En vecka senare verkar det i alla fall börja: Saldo bank (insättningsgaranti från Litauen) tar täten på 12 mån med 3%, 18 mån med 3,1% och 24 mån med 3,2%.
Saldo tillåter val av bindningstid på månadsbasis men har en ganska krånglig ansökningsprocess som kräver att man uppger mer persondata än vanligt.
Tråkigt, då har Plus1 precis sänkt. Fick 2,85% på 3 månader där utan specialare senast i onsdags.
Men ändringstakten lär inte minska, och jag tycker mycket talar för att det främst är räntorna på längre bindningstider (12 mån eller mer) som borde öka framöver.
En del banker har redan börjat höja, jag undrar hur det kommer se ut om jag gör om analysen om en månad. Jag tror inte på någon större förändring, men det blir kul att se. Vissa banker uppdaterar räntorna varje dag och hos dem kan man se att höjningen de senaste dagarna har stannat av. Det var någon som tyckte det var oseriöst med snabba höj- och sänkningar men jag vet inte om jag håller med. För mig känns det mer som ett tecken på att de har koll på sina riskmodeller och justerar på kort varsel.
För egen del bryr jag mig - lite förenklat - endast om det alternativ som ger den högsta räntan. Som ett tankeexperiment vore det lite intressant vad konsekvensen blev om alla betedde sig som mig Hur skulle aktörerna sätta sina räntor om endast den som låg högst fick några kunder (för den aktuella löptiden)?
Finns det nån bank med vettig sparränta(rörligt) som erbjuder DELAT konto med fria insättningar och uttag.
Blir så störd varje gång jag loggar in på Nordea och ser att jag och min sambos delade sparkonto har 0%ränta.. Man måste ha över en halv miljon för att ens få 0.1% . Mvh
Vettig ränta med krav på rörlig, fria uttag samt gemensam kontolösning går ofta inte hand i hand. Vid en snabbkoll erbjuder möjligtvis SBAB 1,25% för en sådan kontolösning du efterfrågar .
Lite cyniskt tror jag det skulle innebära att flera banker hade samma ränta och att de skulle införa en avgift för att flytta pengar (åtminstone flytta ut).
Suck, mitt tidigare 3-månskonto avslutades i måndags och nu har pengarna dykt upp hos min vardagsbank så skulle föra över pengar till mitt nya 3-måns konto hos Plus1 på 2,85 % men då hade det redan hunnits avslutas. Trodde jag hade idag på mig också, attans också.
Jaja, får bli Bluestep på 2,71 % och så upptäckte jag att Froda har 2,50 % utan bindningstid.
Brocc och Serafim har 2,75% för 3 månader så inte så mycket under Plus1 som hade 2,85%. Alternativt sätter du in på Froda rörligt tills någon eventuellt höjer 3 månaders.
Intressant! Lite grovt, med 12-månaderskonton som exempel, tror du att t ex Saldo bank skulle sänka sin nuvarande ränta (3%) och/eller skulle Swedbank höja sin (2,05%)? Och i så fall till vad, mellan tummen och pekfingret, om endast alternativ med högst ränta fick några kunder?
När du tar upp uttagsavgift så gissar jag att du tänker på konton utan bindningstid snarare än de med bindningstid? Men skulle inte du och andra kunder välja bort de aktörer som inför uttagsavgift, i alla fall om vi inte blev kompenserade med en högre sparränta än alternativ utan uttagsavgift?
Hej, Blir lite snurrig av alla aktörer så önskar hjälp:
Vilken nischbank bör jag välja om man kör FIRE liv, och vill ha en kontant del på ca 1 årslön (360k), liggande för snabba uttag till storbank och med god ränta. Bör vara en relativt stabil och trovärdig aktör som inte har så mycket fuffens för sig. En del av stålarna kan man binda på 3 månader antar jag, och en annan del fritt tillgängligt, kanske tom. med VISA-kort kopplat.
Känns som att ett sådant kriterium har en inneboende subjektivitet som gör att du nog själv behöver avgöra om en viss aktör håller måttet eller inte.
Själv har jag i många år vid varje tillfälle konsekvent försökt att välja den aktör med insättningsgaranti som erbjuder den högsta räntan (i förhållande till ränteläget för olika bidningstider) utan andra begränsningar än aktuell bindningstid. Och hittills har det visat sig bara bli relativt stabila och trovärdiga aktörer som inte har så mycket fuffens för sig.
Sedan förra månaden har vi ordentliga förändringar, främst genom kraftigt ökade lägsta låneräntor på samtliga löptider. När det gäller inflation har förväntad inflation om 1 år ökat mest medan faktisk inflation det senaste året och förväntad inflation om 2 år har minskat marginellt. Högsta sparränta har ökat, främst på 0,5-1 och 4-5 års löptider.
För närvarande återfinns utmärkta sparräntor (grönt område) för löptiderna 0,25 och 0,5 år. Upp till 3 år återfinns ett spann OK sparräntor (gult område).
Förklaringar:
Diagrammet kan t ex användas för att grovt bedöma en specifik erbjuden sparränta med viss löptid vid den angivna tidpunkten: Utmärkt (sparränta högre än både lägsta låneränta och inflationskopplad ränta), OK (sparränta mellan inflationskopplad ränta och lägsta låneränta) samt Dålig (sparränta lägre än både inflationskopplad ränta och lägsta låneränta).
Högsta sparränta = Bästa tillgängliga sparränta på sparkonto med insättningsgaranti och utan andra restriktioner än specificerad bindningstid. Streckad orange linje visar effektiv årsränta om sparräntan betalas vid bindningstidens slut.
Lägsta låneränta = Snittet mellan SBAB:s och Skandias bästa boräntor, med 0,5-årsnivån interpolerad mellan intilliggande löptider och 0-årsnivån satt till densamma som för 0,25 år. Streckad blå linje visar effektiv årsränta om låneräntan betalas månadsvis.
Inflationskopplad ränta = Streckad grå linje visar den ränta som efter avdragen kapitalskatt motsvarar föregående månads uppmätta KPIF-inflation (SCB) för 0 år samt senaste KPIF-förväntningar från penningmarknadens aktörer (Origo Group på uppdrag av Riksbanken) för 1, 2 och 5 år.