Jag klurar på att lämna mitt Mastercard på Handelsbanken till förmån för Northmills kort då de erbjuder 2% ränta på kortkontot. Men det får ske stegvis då det är autogiro etc från Hb-kortet idag.
Nu har i alla fall Konsumenternas fått med Brixo i sin lista. De följer även Brixos linje att den erbjudna räntan (3%) är nominell. Vilket med månadsvis räntekreditering ska innebära att den effektiv räntan blir något högre (se diskussion tidigare i denna tråd, Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 837 av Turbojocke).
Compricer har fortfarande inte med Brixo.
Hur ser det ut nu, går det att göra smidiga uttag, utan att behöva kontakta dem?
Nej, avvaktar också med insättning tills uttag blivit förenklat. När man tecknar konto står det bara:
”Snart kan du enkelt göra uttag direkt via Mina Sidor, tillsvidare, vänligen kontakta vår kundtjänst via info@brixo.se för att ta ut pengar från ditt konto.”
Är detta på riktigt? Vågar man sätta in pengar där? Det låter jättekonstigt.
Det känns verkligen inte förtroendegivande tycker jag. Jag kan förstå att man skall kontakta banken vid större överföringar men inte annars.
Jag skulle hellre välja någon annan tills de har löst att man kan ta ut själv på mina sidor.
Jag håller med. Dessutom har jag en känsla av att de inte är särskilt transparenta med den här . Jag hittar inget om det på hemsidan…
Är det någon här som satt in och tagit ut/försökt ta ut pengar? Vore intressant att höra hur det gick
Sätta in går utmärkt. Räntan tickar på som den ska också.
Har inte provat att ta ut ännu. Har svårt att tro att det ska bli några problem med det.
Hej!
Jag har inte mycket av mina pengar på sparkonton, men några kronor finns på sparkonto.
Alla dessa konton är löpande, ej tidslåsta.
Dessa har jag:
0,15% ränta - Swedbank e-Sparkonto
Här har jag 0kr ![]()
1,59% ränta - Nordnet Sparkonto (ränta betalas ut dagligen)
2,76% ränta - Revolut Sparkonto (i USD med Premium konto-nivå)
(får 4,09% med Ultra-konto) (ränta betalas ut dagligen)
3,15% ränta - Sparebank1. Vanligt sparkonto hos storbank i Norge.
Revolut och Sparebank1 har sista året inte varit någon höjdarplacering, där har avkastningen varit negativ eller näst intill p g a valutakursförändringen. Det kan ju dock vara temporärt, andra år kan det ha varit motsatta förhållanden.
Det som dock är helt galet är att man betalar kapitalskatt på ränta från sparkonto. Räntan är ju i princip alltid i paritet med KPI, så man betalar skatt på en “vinst” som i verkligheten inte är någon vinst. Och ju högre inflationen är desto mer skatt betalar man.
Jag får ibland inkomst från Norge, därför har jag konto där.
Det var bättre förr när man fick 120-130 SEK för 100 NOK
”Här får du din lön!” sen växlar man till SEK och vips så blev det 20-30% mer kr ![]()
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är skatt på sparräntan i Norge ![]()
Stoppade in en liten slant på sparkontot hos Revolut för någon vecka sedan. Framtiden får utvisa om det var bra eller inte.
Ifall det inte föreligger något specialavtal mellan Sverige och Norge i detta fall så är det svenska skatteregler som gäller vid inkomster utomlands (beskattning ska ske på samma sätt som ifall inkomsten hade ägt rum i Sverige)
Ny ränteöversikt efter att september månads inflationsförväntningar publicerats. Sedan förra månaden har inflationsprognosen från just penningmarknadens aktörer (vilken publiceras månadsvis) sjunkit på 1 och 2 års sikt, men ökat något på 5 års sikt. Medan det senaste inflationsutfallet gått upp har låneräntorna generellt gått ned marginellt.
Utmärkta sparräntor återfinns därmed för närvarande för löptider mellan 1 till 3 år. Dessutom har även spannet med OK sparräntor för olika löptider ökat.
Förklarande detaljer finns i samband med tidigare översikt ( Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske ).
Måste slå ett slag för Northmill. Inte bästa räntan (2.20% rörlig) men sjukt smidigt att bara kunna swisha omgående till ordinarie bankkonto!
Ja jag gillar verkligen Northmill. De har mycket bra debet kort också som inte tar extra avgifter att använda utomlands. Visas påslag kommer du aldrig ifrån men inga extra avgifter så har använt det flera gånger när jag rest runt i Europa. Väljer du rätt bankomat så blir det inga extra avgifter heller.
Kan bara instämma om Northmill-kortet och även när det gäller uttag i bankomat utomlands.
Man ska i princip undvika alla bankomater som står fritt och inte i anknytning till ett bankkontor. Ta t.ex. aldrig ut pengar i en bankomat på flygplats, tillkommer massor av avgifter i sådana.
Jag är intresserad av det uppdaterade Månadssparkontot 2,75 % på Sparbanken Spira (Sammanslagning av Åtvidabergs Sparbank och Tjustbygdens Sparbank).
Tänker att det kan vara bra för buffertspar. Är det någon som har testat detta konto? Undrar även om uttag går snabbt till Swedbank om man skulle behöva använda bufferten?
Den stora förbättringen som det verkar är att de har fria uttag nu. (Tidigare: 1 fritt uttag per år, därefter avgift 2 % på uttaget belopp, dock högst motsvarande årets intjänade ränta)
Begränsningarna är:
- Max sparande 2000 kr/månad
- Ränta på sparande upp till 200 000 kr
- Max ett konto
Förstår jag det rätt att man med detta konto max får spara 2000 kr/mån, dvs aldrig sätta in ett belopp större än 2000 kr?