Jag öppnade ett konto. Det gick bra. Verkar inte ha samma standard IT-lösning som de flesta nischbanker har. Inga problem dock.
Kan återkomma med mer feedback efter att jag flyttat in och ut lite slantar också.
Jag öppnade ett konto. Det gick bra. Verkar inte ha samma standard IT-lösning som de flesta nischbanker har. Inga problem dock.
Kan återkomma med mer feedback efter att jag flyttat in och ut lite slantar också.
Löste ett konto igår, det gick ganska smidigt så jag ska testa att göra en insättning.
På deras hemsida står det att fasträntekonton kommer inom kort, ska bli spännande att se vilken ränta de kommer att erbjuda där!
Upplevde också att det var en smidig process att skapa konto, gjorde en insättning idag så lär dyka upp där imorgon!
Jag gillar Northmill sparkonto väldigt smidigt inte bäst ränta 2.2% just nu men mycket smidigt.
Uttag gör man via swish och insättning också swish.
Begränsning uttag max 25000 per dag
Var inne på Northmill ett tag, mest för att det verkar så smidigt med Swish för insättningar och uttag.
Däremot såg jag att de kapitaliserar räntan årsvis, medan Brixo verkar köra månadsvis kapitalisering. Så blir en bra effektiv ränta där med 3,04%.
Den sparränta som i princip alla aktörer anger, oavsett hur ofta räntan krediteras, är effektiv årsränta. Det skulle färför förvåna mig om inte Brixo gör likadant, dvs erbjuder 3,0% i effektiv ränta och något mindre i nominell årsränta. Eller har de skrivit 3,04% någonstans?
3,04 % står nog ingenstans vad jag vet, men räntan på hemsidan benämns som nominell i deras allmänna villkor, så jag räknade lite snabbt själv vad den effektiva räntan i så fall skulle landa på.
Ni som provat, sätter man in på konto eller gör man en betalning med OCR? Hur snabbt går uttag?
Eftersom de hänvisar till sin egen hemsida för den nominella räntan, och där endast skriver siffran 3,00%, så håller jag med om din slutsats.
Blir intressant att se om de backar eller om de faktiskt tänkt igenom detta ordentligt
Allmänt så brukar Jämför räntor på sparkonton - 3 månader till 5 år | Konsumenternas vara duktiga på att göra de olika alternativen jämförbara räntemässigt (se de små frågeteckens-ikonerna på t ex Froda och Lea Bank som betalar ränta månadsvis). Men trots att Konsumenternas lista uppdaterades idag har de inte med Brixo.
Tycker Borgo har ett bra sparkonto. 2,60 utan bindningstid med insättningsgaranti. Sänkte inte räntan vid förra räntesänkningen.
Som ett tidigare (och fortsatt) skräplånsföretag är de antagligen för vana vid att man ska försöka gömma effektiv ränta så långt som möjligt och bara prata om nominell ränta ![]()
Billig finansiering oavsett för dem, deras AT1-obligation betalar de 3m stibor+12% på
Jag har Bluestep. Tycker de är bra. 2,4% rörligt och kan göra flera uttag per år
Skapade precis ett sparkonto på Brixo.
Väl inne står det att man måste mejla till dem för att göra ett uttag från kontot. Känns sådär och lite osäkert när pengarna blir tillgängliga om någon ska göra en manuell överföring. Blir nog inget insatt och troligen avslutat inom 14 dagar.
Hur många av er brukar googla på FI + banknamn?
Finansinspektionen granskar olika banker och just nu inväntar jag spänt på resultatet från granskningen av Moank som påbörjades i juni 2025. Tidigare har de granskat BROCC och Hoist, Swedbank m.m har jag för mig och det gick väl bra så hoppas inte det är något problem
Man sätter in pengar på kontot med hjälp av bankgiro och OCR!
In kom pengarna iaf. Dagen efter de skickades.
Återstår att se hur länge räntan håller sig kvar på 3% och hur det går att få ut slantarna igen.
Vad menar du med det? Ett stort hypoteksbolag med många större välkända aktörer som är anslutna?
Brixo är det första (hittills) av konsumentkreditbolagen som skaffat licens som kreditmarknadsbolag efter att den nya lagen infördes för att begränsa förekomsten av företag med vad som anses vara skadligt dyra lån. Stommen för bolaget är fortfarande små privatlån och krediter med räntesatser uppe vid räntetaket.
Startat ett konto idag. Det står att uttag snart går att göra på “min sida”, just nu måste man kontakta dom för uttag. Jag väntar med större insättning när uttag går smidigare.
Konsumenternas lista innehåller fortfarande inte Brixo, även efter ny uppdatering av listan i förrgår.
Inte heller Compricer inkluderar Brixo och har alltså hittills inte lyckats uppnå sin uttalade ambition “att samtliga sparkonton som finns på den svenska marknaden ska finnas med i jämförelsen” ( Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer )