan förra veckan nu är möjligt att begära uttag via Mina Sidor.
Så är du intresserad av lite högre sparränta framöver verkar det spela stor roll om du öppnar sparkonto hos Brixo innan midnatt i kväll (för 2,75% framöver) jämfört med i morgon eller senare (för 2,55% framöver).
Edit: Eller också har de redan sänkt räntan på nyöppnade konton i samband med att de skickade ut meddelandet?
Jag signade upp på Nordiska istället, deras fast 2.90% 90 dagar.
Med tanke på att vi är i en räntesänkningsperiod så kan fasträntekonton definitivt vara ett vettigt alternativ. Själv skulle jag just nu nog luta åt Broccs 2,95% på 6 eller 12 månader.
Edit: Såg just att de även erbjuder den lite ovanliga löptiden 18 månader till samma ränta. Men i min värld är vi då så långt framme att ränteläget troligen vänt uppåt igen.
Intressant (och ovanligt) med den här typen av mer långsiktiga löften.