Vilket sparkonto är bäst just nu?

Jahopp då får man flytta tillbaka till Morrow då… Det eviga hoppandet i jakt på livsavgörande 0.05-0.1%.

Skämt åsido.

1 gillning

Nej, jag kan inte se någon uppenbar nackdel med att flytta sparpengarna till ett konto med bättre ränta.

Jag har fortfarande 2,9 på Premiumkontot, alltså rörligt med fria uttag. Resterande större kapital bundet på 3 och 6 månader.

Då jag är i uttagsfas/stay rich med några års utgifter är varje procentenhet värd en del. Resten i globala och svenska indexfonder.

Ja, jag ser att jag för min del har kvar den gamla rörliga räntan, 2,6%, på Zavers vanliga rörliga konto. Antingen har de ännu inte hunnit ändra eller också väljer de att låta existerande kunder behålla de tidigare räntorna en period efter de sänkt för nya kunder.

Mitt 3-månaders sparkonto hos Nordiska löper ut om 10 dagar och jag funderar på att byta till Zaver. Hur snabba är överföringarna till och från Zaver?

Samma här.

Fick följande meddelande i appen:

”Räntan för flex-konton har ändrats och din nya ränta gäller från och med 2025-12-31.”

Gissningsvis gäller detta för alla befintliga flex-konto-kunder.

1 gillning

Gick på någon dag. Snabbt upplevde jag i alla fall. Minns inte exakt vilken dag och tid på dygnet jag betalade in, vilket ju påverkar.

Jag tror atta alla kommer att få meddelande succesiv från Zaver ang ränte ändring - fick min idag att de sänker

Fick samma meddelande

1 gillning

Det beror faktiskt lite på vilka övriga tjänster du har som kund hos Nordea, för om du minskar din aktivitet i banken kan du drabbas av höjda avgifter! Om du är en trogen stamkund med flera konton, lån, kanske pensionssparande, ja då är det inga problem. Men om du till exempel bara har ett lönekonto och ett sparkonto och ingenting annat, och sedan tar bort ditt sparkonto, så kan de börja ta betalt för att du använder ditt lönekonto och då förlorar du på det. Så kolla upp det innan du flyttar ditt sparande, eller alternativt kan du välja att inte flytta hela bufferten.

1 gillning

Finns det någon här som har erfarenhet om Fedelta, de erbjuder 2,45 % rörlig just nu?

Nej inte testat Fedelta men har testat både Brixo 2,48% ränta och Zaver 2,50% och båda dessa fungerar bra. Fedelta har lägsta insättning på 500 kr. De har insättningsgaranti så ser inga problem med att använda Fedelta.

1 gillning

Ni som flyttar större summor mellan olika aktörer, hur gör ni?

Har funderat på att flytta från Qliro till nån som kan erbjuda bättre ränta.

Men strulet att flytta större summor känns omständigt, att flytta 250 000-750 000 till mitt uttagskonto i Swedbank hoppas jag går bra men att sen flytta från Swedbank till en annan bank blir struligt.

Swedbank max 100 000 per dag, vid större uttag måste man väl sitta i en telefonkö i timmar och svara på en massa frågor för att göra överföringen?

Detta gäller nog alla banker.

Det finns en gräns för hur stora överföringar och betalningar du kan göra sammanlagt per dag. Gränsen är individuell och om du går över din gräns får du ett felmeddelande när du försöker göra din överföring. Du kan ändra beloppsgränsen genom att ringa Kundservice.

1 gillning

Om du gör en bankgiro-betalning så skall det inte vara några problem att flytta summor över 100 000 kr. Jag har Swedbank och har gjort ett flertal överföringar på belopp över 100 000 kr de senaste veckorna.

1 gillning

Jag måste bara instämma i det någon skrev tidigare i den här tråden: Hur kan något så trivialt ämne få så många inlägg???

Herregud, överför pengar till det konto med insättningsgaranti som ger bäst ränta. Om det inte längre gör det, och du tycker det är värt besväret, flytta pengarna till det konto (via din ordinarie bank) som övertagit förstaplatsen. End of discussion.

Jag har gjort så här flera gånger utan något som helst problem, gör så alla ni andra också.

2 gillningar

Allt är möjligt på RT :rofl::joy::+1:

1 gillning

Håller med men det verkar sitta djupt att misstro nischbanker.

Annars är det som du säger väldigt enkelt.

Finns det lösa pengar eller fasträntekonto som löper ut. Sätt pengarna där det är högst ränta just nu.

Enda anledningen att inte göra det är väl om antal pengar som ska vara på räntekonto är så få att det absolut inte känns värt besväret. Lite som frågan om hur mycket pengar det måste ligga på marken för att man ska orka böja sig ned och plocka upp dem :slight_smile:

Fast gör det inte det? Man öppnar ju kontona i båda bankerna med BankID och på vår nischbank anger vi namnet på mottagarkontot på LF och då borde det väl vara samma namn? Har aldrig haft några problem med detta.