Vilket sparkonto är bäst just nu?

Ja går att göra i appen :grinning_face::+1:

Vad går att göra i appen?

Höja belopp tillfälligt till 100k. Det visste du nog redan så info var nog mer riktat till Amanda, kanske går på Seb också. Ringa o och köa är ju inte det roligaste även om jag kommit fram inom 2 minuter när jag behövt ringa och höja mer än 100k. Hos Swedbank då.

Skulle ändra till 100 000 som tillfällig gräns, men då blev det strul med Swedbank.

Dom kunde se att jag fört över en större summa från en annan svensk bank till mitt konto i Swedbank, men när jag sen skulle föra dom vidare så ville dom ha in dokumentation på detta konto, suck…….

Supertips av dig, nu har även jag fått 2,65 % av Morrow trots att jag inte ens hade ett konto hos dem när jag skrev först :slight_smile:

4 gillningar

Kul att det gick :slight_smile:

Den grafiken du publicerat - är det hemmasnickrat eller någon annan stans? Inflationskopplade räntan - är det KPIF du syftar på?

Den är hemmasnickrad. Detaljer finns beskrivna i Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske och när det gäller den inflationskopplade räntan så är den uträknad som den ränta som efter 30% avdrag (motsvarande kapitalskatt) hamnar på KPIF-nivån.

Tyvärr ytterligare sänkning av Zavers rörliga ränta till 2,4% (flexkonto), i alla fall för nyöppnade konton. Mina existerande flexkonton ligger ännu så länge kvar på 2,5%, men påbörjar jag öppning av ett nytt verkar jag få 2,4%.

Jag fick ett meddelande igår om att de sänker till 2.4% den 22 januari.

1 gillning

Samma här.

Me3. Vilken röra det här med sparkonton.

Att räntesatserna ständigt ändras är främst en utmaning om man använder rörliga sparkonton.

Efter jag för egen del gick över till att huvudsakligen använda fasträntekonton slapp jag bry mig om ränteändringar på existerande konton. Dessutom värdesätter jag att fasträntekonton generellt ger högre ränta än rörliga sparkonton. Likviditetsaspekten för vanliga behov kan till stor del hanteras genom att använda multipla fasträntekonton med utspridda förfallodagar över året.

3 gillningar

Har 3,1% fastränta på Plus1 och nu 2,9% på Zaver. Rörligt också på Zaver men jag gillar inte att det tar ett par dagar att komma åt pengarna. Konstigt då jag egentligen inte kommit på i vilken sits jag skulle ha så bråttom då jag har flera kreditkort. Var så glad över Northmill med digitalt kort och snabba Swish fram och tillbaka. Satte in pengarna och hade 2% rörligt men det gick ner till 1% typ en vecka efter :joy::clap: Får se när huvudbanken börjar kräva dokumentation när det är så mycket rörelse. Trevlig helg :grinning_face::grinning_face::+1:

Det beror nog på vilka belopp det rör sig om och vilka belopp du normalt hanterar.

1 gillning

Froda gör en helt okej höjning på rörligt sparkonto från 2% till 2,50%.

3 gillningar

Avanza Banks sparkonto är märkligt, trots kontonummer med clearingnummer så går det inte att göra direktinsättning med numret utan man måste gå via Trustly, autogiro eller Swish. Har med att Avanzas bankkontonummet har 4+8 siffror istället för 4+7.

Riktigt tråkigt att SBAB har sänkt till 1,25%. Men samtidigt har jag blivit lat och orkar inte byta hela tiden. Varför finns ingen tjänst som flyttar pengarna åt mig. Och tar 0,1-0,3% avgift? Vem vill starta detta med mig? :joy:

1 gillning

Riktigt irriterande att Zaver snart sänker Flex räntan till 2.4%. Nu är tex Borgo ett bättre alternativ igen med 2.45%.

Tyvärr har Zaver även i dag (?) sänkt flera av sina bundna räntor:

• 2,80 % 3 månader
  • 2,85 % 6 månader
  • 2,90 % 12 månader