Vilket sparkonto är bäst just nu?

Att du fick 111kr första månaden och sen 163kr nästa månaden måste ha att göra med att du började spara kring den 10e. Första månaden får du mindre pengar och nästa månad får du en hel månad. Sista månaden borde också vara lägre.

Ja det har du rätt i. Fick 111 kr för april då jag började spara 9 april. 163 kr för maj och ser ut som jag kommer få 153 kr för juni.

Plus1 Sparkonto Rörligt och Sparkonto Rörligt Mera har båda 2,55% ränta. Det är samma ränta som Moank men Plus1 är snabbare att betala ut pengarna. Pengarna kommer dagen efter. Så tar man ut en fredag får man på måndag.

2 gillningar

Dags för nya bedömningar av aktuella sparräntor baserat på låneräntor och inflationssiffror.

Sedan förra månaden har högsta sparräntor sjunkit för rörligt och bindningstider på 2 år eller längre, medan lägsta låneräntor legat stilla. Faktisk och förväntad inflation har sjunkit på alla tidshorisonter utom 1 år där den tvärtom stigit något.

För närvarande återfinns utmärkta sparräntor (grönt område) för löptider mellan 3 månader och ca 2 år. För samtliga löptider upp till ca 4 år återfinns även ett spann OK sparräntor (gult område).

Ytterligare detaljförklaringar finns i tidigare inlägg.

2 gillningar

Plus1 sänker till 2,45 % på båda alternativen sista juli tyvärr och Moank har redan sänkt. Finns det någon som erbjuder mer än 2,45 % för rörligt nu?

Just rörligt verkar tyvärr svårt att få över 2,45%. Men om du kan tänka dig att ha låst i 30 dagar skulle jag föreslå Pra spar på 2,65%. Då kan du välja om det ska återinvesteras på nytt eller ta ut efter 30 dagar.

3 gillningar

Här kommer en ny bedömning av aktuella sparräntor baserat på låneräntor och inflationssiffror.

Sedan förra månaden har högsta sparräntor rört sig minimalt, medan lägsta låneräntor ökat på löptider 1 år och längre. Faktisk inflation har sjunkit medan förväntad inflation stigit marginellt på 1 och 2 år.

För närvarande återfinns utmärkta sparräntor (grönt område) för löptider mellan 3 månader och ca 1 år. För samtliga löptider upp till ca 3 år återfinns även ett spann OK sparräntor (gult område), även om det för längre löptider än 1 år är minimalt.

Ytterligare detaljförklaringar finns i tidigare inlägg.

6 gillningar

PRA tappar ledningspositionen på 6 månaders bindningstid till Arktika som nu erbjuder 3%.

1 gillning

Har nu provat detta ett antal gånger.

Om bara fyller i att man vill göra ett uttag så tar det 5 bankdagar. Om man skickar ett meddelande och säger att man har bråttom så kommer pengarna nästa bankdag.

5 gillningar

Jag hade ett fasträntekonto hos coeli som gick ut 26:e augusti och jag avslutade kontot direkt vid midnatt den 26:e.

Pengarna kom in på min vanliga bank dagen efter. Jag skrev inget meddelande till dem om att jag ville ha uttaget snabbt. Vet inte om det påverkade att jag avslutade kontot och inte enbart begärde ett uttag.

2 gillningar

Bra! De kanske har kommit på att det är tveksamt för kundnöjdheten att försöka snika åt sig ett par-tre dagars ränta på kundernas bekostnad?

1 gillning

När man väljer bindningstid kan det vara värdefullt med en indikation hur räntenivåerna rör sig just nu.

Om den högsta sparräntan på x månaders bindningstid legat på y procent senaste veckan, är det troligt att den kommer gå upp eller ned nästa vecka?

Ett hjälpmedel jag själv brukar använda är att snegla på hur en aktuell avkastningskurva verkar röra sig, t ex den på https://www.investing.com/rates-bonds/sweden-government-bonds?maturity_from=10&maturity_to=280

Genom att jämföra dagens situation (mörkblå linje) med förra månadens (rödbrun linje) kan man få en grov indikation om den senaste tidens rörelse.

Räntenivåerna på kortare bindningstider än ca 6 mån verkar enligt aktuell graf ha rört sig nedåt, och på längre bindningstider ha rört sig uppåt.

Skulle senaste månadens trend hålla i sig kan man därför gissa att t ex sparräntan på 3 månader fortsätter nedåt, och den på 12 månader fortsätter uppåt.

En fråga för säkerställa att AI gav bästa svaret.

Prioritering högsta möjliga ränta med fria uttag och möjlighet att göra uttag med Swich när man vill.

AI svara Svea Sparkonto med 1.80%
Webbaserad

Lunar bank med 1,75%
Med app

Sedan kanske vi missat något varav vi undrar rent allmänt.
Sedan är det 30 000 öronmärkta pengar åt hunden med 500 kr i insättning varje månad.
Och om akut så är det utan krångel.

V

För skojs skull frågade jag AI samma sak. Den svarar som vanligt i nattmössan.

Den säger att Avansa är det bästa för deras partners har så höga räntor (de har inga partners längre, sedan rätt länge) och när jag frågade varför de inte nämnde Svea, så svarade den att det var för att de inte har Swish kopplat till sparkonto, endast transaktionskonto.

Sluta fråga AI saker. Man vet aldrig om den säger rätt. Om man ifrågasäger, så svarar den 9 ggr av 10 att den hittade på (även om den inte gjorde det, men oftast har den hittat på).

AI som de flesta känner den, är en språkmodell, den svarar vad som är mest troligt att folk svarar, och snappar upp info från forum, äldre trådar, allt möjligt.

Var mycket noga med att ALLTID dubbelkolla alla svar. Kolla på Compricer eller liknande om det den säger stämmer.

Ska ni ha hundkontot för veterinär? Jag funderar på att slopa hundförsäkring och avsätta maxbeloppet på ett särskilt konto. Det borde gå bra, men så KAN ju det värsta hända, att hunden får en sjukdom som är kronisk och kostar maxbeloppet varje år i 10 år. Det har det dock inte gjort hittills sedan min första hund 1993. Försäkringarna som är värda något är så dyra, och jag går till veterinärer som är fristående och kostar hälften mot prisdrivande Evidensia, så det skulle löna sig helt klart för mig om hunden är “normalsjuk” och även om den skulle råka ut för något som kostar maxbeloppet eller mer, en gång.

1 gillning

Om kravet på att kontot skall ha swish för att du behöver behöver komma åt pengarna snabbt i samband med veterinärbesök så är det väl enklare att använda ett kredikort i de fallen och istället välja ett konto med högsta räntan (och fria uttag)?

5 gillningar

Tänkte dela att från och med idag höjer Moank räntan på sparkonto Moank Flex Plus (kräver minst 10 000 kr insättning) med 0,05 procentenheter. Den nya räntan blir 2,50 procent.

2 gillningar

Ännu bättre alternativ här men lite OT, har du värdepapperskredit på plats med direkta uttag så kan du ha ytterligare en säkerhetsmarginal för ännu längre periodisering av oförutsedda utgifter.

PRA spar har inget rörligt, men fast även en månad med 2,65. Man kan få 2,90 på tre månader.

Har 2,70 rörligt på Zavers premiumkonto och för några veckor sedan på PRA Spar band jag ett belopp på sex månader till 2,95 %.

Funderar nu på om jag ska binda mer hos antingen Zaver eller PRA Spar på ytterligare sex månader.

Vad anser ni som har lite koll, är tendensen att sparräntan är på väg upp eller ner, eller kanske mer stiltje på den fronten just nu?

Och vad tror ni efter valet nu? Ser ju just nu ut som det blir någon form av rödgröntmitten, även om det kanske tar lite tid att bilda regering.

1 gillning

Jag var nyfiken på det igår och tog fram lite statistik sen 1a augusti, jag kan nog bifoga bilden ikväll. Trenden har varit uppåtgående. Om det håller i sig kan jag inte svara på.

Coeli har högst på 3 månader just nu. 2.95%

På 6 månader är det Brocc med 3%.

4 gillningar