Vilket sparkonto är bäst just nu?

Det är väl så Lysa sparkonto fungerar?

2 gillningar

SBAB har en edge i möjligheten att automatisera överföringar, tycker jag. Har varje år ett mindre kapital hos dem som jag portionerar in på börsen. Räntan försöker jag lösa genom att binda allt som inte ska investeras inom sex månader. I genomsnitt får jag då (1,25+2,25)/2 =1,75% ränta för det första halvåret. Sista sex månaderna av året binder jag hälften på tre månader och upprepar proceduren. Återigen 1,75% ränta om vi antar oförändrat läge och totalt för året får jag alltså c:a 1,75*0,75+1,25*0,25= 1,625% ränta. Låter kanske meckigt, men det är bara ett fåtal klick för 0,4% extra ränta.

Pengar som inte investeras och som långsiktigt ligger på sparkonto på förvarar jag till 2% hos en annan nischbank. Man får inte vara lat om man har stor kassa.

Får man fråga varför du nöjer dig med mindre än de ca 3% man kunnat få med fasträntekonton det senaste halvåret?

Det gör jag inte. Man får dock inte högre än kanske 2,5% idag. Orkar inte hela tiden leta efter det bästa alternativet utan söker bara något som är tillräckligt bra.

Jag förstår. Det är helt klart en utmaning att det idag saknas en enkel jämförelsesida som både är komplett (ris till Compricer) och aktuell (ris till Konsumenternas).

Här i tråden brukar det dock komma tips, se t ex Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 1157 av Kanske för aktuella möjligheter att få ca 3%.

2 gillningar

(ros till denna tråden och hoppjerkan)

1 gillning

Jag har själv en del på sparkonto nu hos Brixio till 2,75%.

Jag har inte sett någon notering om sänkning av räntan. Är du säker att sänkningen inte enbart gäller nyöppnade konton?

Brixo sänkte mitt konto till 2.48% den 7:e januari.

Jag och även andra har fått personliga meddelanden om sänkning men det har skett på olika datum. Du kanske har ännu mer tur och får behålla det? :smiley:

Vad roligt för er! @LevaLivet Hur formulerade ni er? Jag har morrowbank idag men har flyttat mera dit men inte fått högre sparränta :slight_smile:

Jag formulerade ingenting. Flyttade mina pengar från Morrow då fick jag ett meddelande från dem att de höjt räntan. Bara så där.

Nu har jag flyttat tillbaka en massa pengar så det funkade ju :slight_smile:

1 gillning

Dom verkar dock bara ha två samarbetspartners som jag förstår det. Hur fungerar deras ombalansering om man har typ 500k innestående, om allt skulle flyttas till den som har högst ränta borde det blir lite knepigt, dessutom kan knappast insättningsgarantin gälla mer hos ett enstaka institut?

Så här skriver Lysa ang. insättningsgaranti:

”Eftersom vi placerar dina pengar hos flera kreditinstitut får du som utgångspunkt tillgång till fler insättningsgarantier (1 050 000 kr per samarbetspartner) när du sparar genom Sparkonto Auto.”

Källa: Sparkonto Auto med ränta och insättningsgaranti | Spara till din buffert med oss

Samma för mig. Jag flyttade tillbaka till Morrow bank. Fick 2.65%, rörligt.

1 gillning

Vilket är det jag skrev (eller åtminstone menade), samma insättningsgaranti gäller per institut så skulle man ha 2 miljoner hos Lysas sparkonto skulle bara hälten då rimligtvis kunna placeras hos institutet med högst ränta (alt att en miljon inte skulle omfattas av insättningsgarantin).

1 gillning

Deras lösning verkar vara att erbjuda en sparränta (för närvarande 2,12%) som ligger lägre än samtliga medverkande aktörers “normala” sparränta som de själva erbjuder individuellt (för närvarande 2,4% från Collector resp 2,45% från Borgo).

För min del går jag hellre direkt på de aktörer som är mest attraktiva. Eftersom jag föredrar fasträntekonton brukar även insättningsgarantigränsen lösa sig då det brukar variera över tiden vilken aktör som har det bästa erbjudandet.

Jag skrev typ hej, jag har hört att andra fått 2,65 % i ränta och undrar om jag också kan få det då mitt nuvarande sparkonto snart sänker till 2,48 % och jag letar alternativ. Tänkte att det är bäst att bara vara helt öppen och ärlig :slight_smile:

2 gillningar

Just denna bisats kan man möjligtvis utelämna så att Morrow inte får någon idé att erbjuda lägre än 2,65% :slight_smile:

Ah sant jag skrev nog inte det nu när du säger det utan bara att jag hade 2,75 % idag som skulle sänkas framöver.

Även denna detalj skulle man kunna utelämna, för att inte i onödan ge Morrow idéer att även de skulle kunna sänka till lägre än 2,65% :slight_smile:

Edit: Jag tänker att det viktigaste är grundmeningen du var inne på ovan: “hej, jag har hört att andra fått 2,65 % i ränta och undrar om jag också kan få det då … jag letar alternativ”.