Har också Morrowbank, fördel är också att räntan sätts in månadsvis utan att skatt dras innan, tror det är för det är en Norsk bank. De har 2,4% rta. i dagsläget.
Det stämmer och att det är en norska bank.
Hoistspar tar tillbaka ledarpositionen med högst sparränta efter dagens höjningar:
- Sparkonto Fast 3 månader 2,90%
- Sparkonto Fast 6 månader 2,95%
- Sparkonto Fast 12 månader 2,95%
- Sparkonto Fast 24 månader 2,95%
- Sparkonto Fast 36 månader 2,95%
EDIT: Dessutom verkar Hoistspar nu erbjuda möjligheten att skräddarsy eventuell automatisk ombindning efter den inledande bindningstidens slut, genom att i förväg t ex välja ett specifikt belopp (det som ej binds om betalas ut till ens angivna bankkonto).
jag har mitt sparande med ränta på Northmill. Rörligt 2,2 % och är väldigt nöjd med dem!
Någon som testat att spara på Zaver? Jag har snart gjort det ![]()
2,6 rörligt och upp till 3.2 fast med statlig insättningsgaranti.
Inte jag. Är lite försiktig innan de finns med på Konsumenternas och till viss del Compricers jämförelselistor.
OK. Kanske klokt.
Jag testar lite och återkommer med intryck och erfarenheter inom kort.
Vad tror vi om Zaver? Kommer de kunna hålla höga räntor eller är det bara i början för att locka kunder?
Att det ständigt sker förändringar på räntetoppen har vi sett i många år, och jag tror det kommer fortsätta så även framöver. Det känns naturligt att det finns en gräns för hur mycket kapital en finansiell aktör är intresserad av till en viss kapitalkostnad, och när man är nöjd behöver man sänka räntenivån tills nästa gång förutsättningarna motiverar ytterligare räntehöjningar i förhållande till konkurrenterna.
För mig som huvudsakligen använder mig av överlappande fasträntekonton är det inget problem att den aktör som denna månad erbjuder den högsta räntan är en annan än förra månaden. Oavsett om det handlar om att tillfälligt locka kunder eller något annat har jag varje gång möjlighet att välja den aktör som just den dagen har det mest attraktiva fastränteerbjudandet. Och göra motsvarande val nästa gång det är dags.
Det återstår att se.
Upplägget är tillräckligt intressant för att jag ska flytta delar av mitt sparande dit i alla fall. Inte minst för att hamna på väntelistan för Zaver Premium (flexkonto med 2.9% ränta).
Testade att skapa ett konto och göra en överföring. Det finns olika metoder för överföring, men testade att göra en direkt insättning. De använder Tink för att “logga in” till min bank. Då ser man alla konton och saldon. Men samlar Tink in något mer som inte är så tydligt? Tex alla transaktioner på kontona? Antingen till Tink själva eller även till Zaver.
Edit: såg också i min internetbank att Tink låg godkänd för att löpande kunna hämta uppgifter. Vet inte exakt vad det betyder, men det känns lite sådär. Det behöver inte vara något konstigt, men när jag inte vet vad det innebär eller är insatt kring detta så ger det en oskön känsla.
Tink ägs av Visa och används av oerhört många banker och andra (t.ex. Kivra vid betalning av fakturor). Open banking-plattform.
Nu har jag skapat två konton. Ett rörligt och ett fast.
Väldigt trevligt interface.
Lite för trög insättning via Tink. Typ två dagar. Ev går det snabbare med bankgiro.
Kul att det händer saker på sparmarknaden! Compricer missar fortfarande både Brixo och Zaver, men har precis fått med nykomlingen Fedelta Sparkonto – Spara tryggt och enkelt hos Fedelta | Fedelta
Medhåll! Mycket trevligt.
Trodde insättning skulle ske något snabbare via Tink än via BG men det är nog dött lopp mellan de två.
Zaver ser intressant ut men varför kommer dem inte upp när jag söker om insättningsgaranti här? Övriga banker som skrivits om finns där.
Någon som har erfarenhet av Fedelta? Inte hört om dem tidigare men bra med 3% ränta på 6 månader.
Zaver = Frink AB
Andra får gärna bekräfta men på Zavers hemsida (Zaver | Om oss) verkar det existera ett annat företagsnamn:
Amir Marandi VD & Grundare, Zaver (Frink AB)
Edit: Tvåa på bollen…
Tycker Zaver gör det bättre än många andra aktörer just nu.
- En användarvänlig och lättöverskådlig app.
- Bra rörlig ränta med månadsutbetalning.
- Möjligheten att öppna fler än ett sparkonto, perfekt för olika sparmål.
- Smidiga insättningar. Väntar bara på funktionen att kunna aktivera ett månadsspar.