En vecka senare verkar det i alla fall börja: Saldo bank (insättningsgaranti från Litauen) tar täten på 12 mån med 3%, 18 mån med 3,1% och 24 mån med 3,2%.
Saldo tillåter val av bindningstid på månadsbasis men har en ganska krånglig ansökningsprocess som kräver att man uppger mer persondata än vanligt.
Tråkigt, då har Plus1 precis sänkt. Fick 2,85% på 3 månader där utan specialare senast i onsdags.
Men ändringstakten lär inte minska, och jag tycker mycket talar för att det främst är räntorna på längre bindningstider (12 mån eller mer) som borde öka framöver.
En del banker har redan börjat höja, jag undrar hur det kommer se ut om jag gör om analysen om en månad. Jag tror inte på någon större förändring, men det blir kul att se. Vissa banker uppdaterar räntorna varje dag och hos dem kan man se att höjningen de senaste dagarna har stannat av. Det var någon som tyckte det var oseriöst med snabba höj- och sänkningar men jag vet inte om jag håller med. För mig känns det mer som ett tecken på att de har koll på sina riskmodeller och justerar på kort varsel.
För egen del bryr jag mig - lite förenklat - endast om det alternativ som ger den högsta räntan. Som ett tankeexperiment vore det lite intressant vad konsekvensen blev om alla betedde sig som mig Hur skulle aktörerna sätta sina räntor om endast den som låg högst fick några kunder (för den aktuella löptiden)?