Vilket sparkonto är bäst just nu?

Detta fenomen har varit uppe för diskussion tidigare men jag vill ända passa på att varna för de institut som inte låser räntan förrän pengarna kommit in på kontot.

Nu senast Zaver som lyckades med konststycket att dröja 4!!! dagar med överföringen så att de lägligt hann sänka räntan på den dagen när de väl registrerade inbetalningen. Morr.

Jag har en dialog med dem om detta beteende men har små förhoppningar om att det ska leda till något. Bara att rösta med fötterna och varna andra.

1 gillning

Froda sänker sitt rörliga sparkonto till 2,45 % (från 2,50 %) den 27/5. Tror fortfarande de har högst rörligt?

Moank ligger på 2,52%

Fedelta erbjuder 2,5%, minsta insättning 500kr.

@LevaLivet De flesta låser räntan när kontot öppnas eller hur? Finns det fler som gör så som Zaver gör?

De är lite blandat. Kommer inte ihåg på rak arm vilka som gör vad.

Jag gillar de som tydligt säger “Kontot är öppnat. Nu har du x dagar på dig att sätta in medel”.

1 gillning

“… och få den räntesats som gällde när du öppnade kontot”.

Edit: Vi får väl hjälpas åt att lista de fastränteaktörer som säger just det @LevaLivet och jag är inne på. Alltså att man har några dagar på sig att sätta in pengar till den räntesats som gällde när man öppnade fasträntekontot. Här är de jag tror mig komma ihåg, men var och en behöver dubbelkolla:

• Arktika (30 dagar) -@LevaLivet 16/5
  • Bluestep (28 dagar)
  • Brocc (7 dagar)
  • Saldo bank (10 dagar)

Sedan har vi Hoist med ett mellanting. De låser räntesatsen när man sätter in minst 1 krona på det öppnade fasträntekontot, och sedan har man 14 dagar efter kontoöppnandet på sig att sätta in ytterligare medel till samma räntesats.

Andra aktörer kräver att man direkt vid öppnandet av fasträntekonto (och låsandet av räntesatsen) behöver föra över sparbeloppet från deras rörliga sparkonto, något man därmed tyvärr behöver ha fyllt på i förväg:

• Brixo -@LevaLivet 16/5
  • Multitude bank
  • Northmill (ögonblicklig påfyllning via Swish)

Jag försöker uppdatera detta inlägg i takt med att någon dubbelkollar eller kommer med ny information.

2 gillningar

Betalar räntan ur var månad ?

Froda betalar ut räntan årsvis.

Tack.

Då tror jag brixo är bättre med 2,38 med utbetalning var månad

Om du vill använda pengarna du får ut till annat så stämmer det. Men om det är att du vill få ut så hög ränta som möjligt så får du faktiskt ut en högre ränta med ett konto som betalar ut räntan årsvis när det i dessa fallen skiljer som det gör nu med 2,38% vs 2,50 eller 2,52%.

Brixo har dessutom sänkt räntan till 2,32%.

Enligt min beräkning så skulle en det bli ca 2,41% i effektiv årsränta med ett sparkonto på 2,38% som betalar ut månadsvis.

1 gillning

Arktika är 30 dagar som du skrev.

Brixo har en egen variant där man sätter in beloppet på sitt rörliga konto först. När man öppnar fasträntekontot så tas pengarna därifrån direkt.

Kan du uppdatera ditt inlägg allteftersom så att allt står på samma ställe?

1 gillning

Det här är verkligen irriterande. När det gäller Zaver - och alla andra fastränteaktörer som tillåter bankgiroinbetalningar och ej låser räntesatsen innan betalningen kommit fram - rekommenderar jag att a) aktuell morgon ta en skärmdump av gällande räntesatser på deras hemsida och spar denna, b) lägg upp en bankgirobetalning innan din betalbanks bryttid där de garanterar att pengarna är framme samma dag, och c) dubbelkolla dagen efter att pengarna kommit fram och bundits till rätt räntesats.

Liknande hände mig, irriterande.

2 gillningar

Sant. Men när det gäller fria utag så tror jag dom leder där.

Och jag blanda ihop 2,48 och 2,38. Stämmer det är 2,32

På det kontot måste man dock alltid ha minst 10k, så tycker inte det är helt jämförbart. På mitt sparkonto med fria uttag vill jag ha det helt fritt. Renoverar och behöver ibland tömma bufferten tillfälligt.

Dags för ny uppdatering av bedömningen av aktuella sparräntor på olika löptider.

Sedan förra månaden har högsta sparräntor stigit något på 0,25 år och sjunkit på 1, 2 och 4 år. Lägsta låneräntor har varit stabila medan förväntad inflation har sjunkit betydligt över hela linjen.

För närvarande återfinns utmärkta sparräntor (grönt område) för löptiderna 0,25 och 0,5 år. För samtliga löptider återfinns även ett spann OK sparräntor (gult område).

Ytterligare detaljförklaringar finns i förra månadens inlägg.

2 gillningar

Vet inte om någon har nämnt det. Men Revolut har bra ränta, ju bättre betalplan man har. Jag har Ultra som är den högsta och får 4,75%, kostar ca 500kr i månaden och man får en lång rad andra förmåner som ingår i den planen. Dock är det inte i SEK så det är säkert en annan procent där, kan va värt att kolla upp, speciellt om man är intresserad av de andra förmånerna man får, då blir den attraktiva sparräntan bara en bonus. Det är helt likvida medel dessutom, för över på en sekund till brukskonto, så det är bara ha alla sina likvida medel där och föra över till brukskonto vid konsumtion.

Ok kollade nu och det vara bara 2,55% i SEK. Men likväl, det slår ju många andra och vill man ändå ha de övriga förmånerna kan det va värt det, som sagt gratis och snabba uttag så det är helt likvida tillgångar. Dagliga utbetalningar av räntan också.

Min lokala Swedbank höjde idag

Uppdatering: Jag lyckades faktiskt nå fram till slut och få gehör för min argumentation. Räntan korrigerad till det den borde varit från början :slight_smile:

2 gillningar

Bra gjort! Vad var de magiska orden?

1 gillning