Vilket sparkonto är bäst just nu?

Nej, så länge jag har högre lån än banksparande kan jag räkna kostnaden för sparpengarna=låneräntan.

Om jag nu t ex skulle välja bundet sparande 12 månader med 3% sparränta för lånepengar som är bundna motsvarande period till 2,9% låneränta så kommer jag om ett år ha tjänat 0,1% på detta arrangemang före kapitalskatt - oavsett om periodens inflation skulle visa sig ha blivit 0 eller 10%.

Detta (motsvarande) kan jag sedan fortsätta göra för att förhoppningsvis fortsätta få inflationsoberoende bidrag på det jag sparar så länge mitt totala sparbelopp understiger mitt totala lånebelopp.

Någon annan som har Lea Bank som kan logga in på sitt konto?

Jag får bara ett felmeddelande om att jag “Inte har något konto” hos dom… har ett sparkonto med över 100k på där :grimacing: förhoppningsvis är man inte helt rökt men jag antar att insättningsgarantin gäller även vid bedrägeri eller hur?

Har själv ytterst lite på Lea Bank, men det såg normalt ut när jag nu provade att logga in.

En sak jag tänkt på: har många av bankerna med bra ränta och insättningsgaranti köpt samma datorsystem? Flera har identiska gränssnitt.

2 gillningar

Kanske ska starta en bank själv :thinking:

Det kanske är för att vi lätt ska känna igen oss.

Haha har också tänkt på det. Ibland blir jag förvirrad kring vilken jag är inloggad hos :rofl:

1 gillning

Nu verkar de i alla fall ha sänkt till 2,75%.

Fick meddelande att det just nu bästa fasträntealternativet (1 år till 3% hos Multitude bank med insättningsgaranti från Malta) tyvärr försämras på fredag. Så överföring i morgon 7/8 är sista chansen:

För nya Fasträntekonton som öppnas från och med den 8 augusti 2025 gäller följande räntor:
3 månader: 2,65 %
6 månader: 2,70 %
12 månader: 2,75 %
24 månader: 2,80 %
36 månader: 2,85 %
(Multitude Bank Sparkonto | Flexibla konton & konkurrenskraftiga räntor | Multitude Bank)

1 gillning

Hoist har 2,9% på både 3 och 6 månader.

2 gillningar

Froda har 2,90 för 3 månader och 2,90 för 6 månader.

1 gillning

Dags för ny ränteöversikt efter att augusti månads inflationsförväntningar av penningmarknadens aktörer publicerats. Sedan förra månaden har både inflationsförväntningarna och det senaste inflationsutfallet gått upp.

Utmärkta sparräntor har i princip försvunnit (3% på 3 år ligger precis på gränsen) men en hel del OK alternativ med olika löptider upp till 3 år återstår.

Förklarande detaljer finns i samband med tidigare översikt (Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske).

2 gillningar

Hoppas det löste sig. För mig var det mi dre kul. Hade 150 000 hos en bank och fick plötsligt felmeddelande när jag försökte logga in. Visade sig att det förekommit interna oegentligheter. Stulna pengar. Blev rättssak men tror inte någon kund fick tillbaka pengarna

2 gillningar

Fy fan. Vilken bank och när i tiden var detta?

Det var knappast en bank, utan något finansbolag med inlåningsverksamhet såsom 24Money eller liknande.

1 gillning

Ja, då var det.

Hallå alla!

Kollar lite runt lite efter bästa sparräntan som erbjuds för konton med fria uttag. Bästa jag hittar är 3% (Brixo AB). Bra/dåligt? Finns något ännu högre med samma villkor?

2 gillningar

Det som har högst ränta idag kanske inte har det imorgon.

Jag har SBAB och Moank (2.85%).
SBAB har alldeles för låg ränta, behöver byta.
Men Moank har lång uttagstid.

Har inte testat Brixo men allt med statlig insättningsgaranti brukar ju funka bra.

Verkar vara nya på sparkonton. Blir intressant höra kommande kunderfarenheter och dessutom se Brixos övriga sparprodukter som de nämner är på gång.

1 gillning