Hade precis kontakt med Zaver. De kände redan till problemet med LF och skulle mejla över ett kontobevis. Fast till LF:s försvar kan man ju säga att det är väldigt enkelt att bara lägga till namnet i kontoinformationen, vilket LF själva har. Zaver sa dessutom att de jobbade på det, så det lär ju komma.
Inga problem att skicka pengar från Handelsbanken till Zaver iallafall.
Ganska roligt egentligen. LF nöjer sig alltså med ett dokument som jag hade kunnat skapa själv i datorn, men de nöjer sig inte med mitt ord. Sedan hänvisar de till penningtvättlagen. Jag påpekar för personen i telefonbanken att även dokumentet kan jag ha förfalskat, att de inte har en aning om det är korrekt eller inte. Men hon bara upprepar som en papegoja att de enligt penningtvättlagen måste ha ett underlag. Uppenbarligen oavsett äkthet. Sedan ska jag stå och rabbla upp bankgiro och OCR-nummer för tre olika konton, för att hon sedan skickar ett digitalt dokument för mig att signera.
Detta är verkligen absurt. Varför lobbar de inte för att jag kan ge dem behörighet att se ägaren bakom konton jag skickar till, så hade alla problem varit ur världen. De kunde då se att jag är ägaren till kontona hos Zaver. Det borde egentligen var självklart att det står till vem pengarna går.
Funderar nu starkt på att byta bank. Bytte till SBAB för bolånet när LF inte ens kunde ge mig en bättre ränterabatt än räntan jag fick hos SBAB. Så att förhandla varje år lönar sig inte. Hade de gett mig någon bara någon punkt bättre ränta hade jag kanske stannat kvar.
Jag har satt in på Zaver från Swedbank. Inga problem, inga frågor.
Har någon lyckats få tillgång/ bli inbjuden till Zaver premium? Har mina tveksamheter till hur utbrett den är.
Nej…har just begärt flytt från MOANK till Zaver( via min storbank).
Skulle vilja bli inbjuden till Zaver Premium…
Zaver sa att det bara är de som kan bjuda in. Just nu blir man enbart inbjuden att ställa sig på väntelista om man sätter in minst 100 000 kronor. Men de kunde inte svara på hur länge man behövde vänta på att få tillgång till kontot.
Misstänker starkt att ingen blivit inbjuden ännu ![]()
Ja…känns mer som att de vill locka in kunder till sig. Ännu ingen som fått den dealen.
Fast spelar det någon roll? Deras ränta för fasträntekonton är ju i topp. Jag körde tre resp sex månader med 2,9 resp 3,0 %.
Hur/vart stället man sig i kön?![]()
Tror man behöver sätta in mer än 100 000kr. Kolla på deras hemsida för mer info.
Jag fortsätter att uppmana Compricer att skärpa sig: Trots att Brixo varit tillgängligt över 2 månader och Zaver över 1 månad saknas fortfarande båda dessa på Compricers jämförelsesida. Speciellt allvarligt med tanke på att det handlar om attraktiva sparalternativ med räntor i absoluta toppskiktet.
Även med sina längre uppdateringsintervall är det istället Jämför räntor på sparkonton - 3 månader till 5 år | Konsumenternas som har den mest kompletta översikten.
Jag gjorde en egen tråd men min fråga men fick inga svar, så jag vänder mig hit där många är aktiva! Jag letar specifikt efter sparkonton där det går att göra överföringar från sparkonto i annan bank. Alltså, pengarna ska inte behöva föras över från transaktionskonto/lönekonto, man ska kunna göra en överföring, inte en transaktion med bankgiro och OCR.
Har någon tips och erfarenhet, så jag slipper öppna konton i varje bank och testa mig fram?
Jag har märkt att Zaver och Nordiska endast erbjuder ”betalnings”funktionen med Bankgiro och OCR. Exempel på banker som erbjuder överföring är SBAB, Avanza och Marginalen.
Anledningen till att jag vill ha det såhär är att jag redan har ett större belopp på sparkonto som jag vill flytta till bättre ränta, men min vanliga bank börjar gnälla när det gäller större belopp.
Vi kanske ska göra en egen sammanställning?
Egentligen så räcker det med topp 3 lr top 5 i varje kategori. Kanske räcker med ett inlägg i denna tråd som uppdateras vid förändringar. Lr en egen tråd? Pinnat inlägg?
Tror att t.ex. du, jag och @Thompa.th och ev någon till har tillräcklig koll för att hålla topplistan bättre uppdaterad än vad de sidorna som borde klara det gör.
Det är tyvärr så att de flesta inom toppkategorin när det gäller högsta ränta kör med bankgiro och ocr. De jag kan komma på med överföring till eget bankkonto är Nordax och Resurs.
Men även om de har bankkontonummer kan det vara så att du måste förregistrera ett uttagskonto och då måste det förmodligen bli till din vanliga bank. Så det är helt enkelt svårt att byta sparkonto utan mellanlagring hos “vanlig” bank.
Tack för svar! Ska kolla upp dem. Vill gärna ha ett smidigt system för att maximera ränta utan mellantransaktioner.
Jag skulle själv försöka åtgärda detta grundproblem snarare än att försöka navigera runt det. Jag ser en fördel för mig själv, och även för min vanliga bank, att också de är införstådda med mina rutiner.
Det är fullt rimligt att man som privatperson med jämna eller ojämna mellanrum vill flytta sparpengar från ett sparinstitut till ett annat. Och då blir det helt naturligt att ens bank ser att det efter ett tag kommer tillbaka pengar (ibland ökat med erhållen ränta) som tidigare skickades iväg.
Försöker man istället navigera runt grundproblemet ökar risken för merarbete och eventuella problem den dag man ändå vill/måste föra tillbaka pengarna till ens vanliga bank. En större insättning efter en längre tidsperiod kan göra banken misstänksamma på historik och ursprung etc. Se vidare tidigare inlägg från i somras:
Trögheten med bankgirot är förstås i allra högsta grad genomtänkt, finns ingen rimlig anledning att det ska ta flera dagar att flytta sina pengar mellan olika banker. Konsekvens exempelvis följande scenario:
- Startade ett fasträntekonto hos nischbank H med 3% ränta
- Startade överföring till min vanliga bank från nischbank E där ett fasträntekonto förfallit
- Väntade till pengarna anlänt till min vanliga bank
- Gjorde en bankgirobetalning från min vanliga bank till nischbank H
- När pengarna anlände till nischbank H hade räntan sänkts till 2,9%
Helt orimligt som jag ser det.
Håller helt med om det negativa med långsamma överföringar! För den mottagande sidan kan det ibland vara värt att satsa på de aktörer som gör det enklare att undvika det scenario du tar upp. Jag tänker på dem som i förväg flaggar om kommande ränteförändringar och/eller tillåter en tillfällig “låsning” av räntesatsen.
T ex Hoistspar som både brukar säga till i förväg + tillåter multipla insättningar på samma fasträntekonto 14 dagar efter man “låst” räntesatsen genom att göra en insättning på minst 1 kr. Om jag kommer ihåg rätt så brukar även t ex Multitude och Aros flagga i förväg. Och även t ex Bluestep, Brocc och Fedelta ha olika former av räntelåsning.
Men gentemot många aktörer - t ex Zaver som för tillfället hör till de mest attraktiva räntemässigt - återstår tyvärr inget annat än att dubbelkolla deras ränta på morgonen innan ens bank har deadline för betalning som ska vara framme samma dag.