Helt enig! Min poäng var mer att man inte ska flytta sina pengar till Zaver just för premiumkontot.
Räntan på flexkontot är ju rätt bra redan som den är.
Helt enig! Min poäng var mer att man inte ska flytta sina pengar till Zaver just för premiumkontot.
Räntan på flexkontot är ju rätt bra redan som den är.
Hur många dagar tar det?
Din förklaring är rätt bra. Ofta kan det fungera bättre att föra över via SBAB (bl.a. stående överföringar går smidigt) istället för via kreditinstitutet.
Dags för både ris och ros till Compricer. Ris för att de fortfarande saknar sparalternativ från Zaver och Brixo (se t ex Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 1024 av Kanske ). Ros för att de listar Saldos höjda räntor innan dessa ens kommit upp på Saldos egen hemsida. Dubbelkollade att påbörja kontoöppnande ( Öppna ett fasträntekonto | Saldo Bank ) och de nya räntorna verkar stämma, t ex:
Saldo Bank är den enda aktör jag känner till som tillåter att man väljer bindningstid på månadsbasis. Något som kan vara en fördel om man t ex snabbt vill komma igång med en uppsättning fasträntekonton som förfaller spritt över året. De har insättningsgaranti från Litauen och - i alla fall när jag blev kund för ca två år sedan - sticker ut genom en förhållandevis krånglig ansökningsprocess där man behöver lämna mer info än vanligt.
EDIT: Saldo Bank var de som utmärkte sig genom att våren 2024 erbjuda fasträntekonton på 12-23 månader med 5% ränta.
Är det 2,50 % som är det högsta som erbjud på rörligt konto med fria uttag? Mitt Brixokonto sänks 20 januari från 2,75 till 2,48 så funderar på om jag ska orka byta.
En del, inklusive jag själv, har fått 2,65% rörligt hos Morrow. Tror dock att det är en specialare för att locka tillbaka gamla sparare som flyttat bort sina pengar.
Kan aldrig skada att kontakta dem och se om du kan få samma om du flyttar nya pengar dit.
Tack! Ska fråga.
Swedbank är lika krångliga tyvärr. De begärde utdrag från Northmill för att bevisa att det är mina pengar som jag flyttat från Northmill till Swedbank. Löjligt eftersom jag flyttade dessa pengar från just Swedbank till Northmill för 3 månader sedan för att få bättre ränta! Hur kan de inte kunna se detta i sina system?
Varför behöver man alltid mellanlanda pengarna hos sin huvudbank? Går det flytta direkt mellan olika nischbanker? Är trött på behöva visa utdrag till Swedbank och bevisa att pengarna är mina varje gång jag flyttar mellan banker
Martin förklarade det bra för någon vecka sen. Segt att Swedbank och LF är så krångliga. Jag har flyttat runt 100-150 k fram och tillbaka under 2025 och inte fått en enda fråga från SEB. Nu har jag precis flyttat till Skandiabanken så hoppas de är chill också ![]()
Jag skulle flytta högre belopp till Moank idag. Istället för att ringa LF begärde jag en insättning från LF direkt via Moank. Då begär man insättning från uttagskontot i sin vanliga bank. Får se hur det går. Dock stod det att det kan ta 2-3 bankdagar. Men jag slipper förhoppningsvis detta med att bevisa att det är mina konton hos Moank. Man kunde inte göra insättningen direkt till fasträntekontot, utan bara från det generella kontot med rörlig ränta. Men kommer det bara in där gör jag bara en internöverföring till fasträntekontot.
Jag är ju i början av uttagsfas, så har lite högre belopp på rullande fasträntekonton. Och då nischbankerna bjuder över varandra ibland, lär jag väl få mer problem med LF då jag kommer flytta oftare för högre ränta.
Skandiabanken är bra att ha att göra med..
Jag har haft den banken många år och flyttat ut och in väldigt stora summor genom åren och dom har aldrig ställt en fråga om pengarna ![]()
![]()
Har 2,55% på Rörlig på Brixio trots att den listade räntan ska vara 2,50 el dyl. Värt att beakta för dig.
Tänkt att det är pga någon form av premie för etablerad kund trots att jag är ny kund sen nån enstaka månad tillbaka.
Tack för svaret! Funderade precis på hur det var på just Skandia gällande detta efter att ha läst svaren ovanför ditt.
Froda har 2.9% och Nordiska 2.85% för 3 mån
Det är Brixo jag har idag på 2,75 % men har fått besked från dem att de sänker till 2,48 % från 20/1 tyvärr!
Skönt att höra. Jag är väldigt nöjd än så länge, tycker de har enklare gränssnitt än SEB och LF som jag hade tidigare och skönt att slippa betala för vardagsekonomin!
Flyttade precis Swish och kunde sätta beloppsgräns på 20 000 och stod att det till företag är gräns på 100 000, skönt bara det! Skulle swisha in pengar på Avanza häromdagen och hade tydligen gräns på SEB på bara 10k, snark!
Även Moank har 2,90 % på 3 månader, satte in där häromdagen.
Även som tillfällig gräns? På Swedbank går det att sätta 100 000 kr som tillfällig gräns vad jag kan se.
Nä tillfällig gräns hade jag kunnat ringa och fått, men det orkade jag inte. Gick att göra större överföring via Trustly direkt så det löste sig utan problem men ändå skönt att ha 100 k redan från början.