Någon som har erfarenhet av Coeli? De har väldigt bra sparränta.
Vi kan väl kosta på att även skriva ut sparräntan som gäller 9 nov 2025.
-
Sparkonto rörlig ränta: 2,50%
-
Sparkonto 3 månader: 2,90%
-
Sparkonto 6 månader: 2,85%
-
Sparkonto 12 månader: 2,75%
Min erfarenhet har varit god.
Var bara beredd på att det tar lite längre tid att få ut pengarna. För Sparkonto med uttagsdagar – rörlig ränta gäller att uttag till föranmält externt bankkonto utförs femte (5) bankdagen efter Kontohavarens begäran.
Så länge Coeli inte förkortar eller åtminstone för potentella kunder är tydliga med sina uttagsrutiner så har de ett klart minus i mina ögon.
Dessbättre finns det konkurrenter som dessutom erbjuder lika bra eller bättre ränta, t ex just nu Zaver | Våra Sparkonton med 2,6% rörligt, 2,9% 3 mån, 3,0% 6 mån, eller 3,1% 12 mån.
Tack! När man söker på Riksgälden efter banker/institut med insättningsgaranti, så finns inte Zaver med. Jag är lite trygghetsknarkare och blir lite nervös av det.
Zaver, formellt känt som Frink AB finns med på listan.
Hehe, vet inte vad som känns tryggare av att inte finnas med eller att finnas med med namnet Frink AB.
Även om det går att få ännu lite högre räntor på vissa löptider är det kul att se att Brocc höjer sina räntor till klart vettiga nivåer. Och första gången jag ser en så jämnt stigande ränteserie: 2,91% (3 mån), 2,92% (6 mån), 2,93% (12 mån), 2,94% (18 mån), 2,95% (24 mån), 2,96% (36 mån), 2,97% (48 mån) resp 2,98% (60 mån) ![]()
Kikade på BROCC. Man ska tydligen koppla sitt vanliga bankkonto i sin vanliga bank för att sätta in och ta ut. Gick till Tinks hemsida, men blir inte riktigt klok på vad det är, fungerar. Och är min vanliga bank okej med Tink. Fördelar/nackdelar? Zaver verkar också ha det. Kommer kanske fler börja använda Tink? Och varför kan dessa kreditinstitut inte bara använda vanliga sätt för att kunna överföra och ta emot direkt mellan de kreditinstitut jag vill överföra emellan? Så man slipper blanda in sin vanliga bank, som alltid knorrar.
Använder Morrow och Moank just nu för ganska stort belopp, då jag är i stay rich/uttagsfas. Har resterande ca 70 % i globala och svenska indexfonder.
Kan tänka mig att flytta mellan kreditinstitut ungefär högst en gång om året. Naturligtvis helst inte alls. Och vilka som har högst skiljer sig ju under året, så vill försöka ligga kvar hos företag som ligger bland de högsta över tid.
Min vanliga bank LF verkar inte heller gilla när jag flyttar stora pengar fram och tillbaka via dem. Även om jag kan visa var de kommer ifrån och var de ska. Numera måste stora belopp göras över telefon dessutom.
Brocc är inte en bank utan ett kreditmarknadsbolag, och skillnaden mellan dessa licenser är just att kreditmarknadsbolag inte behöver vara anslutna till de stora betalningssystemen med IBAN etc. Banker har det kravet, och står under mycket strängare regelverk och dyrare licens. Kostnadsfråga alltså.
Tack, har förstått att det är något åt det hållet, men mer en kostnadsfråga alltså. Regelverket för sparande borde väl dock vara lika starkt, då de fått insättningsgaranti..
Detta med Tink, då? Det lär väl också kosta pengar för kreditinstituten att använda. Eller är det kanske billigare. Annars förstår jag inte vitsen med att inte köra på det traditionella sättet och dessutom möjliggöra transaktioner kreditinstituten emellan. Som det är nu när man måste använda sin vanliga bank som transaktionsbank blir det lite av en mental inlåsningseffekt, då bankerna knorrar över stora belopp och jag drar mig ibland från att flytta till kreditinstitut med bättre ränta.
Har lämnat Morrow. Flyttar till Zaver som har bättre räntor nu.
Hoist har jag kvar för de pengar som jag vill låsa en tid.
Regelverket kring insättningsgarantin är samma, men regelverket kring deras allmäna verksamhet är slappare så i teorin är det högre sannolikhet för oegentligheter.
De behöver någon hantering av flödet av kapital. Detta kan de göra in-house eller köpa in, och här får man förmoda att Brocc kommit fram till att den externa leverantören Tink ger bäste värde för pengarna. Brocc är ju ett väldigt litet företag så det kan vara billigare än att anställa en person.
Vet du om hur många konton man kan skapa/öppna på Zaver?
![]()
Igen aning.
Vet inte riktigt. Minst tre iaf eftersom jag har det ![]()
Vill bara säga att jag sett denna tråd poppa upp längst upp dagligen sedan jag kom till detta forum. Utan att läsa alla 900 svar undrar jag hur mycket som verkligen går att diskutera gällande en så trivial fråga som går att lösas med 5 sekunder på google
.
Haha. Bra fråga.
Det kokar mestadels ned till följande frågor:
- Vågar jag ha mina pengar på ett litet institut?
- Är de säkra där?
- Är det lönt att flytta pengar för att få bättre ränta?
Enligt mig och några till är svaret ja på samtliga. Enligt andra så är det en fullständigt livsfarlig eller kanske för ansträngande position. Därav 900 inlägg ![]()
OK några är också frågor som enkelt kan Googlas. T.ex. Vilket konto har högsta räntan just nu.
Personligen försöker jag av princip minimera användningen av tredjepartsleverantörer. Men med tanke på att jag har konton hos Brocc sedan tidigare så accepterar jag bevisligen Tink om det inte finns några alternativ ![]()
För Zaver verkar det dock finnas alternativ, åtminstone när det gäller insättning, så där har jag använt vanliga bankgiro-betalningar.
Hitintills har jag inte upplevt några problem med varken Zaver, Brocc eller Tink.