Flytta 100 000 per dag, då slipper du att ringa.
Kort svar nej. Dessutom över 50 000 måste man göra på telefon. Så hon ville att jag först skulle skicka skärmdump via meddelande på LF. Men eftersom det inte stod mitt namn i informationen om kontona, så gick det inte. Står bara kontonummer där. Så Zaver fick skriva och skicka via mejl ett intyg att jag var kund och vilka konton jag hade. Sedan skicka detta till LF som kunde se det när jag ringde upp igen.
Zaver sa att de aldrig varit med om detta behov förut, men skulle ta det vidare, så att namnet på ägaren av kontona skulle stå i informationen om kontona.
LF menade att de hindras av banksekretess att se vem som äger ett visst konto jag vill använda.
LF verkar vara en osedvanligt krånglig bank, om man ska tro vittnesuppgifter här på RT.
Ok, ja jag vet inte exakt hur det funkar men man tycker ju att båda bankerna har ju uppgifterna och kan skicka dessa ism transaktionerna.
Vi har registrerat namn och kontonr på LF hos vår nischbank, kanske därför det funkar utan problem?
Hej! Jag har sett att Saver betalar ut räntan varje månad. Hur fungerar det med Skatteverket meddelar de det automatiskt, eller måste man själv hålla koll och deklarera det?
För Zaver Flex (och Premium) betalas räntan ut varje månad – den första i månaden. Skatten dras direkt från ditt konto om det är tillämpligt. Enligt gällande skatteregler dras 30 % i preliminär skatt på räntan i samband med att den betalas ut. Om utbetald ränta under året är mindre än 100 kronor dras ingen skatt.
I och med att de drar skatten direkt från räntan när man kommit över 100 kr så är Zaver skyldig att rapportera in till Skatteverket. Så har det varit med andra nischbanker när man kommit över 100 kr.
Hos SEB skaffar man Bankid på kort och allt går utan strul på direkten. Aldrig upplevd strul även vid högre belopp. De ser ju vilka parter pengarna kommer ifrån/går till.
De kan inte se ägaren av kontot när du gör en bankgiro-betalning till ditt sparkonto hos tex Zaver. Banksekretess.
Lite fördröjd ränteöversikt efter tidigare publicering av december månads inflationsförväntningar ( Riksbanken - Origo Group ). Sedan förra månaden har senaste inflationsutfall minskat ordentligt. Låneräntor med löptider längre än 1 år har genomgående stigit medan de flesta sparräntor minskat marginellt.
Utmärkta sparräntor (grönt område) återfinns nu för löptider mellan 0,5 och 3 år. Fortsatt finns dessutom OK sparräntor (gula områden), speciellt på löptider upp till 0,5 år.
Förklarande detaljer finns i samband med tidigare översikt ( Den höga inflationen, inflationstrycket och riksbankens/Feds agerande - Nr 5190 av Kanske ).
Jag gjorde det nu. 100000kr från Sparbanken till Zaver gick bra ![]()
Går det inte att göra en vanlig överföring hos Zaver ?
Jag har sparpengar på SBAB och vill överföra till Zaver. Nu verkar det som att jag behöver flytta pengarna först till mitt länsförsäkringar och sedan till Zaver.
När det gäller uttag från Zaver går de att överföra direkt till Avanza eller behöver man gå via länsförsäkringar igen och sedan avanza?
De flesta kreditinstitut, så kallade nischbanker, har inga vanliga bankfunktioner för lönekonto, överföring och bankgiro etc, då det kostar för dem. Du måste ange ett uttagskonto i din vanliga bank, som uttag alltid gör still. Och du överför till nischbanker genom bankgiroinbetalning. Jag har också för mig att själva sparkontona inte är samma typ av sparkonto som hos vanliga, riktiga banker.
Någon annan kanske kan förklara bättre
Ni som gått över till zaver och satt in 100k - hur lång tid har det tagit tills ni fått premium-ränta?
Fick Premiumkontot väldigt snabbt, men beror kanske både på att jag även satte in större belopp på fasträntekonto till 3 % och att de fick fixa fram ett intyg där mitt namn stod med tillsammans med kontonumren, då LF krävde det. Under kontoinformation står inte namnet på ägaren med. De sa att de aldrig hört om problemet, men att de skulle se över det.
Jag har uppfyllt förutsättningarna för premium sedan oktober, utan att ha fått något erbjudande om premiumkonto.
Tilldelningen verkar vara ganska godtycklig, så det är inget jag räknar med.
Lite som jag misstänkte, vilket gör att förtroendet minskar
Samma här…inte fått erbjudande.
Ganska smart av dem egentligen, att locka med något som låter toppen men samtidigt är helt diskretionärt.
”The selection process is, however, not based solely on your balance or how long you’ve been a Zaver customer. Decisions are made at Zaver’s discretion, guided by our deposit strategy and an overall assessment of the company’s current liquidity and business needs.”
D.v.s. köp en lott och håll tummarna.
Ja, håller med. Inte så snyggt när sådant sker utan klara förutsättningar och med deras godtycke. Även om jag fick det. Hoppas de funderar ett varv till. Annars upplever jag sidan och kontakten som positiv.