Frågan passar nog bättre i korttråden men svar finns bland Frågor och svar på Northmills hemsida:
“Du får tillgång till ditt virtuella kort direkt när din ansökan om personkonto har beviljats och kan börja använda det omedelbart via Apple Pay eller Google Pay. Om du vill ha ett fysiskt kort kan du beställa det kostnadsfritt i appen eller på Mina sidor. Kortet levereras hem till dig inom 10–14 dagar. Det virtuella kortet gör att du kan börja använda ditt konto direkt – utan att vänta på postleverans“.
Någon som funderar på Hoistspars 6-månaderskonto med 2,8% sparränta?
I morgon måndag 20 april är sista dagen att öppna ett sådant konto innan räntan sänks ( Nyheter - hoistspar.se ). Sedan har du två veckor på dig att sätta in pengar och få räntesatsen som gällde när kontot öppnades.
Kudos till Hoistspar som inte bara brukar erbjuda attraktiva sparräntor utan också i förväg informerar om räntesänkningar.
Verkligen, inte minst med tanke på osäkerheten om det fortsatta händelseförloppet i mellanöstern.
Man kan jämföra och prioritera olika saker men personligen har jag exempelvis svårt att se att man med rörliga sparkonton skulle kunna nå 2,8% i snitt under de kommande 6 månaderna.
Ja, väljer man idag ett 3-månaderskonto med 2,7% ränta är en fråga om man om tre månader kommer att kunna hitta ett nytt 3-månaderskonto med 2,9% ränta.
Personligen tror jag inte det, men det är alltid svårt att sia. Speciellt om framtiden
Ja, för egen del är det just nu mellan 6 månader till 2,8% eller 12 månader till 3,0% som det står och väger.
Passar dock på att påminna att för att få 3,0% på 12 månader behöver man använda Saldo bank (insättningsgaranti från Litauen), och då är det bra att veta att de har en ovanligt krånglig ansökningsprocess och kräver fler personuppgifter än normalt.
Nja undrar om det stämmer att man räntan låses från konto start och att man sen kan föra över pengarna senare? De skriver så här: Observera att du får den ränta vi erbjuder när den första insättningen kommer in på ditt Sparkonto Fast, inte när kontot öppnas.länk
Öppnade nyss ett 6mån fasträntekonto 19 april och där i inloggat läge på kontouppgifterna för det kontot står det nu 2,75% (Sänkningen som de gjorde 20 april).
Så tolkar det som att pengarna måste ha landat på kontot för att räntan ska låsas.
Du har helt rätt och jag mindes tyvärr fel. Det behövs en första insättning på minst 1 krona för att låsa räntan hos Hoistspar, men därefter kan man göra ytterligare insättningar på samma fasträntekonto och samma ränta fram tills 14 dagar efter kontot öppnades.
Ursäkta för detta.
Det kanske bara är två aktörer som verkligen låser räntesatsen vid öppnandet av ett fasträntekonto och sedan erbjuder en tidsfrist innan pengarna behöver sättas in? Jag tänker i alla fall på Bluestep (28 dagar) och Saldo bank (10 dagar).
Intressant att Moank går åt motsatt håll mot vad som verkar vara den nuvarande trenden med lägre korträntor. Nu erbjuder de 2,52% på rörligt konto givet insättning på minst 10 000 kr.
(Själv fokuserar jag mestadels på fasträntekonton, och efter min miss med Hoistspars 6mån till 2,8% blev det istället nu senast Saldo bank 12mån till 3%. Som vanligt vill jag dock påminna om att Saldo har en ovanligt krånglig ansökningsprocess och kräver fler personuppgifter än normalt).