Vilket sparkonto är bäst just nu?

Tack.

Säg det. Fakta och lite tjat kanske?

Eller “Kan du vidarebefordra mig till någon med ansvar och befogenheter?”

De ska ha cred för att de ändrade sig iaf. Fast egentligen borde de ju kunna ha haft mer fart med insättningen istället. Då hade jag inte behövt bli irriterad till att börja med.

Att räntan kan ändra sig under normal insättningstid får man ju tugga i sig eller välja en aktör som garanterar räntan en viss tid vilket är trevligare.

2 gillningar

Jag kör med Bank Norwegian för sånt jag behöver ha på kort sikt, just nu 2.5%, sparkonto 31, dvs du får ta ut utan avgift men det tar 31 dagar från det du beställer uttaget till du får pengarna ( du får ränta under den väntetiden oxo ). Har funkat bra sålänge en är bra på att planera, man åker på en avgift annars så inget för dagligt slösande.

Får man fråga varför du har ett konto med fördröjt uttag för sånt du skriver du behöver ha på kort sikt? Varför inte istället ett helt rörligt konto från exempelvis Froda (2,5%), Fedelta (2,5%, minst 500 kr insättning) eller Moank (2,52%, minst 10 000 kr saldo)?

Fråga om Zaver Premium - har någon fått tillgång till Premium-kontot?

Har varit kund och haft +100k SEK sedan 4 november 2025. Inte fått tillgång ännu.. :frowning:

1 gillning

Såvitt jag vet är det bara en person i den här tråden som fått det.

Hur länge man varit kund är inte avgörande för om man erbjuds premiumkonto.

Sannolikheten att man får ett sådant mycket låg:

”The selection process is, however, not based solely on your balance or how long you’ve been a Zaver customer. Decisions are made at Zaver’s discretion, guided by our deposit strategy and an overall assessment of the company’s current liquidity and business needs.”

1 gillning

Ja, jag har Premiumkontot med 2,7 % sedan ett tag. Först gick mitt 3-månaders bundna ut så jag flytta pengarna till Premiumkontot. I veckan gick mitt 6 månaders bundna till 3 % ut, så nu flyttade jag det också till Premiumkontot. Nu har jag allt där, men det är ändå 2,7 % för fria uttag. Får se hur länge de har kvar denna ränta.

Om jag förstått det rätt behöver man en inbjudan från någon som har Zaver Premium. Skulle du kunna skicka en inbjudan till mig?

Jag gav upp i höstas på Zaver då de inte kom igång med Premium. Nu verkar de vara igång :slight_smile: Nu när Northmill ej har god ränta längre behöver jag flytta mina slantar till klokare platser.

Jag har också Coeli på 2,75. Men vet ej om de accepterar mer än 1150 000…

Om det är en bank är det inga problem, kreditmarknadsbolag däremot verkar inte vilja ha belopp högre än insättningsgarantin.

Är det någon specialare de haft förut eller ett fasträntekonto du redan öppnat med den räntan? När jag tittar på deras hemsida nu så ser jag inte 2,75%. Jag ser nedanstående räntor:

• Sparkonto rörlig ränta: 2,30%

• Sparkonto 3 månader: 3,00% (verkar vara högst i Sverige just nu)

1 gillning

Coeli har tidigare fått utstå kritik här på forumet för deras fördröjda uttag. Så här skriver de nu på sin hemsida:

Ett uttag från ett rörligt sparkonto har en fördröjning på en vecka (fem bankdagar).

Om uttaget är brådskande är du välkommen att kontakta oss via Säkra meddelanden i inloggat läge så kan vi hjälpa dig.

Är det någon som provat vad det sista stycket innebär praktiskt?

Nix men det är ju sjukt underligt.

Vi sitter på dina pengar en vecka normalt men om du kontaktar oss och bråkar så skickar vi dem så fort som alla andra gör…

3 gillningar

Insättningsvillkor från Coeli: För att ditt sparkonto och tillhörande ränta ska börja gälla behöver den första insättningen göras inom 40 dagar.

2 gillningar

Northmill accepterar mer än insättningsgarantin. Dock har de ej bra ränta just nu jmf övriga.

Montrose har lanserat sparkonto med rörlig ränta idag, bara 1,35 % i ränta men det intressanta är att de erbjuder direktuttag via Trustly. Det vore inte fel att få på sparkonton med högre ränta.

Hoppas att fler fixar möjligheten med direktuttag.

Normalt får man nöja sig med en lägre sparränta om man kräver direktuttag. Mig veterligen ligger Nortmill fortfarande högst, för närvarande med 1,8% rörligt och direktuttag via Swish.

1 gillning

Ja räntan stämmer på 1,8% men det är på sparkonto så man behöver överföra till kort för att ta ut direkt via Swish. Överföring till kort sker direkt.

5 gillningar

Hur gör man för att göra swish-uttag till sin bank via Northmill? Jag kan swisha in pengar från min bank till Northmill men har inte sett att det ska gå att göra något slags ännu snabbare uttag via Northmill/Swish. Är inte detta bara för företag? Tycker dock att uttagstiden från Northmill Sparkonto ändå är snabb likt SBAB.

Har man pengar på Northmills rörliga sparande (f n 1,8% ränta) börjar man där med funktionen “Överför till kort” som sker direkt. Pengarna på kortet (f n 1% ränta) för man sedan över därifrån direkt till sin bank med funktionen “Uttag med Swish”.

Edit: Maximalt Swish-uttag per dag från Northmill är 25 000 kr.

3 gillningar

Det är för att Northmill är en bank.

Jag la till det som ett filter på sajten, det kanske inspirerar fler att haka på trenden :sweat_smile:

Det blir lite halvbra när det finns begränsningar, men det är en början.