Vilket sparkonto är bäst just nu?

Det ser ju bra ut! Däremot så kan man inte få ut ett kontobevis via varken hemsidan eller appen. En samlad överblick med ens personliga data i kombination med ägt konto. Känns inte som rocket science. Framförallt inte när detta är något som krävs av till exempel en storbank när man vill göra en större överföring.

Har någon lyckats sätta in pengar på Zaver via Tink och hur lång tid tog det?

Det har gått tre arbetsdagar sedan jag initierade insättning av en större summa via Tink. Pengarna har inte dragits ännu.

Vad vet vi om deras premium konto med 2,9% i ränta, har det kommunicerat något gällande krav om minimum 100 Tkr på kapital, när det lanseras etc? Får lockprodukt vibbar!

På deras hemsida står det följande:

Zaver Premium är ett exklusivt sparkonto med högre ränta och begränsad tillgång. Kontot fungerar som ett Zaver Flex-konto – med fria uttag, fria insättningar och utan avgifter.

Ett dygn tar det för mig.

1 gillning

Testar 6-månader a 3.1% ränta nu. So far so good :slight_smile:

Uppdatering: Snabb insättning. Standard användargränssnitt.

1 gillning

Det var inte länge Fedelta var i räntetoppen inte.

3 och 6 månader sänkta till 2,65% nu :frowning:

1 gillning

Tur du hann med att välja 3,1% för 6 månader.

Tråkigt att de sänker.

1 gillning

Japp på bägge.

Skulle tro att Hoist ligger bäst till nu igen. De är dessutom inte lika hattiga med sina räntor.

3 gillningar

Håller med, Hoist brukar dessutom vara duktiga att annonsera ränteändringar i förväg.

Bara för det så kommer dock även Hoist att sänka sina räntor i nästa vecka. Senast på tisdag 4/11 behöver pengar vara insatta på ett nyöppnat konto för att få deras nuvarande räntor:

• Sparkonto Fast 3 månader 2,95%

• Sparkonto Fast 6 månader 3,00%

• Sparkonto Fast 12 månader 3,00%

• Sparkonto Fast 24 månader 2,95%

Källa: Nyheter - hoistspar.se

Om jag förstår det rätt så har man sedan ytterligare 14 dagar efter den första insättningen på sig att göra ytterligare insättningar till samma fasträntekonto, och får då i slutänden samma ränta som låstes vid den första insättningen (om denna möjlighet är viktig för den som läser detta så dubbelkolla först med Hoist för säkerhets skull).

3 gillningar

Just i dag verkar det för övrigt fortfarande vara Zaver som leder ränteligan på löptiderna 12 mån (3,1%) och 24 mån (3,2%). Källa: Zaver | Våra Sparkonton

Tack för varningen!

Du verkar ha rätt om insättningreglerna

”Hur många insättningar kan jag göra till Sparkonto Fast

Obegränsat antal insättningar är tillåtet under 14 dagar från det att den första insättningen syns på kontot. Räntan på kontot fastställs när den första insättningen är kontot tillhanda.”

1 gillning

Hoist har konkurrenskraftig ränta!

1 gillning

9 dagar senare är läget detsamma, Compricer missar fortfarande både Brixo och Zaver. Det känns som hög tid för Compricer att skärpa sig, alternativt revidera sin hemsidestext: “Vår ambition är att samtliga sparkonton som finns på den svenska marknaden ska finnas med i jämförelsen“.

Däremot finns alla tre nykomlingarna Brixo, Zaver och Fedelta med på Konsumenternas jämförelsesida Jämför räntor på sparkonton - 3 månader till 5 år | Konsumenternas trots att den sidan tyvärr inte uppdateras lika ofta.

3 gillningar

Ja, de har inte med alla banker och knappt några länkar längre.

Trött på att försöka hoppa sparkonto ofta, så jag masserade Rörlig ränta - Alla lite och fick ut topp 20 räntor år för år. På det la jag sedan in färg på de konton/banker som funnits med i topp 20 minst tre av åren. Tanken är att man kanske kan se en bank som ofta ligger bra till. Sen kanske de har fullt med pengar och aldrig sätter en bra ränta igen.. :sweat_smile:

Sökbar: (Kunde inte lägga in tabell med färger i forumet)
https://www.lysator.liu.se/~axl/sparkonto/topplista.html

14 gillningar

Jag har inte hört/sett något ytterligare om detta från Zaver. Någon annan?

Jag frågade faktisk. Fick ett totalt goddag yxskaft-svar.

“Om du har minst 100’ hos oss så hamnar du automatiskt i kön för vårt premiumkonto. Vi kontaktar dig om du har fått ett.”

Dvs om man uppfyller kraven så är det bara att vänta. Inga garantier. Inga prognoser kring tid som det skulle kunna ta. Ingen möjlighet att förbättra sina odds.

1 gillning

Kör Resurs idag och tanken var att ligga kvar där ett tag då de verkar hålla ok ränta och jag inte orkar hatta runt. Men, nu är jag sur på Avanza som slutade med samarbetskonton som jag använde för andra sparkonton (mer målinriktat sparande) och gjorde det allmänt jobbigt och nu ger usel ränta på riktigt. Så vill därifrån. Såg då att Resurs kräver att man skickar in papper om man skulle vilja avsluta kontot, så där tänker jag inte öppna fler konton (om det ens går). Nu är jag på jakt efter något nytt alltså. Jag vill kunna ha flera konton på samma ställe och fria uttag utan fördröjning med så bra ränta som möjligt.

Verkar som att Serafim, Santander och Collector fixar detta. Borgo, Morrow erbjuder endast ett konto per person. Har jag fel eller missar jag någon klockren aktör? Serafim verkar ju varit duktiga på att hålla en bra ränta över tid, vilket är viktigt då jag som sagt inte orkar byta hela tiden.

Har fått liknande svar. Har själv satt in 500 tkr utan att få tillgång till det kontot. Det låter som en lockprodukt i mina öron.

1 gillning

Ett alternativ kan vara att sätta in pengar på en norsk bank (inte filial i Sverige). På t.ex. DNB gäller följande fasta räntor:

Terms and conditions for fixed-rate deposits

Fixed-rate deposits 3 months

4,40 % per year

From NOK 10,000 to NOK 8 million.

3 months deposits: 4,40 % per year, minimum NOK 10,000

6 months deposits: 4,35 % per year, minimum NOK 10,000

1 year deposits: 4,30 % per year, minimum NOK 10,000

2 years deposits: 3,70 % per year, minimum NOK 10,000

De har också ett Sparekonto Pluss där följande anges:

Interest rate in Sparekonto Pluss

4,00 % per year

Applies to deposits from NOK 500,000 up to NOK 2 million 3,50 % from NOK 100,000 up to NOK 500,000.

De har insättningsgaranti upp till 2M NOK, kan dock tydligen vara problem med att öppna konto ifall man inte har någon anknytning till Norge. Sen har man (finns tydligen enligt annan tråd på forumet de som inte håller med mig) en valutarisk som kan slå åt olika håll.

När det gäller sparkonton i annan valuta finns det nog ingen på forumet som hävdar att det inte innebär en valutarisk.

2 gillningar