Vi får se vilka effekter den nya FED chefen har på geopolitiken och räntorna. Sevärt från EFN; Video: Experten om nya Fed-chefen: Ett paradigmskifte | EFN Play
Jämfört med ovanstående inlägg från förra sommaren är Riksbankens styrränta nu 1,75% (-0,25 procentenheter), SBAB:s bästa 3-månaders boränta 2,57% (-0,35 procentenheter), och flera sparaktörers 3-månaders sparränta 2,9% (-0,21 procentenheter).
Jag börjar vackla kring val av sparkonto. Å ena sidan har tex Borgo 2.3% om man vill ha högre ränta på de pengar som inte ska investeras av olika anledningar. Å andra sida hade det varit enklare att ha pengrana på sparkonto hos Montrose och ha allt samlat. Nackdelen med det är att räntan är lägre, den är 1.35%. Så man förlorar 0.95% enheter. Det är 950kr per 100 000 SEK. Men då ska det ju dras 30% skatt på det också, så då blir skillnaden 665kr per 100 000 SEK.
Vad anser ni? Är det värt det? Eller är det något jag missar?
Om det är värt det eller inte får du fundera på själv. Det beror väl främst på hur bekväm du är kontra vad du tjänar på att inte vara det.
Bästa möjliga ränta för momentant tillgängliga pengar tror jag är Northmill på 1,8%. Det kan vara ett alternativ om du behöver pengar riktigt snabbt.
Annars finns det några som ger 2,55% rörligt nu. Ledtid ca 1-3 dagar. Oftast en.
3 månaders bindning ger 2,9%
Jag tycker det är värt lite pyssel med detta. Kan inte riktigt se poängen med att ge bort/låta bli att få pengar av bankerna. Då har jag iofs mer pengar i räntor.
Jag brukar ha en liten del direkt hos nätbank till låg ränta för att jag är lite lat. Snabba pengar på Northmill. Och sedan långsammare pengar på diverse nischbanker med 3-24 månaders låsning.
Har du övervägt Moank, 2,55% sparränta?
Moank åkte bort iom att räntan endast verkar betalas ut en gång per år.
Ok, fullt förståeligt.
Lea bank 2.45% betalar ut varje månad men 2.55% på Moank eller Plus1 ger högre ränta även om du räknar in ränta-på-ränta effekten från månadsutbetalningar.
Brocc har höjt 3 månaders räntan till 2,95 % idag.
Det är ett bra tag sedan nu jag hade sparkonton. Är det någon som kan hjälpa till med att räkna upp några stycken som betalar ut räntan direkt efter att tiden löper ut på tex 3mån fasträntekonto.
Alla konton med bindningstid betalas ut till ditt förvalda konto om du inte väljer att de ska återinvesteras. Så det är bara att välja vilken nischbank som helst med bra ränta och välja att det inte ska återinvesteras.
Brocc har 2,95 nu på 3-mån. Månatlig utbet av räntan.
Svea har också 2,95% för 3 mån och 2,9% för 6 mån fasträntekonto.
Det är inte min erfarenhet, de allra flesta verkar flytta pengarna till deras rörliga konto när bindningstiden har gått ut?
Det beror på vilken nischbank. Finns det rörligt så flyttas pengarna dit. Hoist, Pra spar där finns det inget rörligt så de betalas ut till ditt förvalda konto.
Tills någon kommer med annan info verkar "månatliga ränteutbetalningar” för fasträntekonton tyvärr mer vara ett marknadsföringstrick från Brocc:s sida. Detta eftersom räntepengarna är låsta under hela bindningstiden och därför inte bör kallas utbetalningar ( Vilket sparkonto är bäst just nu? - Nr 1350 av Kanske ).
ja, så är det nog tyvärr.
Ja det stämmer att man inte får det utbetalt så man kan ta ut det. De redovisar räntan, drar skatt och sen läggs det kvarvarande på mitt ursprungliga belopp på kontot så jag kan ta ut det först när hela perioden gått. Men det gör väl att man får lite mer ränta månad 2 och 3 jämfört med andra 3-måanders alternativ (som erbjuder samma ränta)?
Då borde du i alla fall se att du får lite mer ränta för varje månad som går med ditt fasträntekonto hos Brocc? Exempelvis 10 kr första månaden, 11 kr andra månaden, 12 kr tredje, etc?
Ja, det har jag fått. Månad ett fick jag 111 kr i ränta och månad två 163 kr i ränta. Men som Nisse2 skrev kanske det ändå är en nackdel i och med att skatten dras direkt också? Jämfört med att 3-månaders konto där utbetalning sker först efter 3 månader? Jag är för dålig på att räkna ut sånt här men någon annan kanske vill göra det ![]()